aihpoz skrev 2011-05-17 22:53:07 följande:
Våran son har dubbel läpp och gom men bara enkel käkspalt.Han har hittills gjort tre operationer,käken kvar som är planerad.Sen kan det ju behöva göras små justeringar eller om han själv är missnöjd med något längre fram.
Såg att några skrivit att läppen kan vara svår att få till direkt och att dom ev bara skulle ta en sida i taget,det stämmer dock INTE.Kanske beror mycket på vilket sjukhus man tillhör.
Vi har fått höra från en läkare att det är snarare lättare att få till det bra med en dubbel läppspalt än en enkel.Då har man två sidor att dra ihop mot mitten och kan få dom att mötas bra istället för att bara ha en sida att jobba med,då blir det oftast lite snett eller hur jag ska förklara och man får mest troligt göra justeringar.
Och dom gör båda sidorna på en gång!
som så mkt annat skiljer det sig nog mkt från sjukhus till sjukhus, samt från patient till patient. för det jag berättar är givetvis något jag också hört från en läkare, eftersom ingen av oss här själva är kirurger kan vi ju inget annat än tro på det läkarna säger till oss och återberätta det och egna erfarenheter. Till oss förklarade dom så att vi skulle vara förberedda på att dom bara kunde ta ena sidan av läppen vid första operationen, men om vi hade tur skulle dom kunna ta båda sidor. Sen när dom ringde från op sa dom att dom hade goda nyheter, att dom kunnat sluta båda sidor av läppen, o vidare sa dom att det berodde på att den var så mjuk och såpass mkt hud, risken annars är att det kan bli för spänt och spricka. Sen sa kirurgen även att detta bara vara en läppAdaption, alltså dom sydde bara ihop det utan jusering, läpp-plastiken kommer göras vid ett senare tillfälle. det handlade alltså inte om att få det snyggt vid detta ingrepp. Så sa dom till oss och jag tror man ska lyssna på just den kirurg som är ansvarig för ens barn. :)