• Becka81

Cerclage?

Vad skönt att du fått komma hem nu. Typiskt det där med sammandragningar. När man inte vill ha dem så kommer de och när man vill ha dem lyser de med sin frånvaro. Är mycket sparsamt för min del, kommer lite ibland men inte smärtsamma, vill inget annat än att det ska sätta igång med förlossning. Försöker röra mig en del och sitta lite framåtlutad ibland i hopp om att trycket ska starta lite värkar, men ingen lycka än. Hur ligger bebisen då, har den börjat sjunka ner eller fixera sig? Har varit lite dött här i tråden ett tag så vet inte hur det är med Viola.

• Becka81

Grattis Viola, vad härligt att din lilla tös har kommit till världen. :) du skriver att allt gick brA, vad skönt att höra. Hur kändes det att vara med om ett snitt, kändes det lika bra som det gick?

• Becka81

Lill Z: ja snälla skicka hit dina sd. Är ju förvisso bara 37+6 nu men orkar verkligen inte gå och väntar bebis längre. Känner med händerna hur magen drar ihop sig ibland och att den kan vara hård i någon minut, men det gör aldrig ont. Känns konstigt att säga,men just nu så välkomnar jag faktiskt lite smärta så att jag vet at det är på gång. Slemproppen gick för två veckor sedan och bebisen har ju sjunkit ner riktigt djupt. När mina förlossningsvärkar satte igång införa graviditeten så trodde jag faktiskt att det var tarmarna som orsakade det onda. Jag hade som du kanske har nu en del problem med dem eftersom jag inte fick röra mig den sista veckan. Nu tar jag lactulos varje dag och även om tarmarna kanske inte är fullt som de brukar så funkar det helt ok faktiskt. Finns ju även andra varianter förutom lactulos, men de är för verkningslösa på mig.

• Becka81

Lill Z: usch vad jobbigt, men vet hur det kan vara. Får se till att dricka mycket vatten? Inatt trodde jag det var dags för mig igen. Hade ont i ländryggena i över en timme samt lite sammandragningar. Somnade ifrån det hela och nästa gång jag vaknade var det borta. Vart lite trött i ländryggen och haft någon sammandragning nu på morgonen. Hoppas så att det ska tillta nu under förmiddagen. Vad spännande att snart bestämma snitteatum och ha ett mål och att verkligen veta vilket datum bebisen kommer. :)

• Becka81

Viola: du kanske skulle testa en bröstpump att använda i början. Använder du den som komplement så bör det stimulera mjölkproduktion. Däremot kan du amma innan du använder den så att du vet att om mjölken tar slut för stunden så har iaf bebisen fått det du har. Nät jag födde för tidigt använde jag pump för att hålla igång produktionen tills min dotter var tillräckligt stark för att amma. Fanns de som inte pumpade alls och då fanns det inte så mycket mjölk till barnet när det väl kunde amma. Pumpade var tredje/fjärde timme dygnet runt i början.

• Becka81

Är så trött på att vara gravid nu. Ibland får jag ont i ländryggen och sammandragningar och varje gång blir jag lika hoppfull sedan avtar allt och så sitter jag här i soffan och känner mig besviken. Det här känns riktigt långtråkigt

• Becka81

Vad skönt att de tror det går vägen utan pump, för det är såååå tråkigt. Var faktiskt inne en sväng till förlossningen imorse. Hade då haft ont i ryggen i ett halvt dygn och värkar till och från så de ville ha in mig för koll. Men så fort jag la på telefonen upphörde alla symptom. Hade en kraftig sammandragning på CTG i övrigt var det lite små sd mest hela tiden. Öppen tre cm och blev sedan hemskickad. Hoppas ändå att det snart kan vara dags, knappt sovit nått under natten och nu har jag blivit lite lös i magen också och det kan väl vara ett tecken på att det kan vara på G.

• Becka81

Första gången jag sitter här mitt i natten och skiriver. Vaknade tidigare inatt och hade så ont i ryggen att jag tog en Alvedon. Vaknade nyss med samma smärta och upptäckte att jag hade en värk samtidigt, minst fyra minuter lång. Så nu sitter jag här med en vetevärmekudde och väntar på att det ska lugna ner sig eller kanske inte, så man kan åka till förlossningen igen.

• Becka81

Viola: kanske kan testa att hon inte är så liggande när hon dricker ur just flaskan? Kanske rinner på fortare från flaskan än bröstet och om hon själv inte riktigt hänger med på det utan suger lika kraftigt så... Är hon mer upprätt vid flaska så kanske det rinner ner smidigare i halsen. Bara en vild gissning. Här har det inte blivit bebis än. Inga känningar alls inatt, men misstänker starkt att slemproppen gick imorse. Har inte haft några flytningar alls men så imorse kom det riktigt stora klumpar. Nu har jag haft någon lite starkare värk så hoppas det kör igång snart. Trassel: Alves, ar ett riktigt fint namn. :)

• Becka81

Viola: jobbigt.! Kanske inte så mycket att göra förutom att vänta på att hon ska lära sig. Men du kan ju kolla med BVC och se om de har några med idéer. När min dotter var liten var hennes magmun lite omogen sp hon spydde en hel del, och när hon inte spydde så dreglade hon något så kopiöst att hon fick ha tyghakklappar nästan konstant för att inte blöta ner kläderna.

• Becka81

Trassel: Ja det är inte lätt att göra alla nöjda med namn. Min far var t.ex lite besviken över att tilltalsnamnet inte fanns i släkten. När det gäller min graviditet så börjar jag tvivla lite på att det är nära med förlossning. Har känningar vissa nätter som sedan försvinner, inatt har jag inte kännt mer än det vanliga att jag vaknar av sd med en timmes mellanrum ungefär. Är förvisso 38+5 idag men du vet hur det är, man börjar bli lite trött på att vara gravid vid det här laget.

• Becka81

Igår födde vi en frisk dotter. Vattnet gick halv sex och sedan kom vekarna snabbt och utan särskilt mycket paus. När jag väl kom till förlossningen och blivit undersökt och allt så kände jag knappt av pauserna. När narkosen väl kom för EDA var jag nio cm öppen och de funderade över om jag ens skulle få EDA då jag hade krystvärkar. De gav det ändå och sedan var alt rena himmelriket. Jag fick nästan fråga BM när jag hade värk. Efter flera timmar utan att jag kännt krystvärkar bestämdes att jag skulle krysta ändå när nästa värk kom eftersom barnet låg redo. Sprack lite i mellangården, en tvåa på en skala upp till fyra. Känns lite läskigt nu, vet inte hur kännslgt stygnen är för att gå upp, ömt är det iaf. Får återkomma i tråden igen när det lugnat ner sig lite här hemma. Lycka till allihopa!

Svar på tråden Cerclage?