Cerclage?
Mamma mys: håller tummarna för att du får hålla lilla bebisen i famnen hemma på julafton!
Mamma mys: håller tummarna för att du får hålla lilla bebisen i famnen hemma på julafton!
Viola: tror inte det är så mycket man kan göra förutom det vanliga att vila och inte ta ut sig. Vad som sedan händer under förlossningen är ju lite utanför vår kontroll. Det enda är att läramsig slappna av och andas rätt för att kunna hantera smärtan bättre?
Visst längtar man efter att få sitt liv tillbaka även om det inte blir som förrut. När barnet kommer längtar man tills man får sova och tills man inte behöver tänka på att ha amningsvänliga kläder. ;) Tror att vi människor har så fullt upp att längta till och planera framtiden att vi ibland glömmer att njuta av det liv vi har just nu. Särskilt när guldkornen är svåra att hitta. Men vi bär ju alla på ett litet mirakel och bor i ett land där vi inte behöver betala för all den hjälp vi får i och med våra komplikationer. Såg en dokumentär om ett par med prematur i USA och de var i så djup ekonomisk kris för att ha råd med vården för sitt barn att det var ofattbart.
Mamma mys: hoppas det går bra hos BM. Håller tummarna. ///// sitter och väntar på att åka på rutinkoll på sjukhuset. Ska träffa en ny läkare idag, som förvisso var med när jag fick cerclaget men som jag inte träffat sexan dess. Ska bli intressant att se hur hon lägger upp kollen. Överläkaren jag haft innan brukar bara kolla lite snabbt att cerclaget sitter, knappt 5 sekunder och aldrig vul. Hade varit intressant att veta om livmoderappen brukat bli påverkad än. Är ju trots allt 26+1 idag, så hör länge klarade jag mig ju inte sist.
Ester: välkommen! 1) Hos mig har de precis som med Mamma mys ingen annan förklaring än att det är medfött, min mamma hade också en försvagning. 2) jag har gått via vårdcentralen båda gångerna. 3) har varit sjukskriven sedan cerclaget då jag jobbat som lärare och står upp mycket och har det rätt stressigt jobbet. Får vara uppe och röra mig lite för att minska risken för blodproppar. Men får inte anstränga mig för mycket fysiskt, eller t.ex. bada eller ha sex. Är i v. 26 just nu och har Hittills inte behövt ligga ner, men när barnet trycker neråt under långa stunder har jag blivit rådd att ligga ner på sidan och vila.
Mischoo: är uppe i tre läkare. Läkare 1 satte första cerclaget och gjorde de första återkollerna samt klippte det när det lossnat. Läkare 2 var med vid första ingreppet och klippet samt satte andra cerclaget och gjorde följande koller, Hon är för övrigt överläkare. Läkare 3 var med vid andra ingreppet och gjorde kollen idag. Verkar som om det även är henne jag ska träffa på kollen i januari. Vet inte vad jag ska tycka om att tre läkare är inblandade, men hittills fungerar det och allt såg bra ut på kollen idag. Imorgon blir det besök hos BM, då blir det nog till att ta lite prover för att kolla de vanliga värdena.
Mamma mys: hoppas killen vill titta ut snart.
Lillen skulle det ju stå. Autostavning på iPad
Ester: har också en prematur. Föddes i v. 25 och mår utmärkt idag. Lite förkylningsastma bara. Så det kan gå bra att föda även tidigare i en graviditet. Åkte hem från sjukhuset med henne när hon var i v.36, eller skulle varit eller hur de nu ser det. :)
Ester: jo visst säger de att prematurer har lättare att få koncentrationssvårigheter och andra svårigheter men också svårt att så här tidigt avgöra hur det ska gå. Min dotter hade också oerhört svårt att sitta still och på sångstunder på öppna förskolan var det nästan bara hon som härjade runt och inte ville sitta still och jag började bli lite nervös. Nu är hon 2,5 och har inga problem med att ta det lugnt ibland. Nu känns det mer som om det tidigare handlade mer om att hon är så oerhört nyfiken av sig och att hon som person är mer aktiv än passiv när hon ska upptäcka världen och att det inte har att göra så mycket med svårighet att sitta still som sådant. Har däremot läst att en del barn med bokstavskombinationer och liknande uppvisat störningar i sömnmönstret som små. Exempelvis knappt sovit alls eller förvånansvärt långa stunder åt gången för sin ålder. Samtidigt är alla barn olika. Din son kanske är som min dotter, helt enkelt aktiv som person och oerhört nyfiken. Det är ju trots allt väldigt bra egenskaper. :)