Inlägg från: Duntoffla |Visa alla inlägg
  • Duntoffla

Bugaboo-tråd nr 21

mollan nu skrev 2010-10-07 21:12:48 följande:
    tänk på att mycket kyla kommer unerifrån. Lägg ett lager liggunderlag under madrassen så isolerar det lite mer.
    Buggans åkpåse är för kall om man bara ska ha den på om det blir 20 minus i år igen.
    Jag slår ett slag för mjuklift i liggdelen. Me love
    Blir det inte trångt? Har en trist Carena mjuklift men den är jag på väg att sälja. I nuläget har vi en fårskinnsfäll under så att inte kylan ska tränga upp.
    Asereht skrev 2010-10-07 22:07:53 följande:
    Jag hade en nyfödd i februari i år. Det var rätt kallt däromkring. Nu var vi inte ute de kallaste dagarna men vi hade en rejäl lammskinnsåkpåse i liggdelen. Buggapåsen använde vi först när det var mildväder.
     Var hittar man såna? Något tips?
  • Duntoffla
    movie skrev 2010-10-08 10:23:41 följande:
    Jag har alltid en fårskinnsfäll i vagnen, toppen bra Såg att ni pratade solblekta tyger, jag har en denim bugga och min suflett är jätte solblekt. Vagnen är 2 år och jag är ute och går flera ggr om dagen, Sover ute i vagnen och förvarar den alltid inne. Ligg och sittdelen är däremot jätte fina. Jag vårdar min vagn jätte noga men tror absolut att sufletten inte klarar för mycket ljus.
    Men räcker den fårskinnsfällen samt en Bugga-åkpåse på vintern eller har du något kraftigare då?
  • Duntoffla
    livet från ljusa sidan skrev 2010-10-08 10:39:01 följande:
    men det beror väl också på hur du klär barnet? För om du bara vill ha vanliga kläder och kanske en kofta då får du kanske ha en lite tjockare åkpåse. Men i vintras hade jag bara bugga åkpåse, fleeceoverall och sedan topplocket på! Nu vet jag itne hur gammalt ditt barn är men jag kommer ha min åkpåse (det är ju inte en åkpåse egentligen eftersom den heter footmuff ;)) och sedan en filt över benen, fårskinsstofflor jacka och vantar och mössa. Sedan om det blir -20 så kommer jag ändå inte vara ute särskilt mycket ;)
    Ja, det är ju sant. Hon är rätt varm av sig. Hon är 2 månader nu. Brukar vanligen ha vanliga kläder och sen en fleeceoverall på. När hennes storebror var liten räckte det med vanliga kläder, fleece och åkpåse men den vintern var lite mildare också.  Och visst kanske man inte är ute tokmycket i -20-30 grader men promenader lär jag ta i alla fall.
    movie skrev 2010-10-08 10:39:23 följande:
    Jag har ingen bugga åkpåse, fast jag vill, har bara inte blivit av. Har en begagnad åkpåse, vet inte vad det är för märke, en liten filt och overall. Detta har varit i liggdelen.
    Det borde ju bli rätt varmt i liggdelen då man har locket över. Som du säger kommer kylan mest underifrån och har man säkrat upp där så räcker kanske en vanlig dunåkpåse.
  • Duntoffla
    annat82 skrev 2010-10-08 10:44:50 följande:
    Dottern föddes i december förra året och även om vi bor i Stockholm så var det ju rejält kallt. Hade iofs inte buggan, men i liggdelen hela vintern låg hon på en lammfäll och sedan vanliga kläder i overall och tjock mössa.
    Hon blev aldrig kall, inte ens när det var nedåt -20, men då va vi aldrig ute så länge de dagarna. Hade alltid med en tjock filt om det skulle behövs och använde den kanske någon gång
    Liggdelen är ju dessutom mycket mer skyddad från väder och vind än sittdelen. Dessutom har det tidigare i tråden tipsats om att använda regnskyddet för att bevara värmen, omd et behövs.
     Jamen då så, då funkar nog det jag har. Bor också här och vintern i år ska ju bli galet kall enligt alla experter. Jag får avvakta och se. Blir det för kallt får jag köpa då
  • Duntoffla

Såg nu i FAQ:en att Cam inte passar bra på Gecko och då antar jag att Gecko inte heller sitter bra på Cam. Och svarade därmed på min egen fråga

• Duntoffla
    Asereht skrev 2010-10-12 11:39:29 följande:
    Cammens ram är 5 cm längre typ så geckons liggdel och klädsel passar inte på Cam. Likadant med froggen.
    Tack
  • Duntoffla
    BeautifulFlower skrev 2010-10-12 15:06:53 följande:
    är det bara jag som tvivlar på att buggan funkar en vinter, även om man har vinterhjulen på?
      jag testade igår att köra med dom stora hjulen först en sväng, och låsa dom små.. det gick ju knappt att lyfta vagnen när man skulle svänga när dottern min satt i. kändes som hela chassit skulle böja sig. Det är min första vinter men buggan och har nu börjat fundera på att skaffa en annan vagn som "vinter/extra vagn"

Hur gör ni?
    Vi hade vår med vinterhjul i vintras ( vi använder även terränghjulen övriga året på våra grusvägar hemma och swivelhjulen i stan) och jag tycker absolut att det funkade att köra. Men jag gillar inte att köra med de stora hjulen först utan har hellre terränghjulen
  • Duntoffla
    Liten Mjau skrev 2010-10-12 20:17:45 följande:
    Fick veta idag att vi ska barn igen och mina tankar gick direkt till att jag ska få använda min bugga till en bebis till. Det finns många roliga delar i att veta att man ska få fler barn
    Grattis!
  • Duntoffla
    Honey1982 skrev 2010-10-16 07:58:05 följande:

Hur kallt har det varit när ni har börjat använda åkpåse?

Jag har börjat använda en nu till dottern som ligger i vagn. Sonen är så mer påbylsad så de gånger han åker vagn har vi inte haft åkpåse än.
    Honey1982 skrev 2010-10-16 08:41:51 följande:
    Hur mycket kläder har barnet haft på sig då?
    Jag har ju en liten 5 veckors bebis och är livrädd för att hon skulle bli för varm.
    På Lea har jag haft långärmad body, byxor, någon tjockare tröja/cardigan, mössa och sen åkpåsen. Någon annan dag har jag haft fleeceoverallen och bara en filt ovanpå (fårfäll och åkpåsen under). Sen är ju locket stängt till själva liggdelen. Hon är 10 veckor.
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21