gavagai skrev 2011-03-06 11:31:25 följande:
Bara innertyget?
Nej, jag vet att den inte funkar med cam-fästen. Får väl växla mellan olika fästen sedan.
Har ni förresten erfarenhet av att suflettspännen/fästen blivit sämre med tiden? hållit tyget mindre stramt?
Tror bara innertyget va? Jag är inte superhaj men tycker att yttertyget ser jättefint och spänt ut. Är det olika material kanske? Det kan ju vara olika spänst i dem i så fall så att innertyget "ger sig" mera och behöver spännas tightare = kortas av.
Har ingen erfarenhet av dåliga sufflettfästen, faktiskt aldrig hört om det även om det borde inträffa då och då. Men jag tänker så här: om det är ordentliga "kuggar" när du snurrar på dem så borde de vara prima. De där fästena kan för övrigt vara lite luriga och kugga över ett hack och då stämmer inte vinklarna längre. Då får man dra dem ett helt varv minus ett (ibland flera) hack så att de hamnar i ursprungsläge igen. Svårt att förklara men testa att vrida på dem så förstår du hur jag menar.
En annan sak du skall väga in och experimentera med - i första hand - är att byta plats på sufflettfästena, dvs vänster mot höger och vice versa. Om man sätter dem på fel sida så blir det säckigt, det är generalfelet man gör; tvättar suffletten, sätter fast fästena på fel sida, får en säckig sufflett och grips av panik och frågar i tråden om suffletten blivit förstörd i tvätten