• jelena2

Dysmelister 4

Då var det dags för en ny tråd! Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-31 05:53
    Nu finns vi även på Facebook! Där finns vi i en sluten grupp som heter Dysmelitråden.
    Sök gärna upp oss där!

• Svar på tråden Dysmelister 4
  • tossin

Eftersom E inte alls har någon hand har jag stickat vantar utan tumme och satt fast med såna "hängslor" (såna som man satt fast babyhandskar med)direkt på blusen innanför halaren. Tycker att det har blivit för kallt om det inte kommit direkt mot huden .

• Augustiblomman

Här är det fortfarande sommar och sol som gäller, vantar ter sig så långt borta... jag har inga tips att komma med, har ännu inte haft det behovet. Protester vet jag ännu mindre om...

Penapöna, kul att du hörde av dig igen, även om det ordet som etsade sig fast efter ditt forsta inlägg var "amputerad"... du behöver inte berätta något, jag är inte ute efter din sons historia... men jag ryste till där. I fredags var vi på stranden med barnens kusiner. Flickan på 8 år som sett Daniels fötter tusen ggr la plötsligt märke till operationsärren på dem och utbrast, hårt, argt och besviket HAN HAR FEL PÅ FÖTTERNA OCKSÅ. Det gjorde ont att höra. Jag förklarade att han har märken på tårna för att läkaren tagit ben ur foten för att sätta dem i handen. Hon såg så ofantligt lättad ut när hon förstog att det inte var medfött. Det gjorde mig inte direkt gladare... men, det kanske är så att  "amputerad" är lättare att leva med än "medfödd"....?

Vi var på sysslingens 3-årskalas igår, där fanns en man som gjorde sig lustig över hur man skulle dricka och hålla i glas om man bara hade en tumme på handen. Det var inte heller särskilt kul... fast annars var det väl roligt för barnen, med hoppborg och tårta. Sofía råkade i slagsmål med 3 månader yngre Catalina, båda ville ha samma hatt! Vems hatt det var vet jag inte, men den var sååå fin!

• mammact

Augsutimamman. Det gör ont i mig när jag läser vad du skriver. Både vad gäller flickan och en vuxen karl som sitter och säger så. Vilken j------a människa. AHHHHHHHHHHHH så irriterande.

Ja, det kan nog bli lite knöligt med så många fingrar nerstoppade det är sant. Tänkte inte så långt.

• tossin

Det var en pojke som kommenterade E:s handikapp så här: Det skulle va roligare för mig (alltså pojken) om E hade en hand. Jag blev först förstummad över själviskheten sedan kontrade jag med om han trodde att det skulle va roligare för E om han hade en hand...
    Jag blir själv väldigt ledsen och arg om jag hör folk göra sig lustiga över proteser och handikapp det hör till såna saker som jag har väldigt svårt att förlåta.

• jelena2

Augusti - karljävel!!! Det är vid såna situationer man ska finna sig blixtsnabbt och fälla någon syrlig kommentar om ouppfostrade män. Men det gör man ju sällan. Finner sig blixtsnabbt, menar jag...Kräks

Häromveckan var vi i Brunnsparken och åt glass. Det gick förbi en man med krycka som hade båda fötterna rakt inåtvända och därmed haltade han. Cassandra fnissade åt honom och tyckte att han gick väldigt roligt.
    Jag sa att han var handikappad och att vi inte skrattar åt andra som ser annorlunda ut.
    -Jag är oxå handikappad, utbrast hon glatt.
    Hoppas andemeningen gick in av det jag sa, men det märker vi väl. Det kommer en dag när hon inser att folk stirrar på HENNE för att hon saknar en arm...

• Ekorrfamiljen

Vad jobbigt med vuxna män(niskor) som inte har mer vett i skallen än att säga så om barn!! *morr* Såna ord kan ju fastna för evigt i sinnet hos den som blir utsatt..

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Lilla My i Finland

tossin - bara en elektrod skulle jag tro att det blir på den här kommande protesen...

Jaa, man blir nog ledsen i hjärtat då man hör så mycket fula saker folk kläcker ur sig....

• Augustiblomman

Här går livet sakta framåt, det händer inte så mycket.... har i alla fall inte fått några fler dumma kommentarer - som tur är händer sådant mycket sällan!

I natt drömde jag om en kinesisk pojke med protes som jag pratade engelska med och pussade en massa på. En 1-1,5-åring, vars protes bara åkte av hela tiden om man rörde vid den, och pojken bara skrattade och skrattade, gurglade och dreglade, och var sååå söt. Han saknade halva underarmen, och hade ingen hand. Undrar just var den drömmen kom ifrån?!

• Augustiblomman

På Facebook finns en amerikansk dam i en av dysmeligrupperna som tillverkar Nemos lyckofena-armband som en hyllning av våra barn, och jag fick ett i vuxen- och ett i barnstorlek på posten igår. Jag blir riktigt rörd, av folks godhet och generositet, och hur glad som helst av dessa glada, somriga färger! Har ett problem, dock - Sofía vill också ha ett!

Svar på tråden Dysmelister 4