Cerclage?
Det kommer gå bra Viola. Måste ju snart vara dags för klipp. Jag gör mitt 22 eller 23 och du har ju BF 10 dagar före mig.
Det kommer gå bra Viola. Måste ju snart vara dags för klipp. Jag gör mitt 22 eller 23 och du har ju BF 10 dagar före mig.
Viola: om de väntar med klippet till snitt så gör de det säkert efter du fått bedövning när du ändå ska få det. Håller tummarna ändå för att barnet vänder sig. Är också lite fundersam till om man kommer förstå när detär dags att åka in, men det ger sig nog. Du kommer bli den bästa mamman just ditt barn kan ha. Att bara tänka tanken visar ju på stor omtanke. När jag fick min dotter i v25 var jag verkligen oförberedd och trodde något var fel när hon skrek vissa nätter och jag kände mig otillräcklig som bara kunde hålla om henne och vagga henne. Kände mig inte riktigt förberedd på allt nattvak, men på något sätt så hittar man sig som mamma.
Nä visst är det svårt att fatta när man inte har barnet i famnen än. När det ligger i magen är det svårt att fatta fullt ut trots sparkar och fosterrörelser. Även om jag har ett tidigare barn har jag svårt att fatta att jag snart ska ha en liten bebis.
Oj det blir ju en väldigt stor förändring ekonomiskt. Har tyvärr ingen liknande situation, men hoppas verkligen att du ska lyckas få rätsida på allt och få fortsätta på Spec.MVC i Stockholm om det är dem du känner dig trygg med. Samtidigt kan det vara skönt att inte behöva ha så långt att åka särskilt om du får komplikationer.
Ester: hoppas det går vägen. Igår var jag hos BM och nu har bebisen tydligen fixerat sig. Känns lite spännande även om jag förstått att det inte säger något om när det blir förlossning. Har däremot vaknat av sammandragning och lite ryggont inatt istället för ara trängningar. Men om bebisen är fixerad och man har cervix insuficiens innebär det då att man bör ta det lite lugnt igen? Idag är det 40 dagar kvar, tiden den skyndar långsamt.
Ja det känns riktigt spännande att den fixerat sig. Läste någonstans om en som fick barn i vecka 35 och allt var så bra att de bara behövde stanna två dagar på sjukhuset, känns hoppfullt. Jag har mest hållit mig hemma och tagit det lugnt och gjort lättare hushållsarbete. Har främst gått ut om jag behövt handla lite mat eller åkt till sjukhuset. Har nog generellt rört mig mer nu mot slutet när jag märkt hur bra det ändå fungerat med cerclaget. Helt enkelt blivit lite modigare än jag var i början och inte visste vad det skulle gå för. Så är säkert liknande som du kanske Viola. Däremot inbillar jag mig att det inte skadar att röra på sig om det kommer en sammandragning så länge rörelserna handlar om att jag går och inte att det inträffar när jag lyfter eller gör något liknande. Lill Z, det verkar ju gå framstå för dig med. Alltid skönt att kunna ha lite delmål. Nu ska jag göra iordning mig och sedan blir det studiebesök på förlossningen tillsammans med mammagruppen. Helt sjukt att man kommit så här långt.
Vixan: skönt att cerclaget höll till klippet. Jag har oroat mig lite för att det inte ska hålla så bra nu när barnet är fixerat. Har dessutom fått lite mer sammandragningar och magen har blivit lite öm vid beröring ibland.
Usch, undra hur länge min förkylning ska hålla, är inne på dag 24 nu och troligen så har min första förkylning övergått i en helt ny. Tur att graviditeten fortlöper bra iaf. Imorgon blir det eventuellt mitt sista läkarbesök inför klippet som jag hoppas ska bli av nästa vecka.
Usch det var länge till att vara förkyld. Hoppas verkligen jag inte behöver gå så länge. Hur går det med Snodden? /// Viola: Ja tänk nu har vi inte långt kvar av graviditeten. 35+1 idag och hoppas nästan att barnet ska komma ut om någon vecka. Har inte riktigt tålamod att vänta till 40 veckor eller gå över för den delen. Ska bli intressant att höra vad läkaren säger om klipp när jag träffar henne idag.
Jag blev inlagd i v24 och fick inget cerclage. Fosterhinnan buktade ut och de tyckte det var för riskabelt. Var då öppen 2 cm men utan värkar. Födde en vecka senare och min dotter mår hur bra som helst. Nu har jag cerclage som sattes planerat och jag är nu i v35 och har varit sjukskriven lyckligtvis utan krämpor. Tisdag nästa vecka klipps cerclaget. Hoppas det går bättre för er i nästa graviditet precis som det gjort för mig och många andra som fått cerclage och hjälp tidigt. :)