ll lina skrev 2011-06-13 09:17:07 följande:
Hej på er!
Jag har en liten tjej med spalt (läpp, gom och käke) på vänster sida som föddes i mars, så jag tänkte hoppa in i den här tråden och fråga lite. Än så länge har ju spalten inte spelat så stor roll när jag väl accepterat att jag inte kan amma, och när vi hade fått matningen att fungera ändå, men nu ska vi in för första operationen i övermorgon. Det är nog därför jag har börjat fundera en massa på allt möjligt. Vi ska opereras i Umeå, är det någon här som har erfarenheter av operationerna där? Hittills har allt fungerat bra för oss, men vi har ju bara träffat dem när hon var nästan helt nyfödd.
Eftersom lillflickan blir tre månader i veckan har jag också börjat fundera mer på mat och så. När har ni börjat med smakportioner? Andra operationen, av mjuka gommen, blir ju när hon är runt sex månader. Ska man börja försöka äta mat innan dess, eller är det lika bra att vänta tills efter operationen? Just efter operationen gissar jag att det kan göra ganska ont att försöka äta.
Hur länge använde ni sådana där specialflaskor? Kan man börja med "vanlig" nappflaska efter ett tag, eller är det bättre att försöka använda en mugg? När har ni i så fall börjat med det?
Tacksam för alla svar!
Hej och Välkommen!
Våran son Elias föddes ''endast'' med gomspalt - både mjuka och lite på hårda.
Han opererades i Uppsala. Till oss sa de att vi INTE skulle börja med riktig mat före operationen av den mjuka delen. Eftersom de bara ska äta flytande ett tag efter operationen var det inte så bra att börja ge mat med bitar eller puréer, så att han vande sig vid den nya och goda maten och sedan vägrade äta endast flytande efteråt.
Vi har haft habermannflaskan hela tiden, det va nu i slutet av Mars, efter stygnen försvunnit från hårda delen, som vi började med ''vanlig'' nappflaska. Det är inte förrän nu han kan suga ordentligt själv.
I mitt tidigare inlägg (817) i denna tråd ''säljer'' jag just pipar till specialnappflaskan - hör av dig om du är intresserad!