• jelena2

Dysmelister 4

Då var det dags för en ny tråd! Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-31 05:53
    Nu finns vi även på Facebook! Där finns vi i en sluten grupp som heter Dysmelitråden.
    Sök gärna upp oss där!

• Svar på tråden Dysmelister 4
  • mammact

Jelena: Snatteri mindre kul, men bra gjort att låta lämna tillbaka. Sen är det ju faktiskt lite komiskt när hon säger tack.

Kul att ni ska bli faddrar i år!! Hoppas ni får det riktigt kul där! Stjärnsystemet har vi också infört här för att Emma ska sova i egen säng, men än så länge får hon dåligt med stjärnor. Sov alltid i egen säng tidigare, men det senaste halvåret ska hon sova hos mig och det vill inte gå över. Hon går alltid och lägger sig när hon ska och somnar i sin säng, men när jag går och lägger mig eller strax efter så kommer hon in. Ganska trångt också då hon börjar bli stor.

Håller tummarna för att det ska fungera för er! Ibland behöver de en sådan morot.

• Augustiblomman

Hej allihopa! har väl nu så smått hämtat oss efter en ovanligt tragisk helg med begravning. En av min mans allra bästa vänner gick bort hastigt och plötsligt.

På begravningen träffade jag en kompis som jag inte har någon jättenära kontakt med, vi träffas kanske 2 ggr per år. Hon har ändå träffat Daniel flertalet ggr och jag tog för givet att hon både sett hans hand och att vi pratat om den - men hon hade inte en aaaaaning. Där ser man. Handen sticker inte ut så mycket som man tror! Men det finns de som är betydligt mer observanta... Här om kvällen på lekplatsen var vi med om en rätt så obehaglig incident. Daniel var väl lite grälsjuk (blir sån när han inte vill äta, han har ont i halsen tror jag) och kom i gräl med en pojke som var dubbelt så stor. Pojken tog till en början inte så stor notis av det hela, skrattade bara bort lillfjanten som störde sig på honom - tills han fick syn på handen som Daniel puttade med. "Neeej, rör mig inte med den handen, inte med den handen!!!" började pojken skrika. Daniel daskade till honom rätt ordentligt, med just den handen, och gick därifrån. Själv blev jag jätteledsen...

Har inga erfarenheter varken av snatteri eller av nattning av stora barn... här är det mest hotfullt morrande blandat med vaggvisor som gäller för att hålla barnen still i sina sängar tills de somnar!

• jelena2

Augustiblomman - fy vad tråkigt med begravning! Och så hemskt när det inte är gamla och sjuka människor där man kanske hade en liten känsla innan av vad som skulle kunna hända.

Hur reagerade Daniel? Tycker det var lite tufft att daska till med just den handen - där fick den stora pojken! (Förlåt, det var elakt, kunde inte låta bli...)
    Förstår att du blev ledsen, har Daniel sagt något i efterhand?

Märkligt det där med att folk inte ser. Vet inte om jag upprepar mig, men på någon kontroll på bvc (typ 1-årskontroll) så hände en kul grej.
    Läkaren frågade om Jennifer kunde slå ihop två klossar. Det kunde hon. Efter undersökningen av Cassandra där hon låg i bara blöjan, frågade han om hon kunde slå ihop två klossar. Både jag och sköterskan svarade unisont nej (vilket var helt fel egentligen men vi bara antog att hon inte kunde det) och läkaren tittade irriterat på oss och sa avv vi behövde väl inte vara så negativa! -Men, sa bvc-sköterskan, ser du inte att hon saknar en arm???
    Och det hade han inte sett! Först blev jag arg, men sen kom jag fram till att det var fantastiskt att han såg HENNE, inte avsaknaden av arm. Rätt häftigt egentligen.

Hur firar ni alla midsommar?
    Vi ska vara hemma som omväxling, ska bli skönt. Farmor och farfar kommer i eftermiddag och stannar över helgen.

Läggningen igår gick väldigt bra och imorse delades det ut guldstjärnor!

• mammact

augustiblomman: Kramar till er alla!! Tycker som Jelena att det var tufft gjort av Daniel, men förstår att du blev ledsen. Hoppas inte han har tagit åt sig av situationen.

Jelena: Härligt sagt av läkaren!! . Guldstjärnor!! Kanon

Här blir det midsommar med några vänner och deras stora släkt. Ska bli trevligt.

• Ekorrfamiljen

Augustiblomman: Usch så jobbigt! *kramar* Bra gjort av Daniel tycker jag!! Men som de andra så förstår jag ju att du blev ledsen samtidigt, men å andra sidan kunde det ha varit vad som helst som den andre rackat ner på. I just det här fallet blev det ju handen.. Vem sa att barn var söta och snälla små änglar? {#emotions_dlg.djavulsk}

Jelena: Haha, vad kul med läkaren som inte ens såg det. Jag menar, han klämmer ju och känner och vänder och vrider på barnen.

Här hände något liknande när vi var på Klapp & Klang. Vi var några föräldrar och en ledare som satt och pratade om hur otroligt det är att barn ändå blir så perfekta som de är (genom att mamma och pappa har lite skojsigt en stund ni vet) och utvecklas och blir riktiga, stora människor. En liiiiten spermie och ett ägg som möts och nästan alltid blir det rätt. Det är fantastiskt ju! Efter en stund säger jag att "Joo, men ibland blir det ju inte riktigt som det är tänkt" och pekar på Vemund. Ingen reagerar.. Efter en stund kommer konversationen igång igen i samma spår. Ja, det kan ju bli så här också säger jag igen. De andra bara tittar på mig.. "Ja, han saknar ju fingrar och halva underarmsbenet..?" De tittar nu chockerat på mig och sedan noga på Vemund.. Ingen hade tänkt på det! (Bara jag som tycker att det syns väldigt tydligt då. ) En av kvinnorna hade dessutom stått och tittat på Vemund när jag höll honom i famnen - han hade kortärmat på sig - och ändå inte sett.

Vi ska på 50-årsfest imorgon så det blir inget regelrätt midsommarfirande. Lite synd tycker jag som är uppvuxen med somrar ute i Stockholms skärgård där det var riktigt firande med lövning och dans, tårta och godis till alla barn och så lite dragspel och mys ni vet.

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • mimpen
    jelena2 skrev 2010-06-23 09:38:00 följande:
    Blev uppringd igår från en lägergeneral från sommarlägret. Vi har fått den stora förmånen att få vara faddrar i år till två familjer. Ska bli jättekul!

Mindre kul nuförtiden är läggning på kvällarna. Så från och med idag ska vi prova kompisars tips och det är guldstjärnesystemet. Lätt läggning ger en stjärna på ett ark, fem stjärnor = överraskning. Och då pratar vi inga dyra saker, utan kanske ett besök på glasscaféet, åka och mata kaniner eller ett Hello Kitty-ägg. Vad tror ni om det här? Hur funkar det för er andra? Lätt eller en kamp varje kväll som resulterar i bråk och skrik? Så tråkigt att somna som ovänner, tycker jag...
    Kvällar ja. Vojvoj. Hur gör ni nu då? Vad är det som inte fungerar? Kan ni prova att lägga senare? För oss blev det lättare när vi liksom "gav upp". Det är ingen idé att lägga AH kl 20, för hon somnar ändå inte förrän 21.30. Det blev liksom mindre kamp av det hela när hon fick vara uppe en timme längre på kvällarna.
  • jelena2

Orsaken till att vi vill ha dem i säng runt åtta är att vi annars får dra upp dem på morgnarna och det blir sura och griniga barn dagtid. Plus att lite egentid på kvällen inte gör ont...
    Nu är det tre guldstjärnor i rad och vi fattar ingenting! Tänk att en stjärna kan vara så betydelsefull! Nu är det upp till oss att fixa en lagom överraskning vid den femte. Inget avancerat eller jättedyrt, men något som triggar dem till att fortsätta samla. Hmm, den blir inte lätt och vi måste komma på något nu!

• mimpen

Nä. Alltså. Tid utan barnen på kvällen är ju trevligt. Men i mina mer begrundande stunder brukar jag tänka att jag inte heller kan somna innan jag är trött.

Vi har ett experiment på gång förresten med AH. Vi har väckt henne 7.30 varje morgon och tänkte på så vis försöka vrida till hennes dygn, så hon kanske somnade i alla fall före kl 21. Men se, det funkade inte. Min slutsats är alltså att hon är kvällspigg och morgontrött. Elsa är morgonpigg och kvällstrött. och Hjalmar har inte så uttalad dygnsrytm. Så vi är sällan med sovande barn nångång...

• mammact

jelena2 : Gillar dem inte utflykt eller något. En tur till slottsparken och fika med sig kanske? Eller heter den så?? köpa såpbubblor?

Svar på tråden Dysmelister 4