• Becka81

Cerclage?

Lycka till Slapparen. Själv hoppasbjag istället att förlossningen ska starta snart. Klippte cerclaget idag och misstänker att slemproppen gått efter att jag kom hem. Men har läst att det ändå kan vara veckor kvar innan det sätter igång.

• Becka81

Klippet gick bra, kändes lite så klart så blev till att profylaxandas, men var fort över. Hade hoppats på att få bada nu men har tydligen en lättblödande slemhinna som utgör en infektionsrisk, så det blir lång väntan eftesom jag sedan måste vänta tlll avslaget försvunnit efter förlossningen. Hur går det för dig Viola? Jag ska fira mitt liv utan cerclage med att vara lite mer rörlig. Blir shoppingrunda och imorse kunde jag förföriskas gången sedan september lyfta upp min dotter på 2,5 år i famnen. Det var en riktig belöning det. :)

• Becka81

Läkarna kan säkert hjälpa dig att göra den avvägningen, men förstår helt hur du tänker. Väljer du att undersökas kan du ju alltid stanna kvar på sjukhuset en stund tills det känns säkert att åka hem. Jag har köpt lite kläder till dottern som växer snabbt, presenter till maken som fyller år och så hittade jag två klänningar jag köpte på rea. Brukar inte köpa utan att prova annars, men de var lite vidare med knytband i midjan och sådana modeller brukar kunna sitta rätt smickrande oavsett kroppstyp, dessutom gick de att knäppa upp, bra om man ska amma. :)

• Becka81

När jag gjorde akut snitt berodde det ju på säte och att jag var 4 cm öppen. Ändå upplevde jag hela tiden att vi hade kontroll över det hela och du har ju dessutom kommit så långt nu att bebisen klarar sig bra. Oj vilka menskänslor jag fick i ryggen helt plötsligt, hehe.

• Becka81

Känner igen mig helt. När vi tog CTG igår så registrerade den lite mindre värkar men jag kände ingenting. Däremot när jag väl tyckte jag upplevde en värk så registrerades inget alls, tycker jag var lite märkligt. Men visst är det väl så att vi inte kommer känna så mycket av latensfasen.

• Becka81

Ja, man kan ju undra. Till mig sa de något om att den registrerar så fort magen spänner sig. Så om man till exempel rör på sig lite under registreringen och man då använder magmusklerna så kan den registrera det som värkar. Så då borde de ju vara rätt känsliga och då fattar jag inte varför min upplevda värk inte registrerades.

• Becka81

Känns nästan lite läskigt att läsa det du skriver Trassel om att du inte kände så mycket. Är rädd att jag inte själv ska fatta att jag behöver åka in eftersom jag inte kände de värkar som CTG registrerade. Fattar det inte riktigt ens om jag känner på magen eftersom jag tycker den kan vara hård rätt ofta utan att jag känner något annat. Inatt har jag börjat haft lite molande värk i ryggslutet som jag inte kännt av lite mycket innan. Vad var det som gjorde att du åkte in Trassel om du inte kännt så mycket? Hur har det gått för dig Viola?

• Becka81

Har också ringt fl idag, mest för molvärken i ryggslutet inatt. Hon sa att jag mycket väl kunde ha öppnat mig men att så länge jag inte har värkar som jag känner så är det inte särskilt troligt att barnet är på väg ut eftersom det är så stort nu. Känner inte av så mycket sd nu. I förra gjorde jag det inte heller förrän natten innan dottern föddes och då trodde jag det var tarmarna som spökade. Och hon har säkert rätt oddsen för att barnet skulle tränga ner utan att man känner det är väl inte så höga. Hon trodde de skulle bli regelbundna innan jag behöver åka in. Men tänk om det går så snabbt att man inte hinner få epidural, jag är nämligen lite inne på det. Hon trodde inte att jag skulle gå tiden ut iaf pga molvärken, så nu tar jag en natt i taget och ser om det ska komma igång. Trist bara att dottern har vattkoppor just nu.

• Becka81

Skulle nog inte ha något emot om det sätter igång snart, men när dottern har vattkoppor har jag svårt att sova eftersom hon hon är så orolig på nätterna och inte kan sova och då duger bara jag. Inbillar mig att min kropp behöver få ta det lite mer lugnt på nätterna om oxytocinet ska bli högt och göra någon skillnad. Har också läst att bebisar är skyddade från vattkoppor när de är små men känns ändå tryggast om man ser att det börjar läka ut först, just nu bara eskalerar det. Vi kommer nog också vara noga så att bebisen inte blr smittad av andra i början. Ha handsprit på toaletten och undvika folksamlingar så gott det går. Ett tips är att ha handsprit i skötväskan. Är man i affären eller åker buss och tar på saker som andra kan ha tagit i med skitiga händer eller pengar för den delen så kan det vara bra att sprita lite innan man tar i barnet. Min läkare har inte pratat någonting om ev. Kommande snitt.

• Becka81

Inatt trodde jag att det kanske var dags för förlossning men icke. Hade fyra värkar med en timmes mellanrum och sedan tre stycken under en halvtimme. Funderade på om jag skulle väcka min man men, sen så slutade det bara. Imorse hade jag ökade flytningar och tarmarna har varit i farten. Hoppas det inte dröjer alltför länge nu. Undra hur länge värkarna kan sätta igång under nattenoch sedan avta innan man kan anse att förlossningen verkligen startar och man måste åka in.

Svar på tråden Cerclage?