• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • EmmaAntonella

Hej alla! Hoppas de är bra med er och ni får njuta av lite sommarvärme iaf=)

Här rullar de på bra. Tilde har inte haft så mkt problem med sina öron de sista och logopeden tycker att hennes tal är bra de enda är att dom misstänker en polyp i näsan som dom inte vill op. bort pga av risken för att hon ska bli mer nasal, nån mer med erfarenhet av de?

Grattis Aihpoz till sonen, bättre sent än aldrig!

Nu vill jag ocså att våran lilla ska komma ut, 14 dagar kvar puhh

Kram

• aihpoz
    EmmaAntonella skrev 2011-07-07 08:39:03 följande:
    Hej alla! Hoppas de är bra med er och ni får njuta av lite sommarvärme iaf=)

Här rullar de på bra. Tilde har inte haft så mkt problem med sina öron de sista och logopeden tycker att hennes tal är bra de enda är att dom misstänker en polyp i näsan som dom inte vill op. bort pga av risken för att hon ska bli mer nasal, nån mer med erfarenhet av de?

Grattis Aihpoz till sonen, bättre sent än aldrig!

Nu vill jag ocså att våran lilla ska komma ut, 14 dagar kvar puhh

Kram
    Tack
    ~* Liam *~
  • Dody

Har en dotter som föddes för nästan 5 år sedan med en isolerad gomspalt. HOn op vid 6 mån samt 2 år, och nu sen 4 års ålder går hon hos logoped och är en pigg och glad tjej. Om ngn undrar ngt om gomspalt osv så fråga på...=)

Det svåra är inte att hitta ngn ny att älska utan att älska det du har
  • caspersmamma 08

Är det någon som vet vilken ålder man har återträff med operations läkaren, logopeden Min son har bara haft en gomspalt. op vid 7mån är nu 3år

Ni som även får andra barnet med spalt har ni då spalt i släkten. Vi har ingen i släkten så sonens spalt är en slump men finns det större risk att jag får ett till spalt barn eller är det lika som andra föräldrar.

• Dody
    caspersmamma 08 skrev 2011-08-08 13:06:27 följande:
    Är det någon som vet vilken ålder man har återträff med operations läkaren, logopeden Min son har bara haft en gomspalt. op vid 7mån är nu 3år

Ni som även får andra barnet med spalt har ni då spalt i släkten. Vi har ingen i släkten så sonens spalt är en slump men finns det större risk att jag får ett till spalt barn eller är det lika som andra föräldrar.

4 år hade vi
    Det svåra är inte att hitta ngn ny att älska utan att älska det du har
  • leadbelly

Hej, längesen jag skrev här nu. Vi har en pojke med spalt, 9 månader nu och är då opererad en gång. Vi ska flytta till ett helt annat landsting där närmsta lkg-centrum också blir något helt annat och undrar om någon här vet vad som gäller då. Kanske inte rätt tråd, men någon har kanske ställts inför samma fråga och har svar. Vi har ännu inte inte fått något konkret svar från där han är inskriven idag.

mvh

• EmmaVendela

Hej allihopa! Vad glad jag är att jag hittat hit  :).

Vi fick vår dotter Vendela i januari som föddes med höger sidig läpp och käkspalt, med en ganska utdragen näsa. Vendela opererade läppen och korrigerade näsan i april. Fick då höra att näsan var lite svår.
    Men efter operationen såg det så fint ut, och jag förstod inte hur kirurgen lyckats korrigera allt så bra.

Men näsan sjönk väldigt mycket och är fortfarande platt på spalt området. Jag undrar om det är vanligt att näsan sjunker så mycket. Och om de kommer att korrigera näsan, och när i så fall?
    Kan inte hitta någon bra information, och frågade dessvärre inte så mycket innan och efter operationen.

Var fortfarande i chock tror jag på första mötet. Och hade nog inte hunnit smälta eller förstå att Vendela föddes med spalt. Då det var helt nytt för mig. Och en massa känslor, frågetecken och oro tog över.

Men är nu så orolig att hon ska bli retad för henne lite platta näsa på höger sida när hon börjar skolan.

• Mary Jo
    EmmaVendela skrev 2011-08-11 22:11:37 följande:
    Hej allihopa! Vad glad jag är att jag hittat hit  :).

Vi fick vår dotter Vendela i januari som föddes med höger sidig läpp och käkspalt, med en ganska utdragen näsa. Vendela opererade läppen och korrigerade näsan i april. Fick då höra att näsan var lite svår.
    Men efter operationen såg det så fint ut, och jag förstod inte hur kirurgen lyckats korrigera allt så bra.

Men näsan sjönk väldigt mycket och är fortfarande platt på spalt området. Jag undrar om det är vanligt att näsan sjunker så mycket. Och om de kommer att korrigera näsan, och när i så fall?
    Kan inte hitta någon bra information, och frågade dessvärre inte så mycket innan och efter operationen.

Var fortfarande i chock tror jag på första mötet. Och hade nog inte hunnit smälta eller förstå att Vendela föddes med spalt. Då det var helt nytt för mig. Och en massa känslor, frågetecken och oro tog över.

Men är nu så orolig att hon ska bli retad för henne lite platta näsa på höger sida när hon börjar skolan.

Hej!
    Vilja´s näsa sjönk också in igen,jag själv tyckte att den hade sjunkit jättemycket och tänkte att det skulle opereras men plastikkirurgen var jättenöjd och sa att den sjunker lite grann.
    Vilja ska själv få bestämma om hon vill operera sig mer eller inte.

Var inte orolig över att hon kommer bli retad,jag tror inte barn bryr sig så jättemycket iaf. Ibland brukar andra barn fråga varför Vilja har ett ärr på läppen och då brukar jag bara säga att hennes läpp inte växte ihop när hon låg i mamma´s mage och fick operera den när hon hade fötts. Dom brukar inte undra så mycket mer..
    Men såklart ska du vända dig till läkarna om du är jätteorolig.
  • The Maria

Ivans näsa har också blivit lite platt. Men kirurgerna i Uppsala menade att om det ser konstigt ut kan man fixa det när barnet är ca fyra år. Annars låter man det vara. 

• Mammatillsnart3
    Dody skrev 2011-07-10 21:21:57 följande:
    Har en dotter som föddes för nästan 5 år sedan med en isolerad gomspalt. HOn op vid 6 mån samt 2 år, och nu sen 4 års ålder går hon hos logoped och är en pigg och glad tjej. Om ngn undrar ngt om gomspalt osv så fråga på...=)
    Hej! Vad gör din dotter när hon är hos logopeden? Tycker hon om att gå dit? Min dotter (snart två) har stora problem med sitt tal så jag är väldigt nyfiken på allt som har med tal att göra, snälla berätta gärna hur din dotters tal har påverkats med tiden, efter operationer osv. Min dotter slöt hårda gommen i mars men tyvärr har hon inget tryck i sina konsonanter och luft läcker upp i näsan när hon säger t ex s och f.
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15