Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

Bugaboo-tråd nr 21

AngelicaS83 skrev 2010-06-08 16:40:53 följande:
    Nu börjar det lösa sig med min vagn... Fick mail att nu är en basklädsel i rätt färg på väg.
    Sen beställde jag på prismalek.se ett toppset i sand som de sålde ut för 600:-
    Så nu e jag nöjd¤
    Kikade in där och höll nästan på att beställa bas och varukorg i orange men hejdade mig. Jag har lite mkt grejor i garderoben nu. Fyra baser får räcka, har ju inte ens börjat använda sittdelen än. Drömmer
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Liten Nöffes Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht
    Soppa skrev 2010-06-08 19:12:05 följande:

Nu tassar jag in här lite, vagn nr 45 är beställd och det vart en cameleon, ska bli spännade och se hur länge den får stanna kvar

WOW! Du är ju värre än mig! Jag har bara avverkat dryga 30 (än så länge, minstingen är bara 4 mån). Cool
  • Asereht
    november09 skrev 2010-06-08 22:07:00 följande:
    Kan jag som har en frog ha klädsel från cameleon? Sommarsuflett?
    Ja du kan ha alla tyg delar från Cam på en Frog, sitter lite lösare iom att cammen är lite större i ramen. Det är mer en estetisk fråga än en funktionell så om det inte stör dig så funkar det fint.

Man kan ha cammens suffletter också (både sommar sufflett och övriga) men då måste man byta ut sufflettfästena (som bågarna sitter i) till cam fästen. Ingen dyr historia.
  • Asereht
    Soppa skrev 2010-06-08 21:07:58 följande:
    Men nu tycker min man att det räcker för jag har ju oftast 2 eller 3 st samtidigt, nu har jag en bee och en swift så det ska bli kul och få nått annat.
    Här har det varit i snitt 3 vagnar åt gången då jade hade tre små barn samtidigt. Men nu är det bara en som åker vagn så numer har vi bara fyra. *ha ha* 

Bara två som är i omlopp (bugga och happy), sen står det två sulkys i hallen som jag inte riktigt bestämt vad jag ska göra med.
  • Asereht
    november09 skrev 2010-06-09 19:02:38 följande:
    ÅH!!!
    Som ni vet så har jag nyss köpt en bugaboo frog begangnad.. Idag märkte jag till min stooora besvikelse att de fanns MÖGEL på den! Säljaren nämde att de va lite svarta stänk längst ner på fotsitsen. Min svärfar hämtade vagnen. Men säljaren va så noga med allt annat på vagnen så jag litade så klart på henne. Nu inne i sufletten, längst in ser jag massa svarta prickar som är mögel!!! FÖrstår ni hur ledsen jag är??? 2500kr betalade jag för den... inte lite pengar när man är student dessutom.. Ser även att de finns mögel på varukorgen, under sitsen.. jaa känns som hela allt.. åååååå! :(   :(
    Jag som blev mer och mer nöjd med vagnen.. drömde tom om den ;) hahaha
    Nej men förstår ni hur ledsen man kan bli för såna små saker.. ibland ler inte livet åt en!
    Börja med att tvätta. Går det inte så kan du testa att dutta på filmjölk med en svamp, låta dra ett tag och tv'ätta bort. Ett gammalt husmorsknep mot mögel. Hoppas du får bort det!
  • Asereht
    Emma Görander skrev 2010-06-10 07:41:12 följande:
    är det någon som har ett speciellt tips, på hur man enkelt kan se om ens Cam är skev?
    det är ofta  när jag är ute och går, som det känns som att väntersida är mer rörligt mot mig liksom, den sida där "bromspinnen" sitter.

Men om jag vänder vagnen, så småhjulen är vid mina fötter, så känns den stabilare i chassit..
    Någon annan som kännt så? chassit är från 09

För övrigt måste jag säga att jag älskar vagnen! har haft en TFk som jag fick bytt pga reklamation till en UJ, men nu när lillskrotan är 1,5år och jag älskar verkligen att kunna ha henne vänd mot mig!! promenaderna är mycker mer roliga nu än förr , då gick jag tyst i mina egna tankar
    Har tyvärr inget svar på din fråga men visst är det så mkt trevligare att ha barnet vänt mot sig. Att ha ögonkontakt och gå och småprata är hur mysigt som helst. Mina barn har suttit vända mot mig länge (utom i syskonvagnen där vi inte hade annat val än framåt) och det ska liten också göra.
  • Asereht
    november09 skrev 2010-06-10 12:31:15 följande:
    om man köper ett topset som då innehåller suflett, sittdel, lock. Är det hela sittdelen?? På vissa vagnar ser jag att det ser ut som att den är uppdelad. Alltså ryggdelen en färg och sitsen/fotstödet en färg. Förstår ni vad jag menar?
    Men när jag tar av tyget på min sittdel så är de ju ett sammanhängande tyg.. Har jag fel?
    Eller är de skillnad på frog och cameleon.. För om jag köper topset får jag inte hela sittdelen då?
    *förvirrad*
    Topset och basklädsel är två olika saker. Toppklädseln för sittdelen täcker bara en del av sitsen inte hela. Själva klädseln som sitter på ramen är en bas.

Så topset är en uppiffning av befintlig basklädsel och ger möjlighet att variera lite färg och utseende men basen är fortfarande din grundfärg. Om du tex har en marin bas och ett orange toppset så blir ryggdelen på sitsen orange, suffletten orange men nedre delen av sitsen förblir marin eftersom det är basklädseln. Hänger du med?
  • Asereht
    november09 skrev 2010-06-10 12:38:43 följande:
    ja okej... då forstår jag..
    Men om jag inte får bort mögel så går det inte att rädda? Kan jag köpa en ny bas eller?
    Verkar ju knappt finnas att köpa topset till frog.. 
    Det är svårt att hitta basklädslar till Frog, maila Kidzshop och fråga om de har några kvar i källaren. De var bland de sista som hade.

Topset finns inte alls till Frog men man kan använda de som är till Cam. Även suffletterna går att använda på Frog om man byter ut froggens sufflettfästen mot cameleons. Så har jag gjort, har en Frog.
    november09 skrev 2010-06-10 12:44:56 följande:
    måste oxå fråga.. Om jag köper en bas cameleon.. (Asså hela sittdelen, så jag säger rätt)till min frog är det samma som gäller med topsetet då?
    Att det funkar att ha på den men att den kommer vara lite stor?
    Japp. Vad man också kan göra om man vill är att köpa en cameleon ram (det som klädseln sitter på) och ha på froggen då sitter alla camgrejor som en smäck. Men jag stör mig inte på att cammens klädsel sitter lite lösare, jag tycker det funkar fint.
  • Asereht
    Ellisizza skrev 2010-06-10 12:53:29 följande:
    Tack för infon om missfärgning. Det hade jag inte tänkt på!

Kanske ska gräva i plånboken och köpa en bugga-dyna då. Mycket pengar men samtidigt har man ju lagt mycket på vagnarna redan så det försvinner i mängden Solig
    Fast jag måste inflika att om en hemsydd dyna färgar av sig så är det en miss från den som sytt då tyget inte kan varit förtvättat . Man bör alltid tvätta tygerna innan man syr för att slippa torrfällning, blödning och krympning. Det vet de flesta som syr mkt.

Själv har jag aldrig haft problem med de dynor jag sytt själv. Andra har jag ingen erfarenhet av.
  • Asereht
    november09 skrev 2010-06-10 13:02:44 följande:
    BRA! förställede mig att det skulle vara stor skillnad och bara hänga tyg ner.. hehe även fast du sa innan att de inte va så stor skillnad.. Är det cm eller dm de skiljer sig med? Men såå jobbigt med allt de här. Så surt då jag lika gärna kunde ha lagt 2tusen till som jag nu nästan måste göra iaf och fått en cameleon med massa tillbehör.
    Aja.. men då ska jag köpa en bas på blocket, sen suflettfästen så fixar de sig antagligen.

Har iaf gjort försök 1 på möglet.. funkade inte så bra.. dags för galltvålen! 
    Tips om billig och nytt.

www.prismalek.se/catalog/index.php&osCsid=737d730f1bc63e19a7fd03ef466c75bf
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21