Mammatillsnart3 skrev 2011-06-27 20:31:01 följande:
Det låter som jättebra övningar men jag tror tyvärr inte att våran lilla är någon kandidat för dessa, vi har provat med såpbubblor men hon är inte så road och vill att vi blåser istället.... Sedan är jag lite fundersam över hur mycket man egentligen kan "träna" även om jag vill tro på det! Jag misstänker att antingen så fungerar gommen som den ska eller så räcker den inte till, och då spelar det ingen roll om barnet tränar eller inte. När vår dotter pratar hör man liksom att det inte kan bli rätt. För Liams del låter det ju däremot inte alls konstigt att han tar till något extra G istället för T t ex, eftersom han ju har ett pyttehål - så då fixar det sig när det sluts. vad jag är orolig för är att våran lilla ska behöva vänta i flera år på olika talförbättrande operationer eftersom det inte syns något hål. Har andra barn någonsin kommenterat din sons tal? En äldre flicka på min dotters förskola säger ofta "hon kan ju inte prata, hon låter som en bebis". Det känns i mammahjärtat men hon själv bryr ju sig inte än.
Ja dom är säkert bra men Liam är precis som eran inte speciellt intresserad av övningarna,är mer fascinerad när vi får göra dom men vill inte försöka själv.Är också lite tveksam till om man kan "träna" barnen,tror mer på att läsa böcker och prata mycket med dom som man gör helt normalt.
Nä det är inget barn som sagt något ännu men det kommer säkert då jag själv tycker det låter liiite nasalt,så någon kommer garanterat påpeka det.Förstår att det måste kännas hemskt när man får höra det.