• Becka81

Cerclage?

Hur ska ni få fredagen att gå? Jag har städat lite och ska nu läsa en intressant bok om språkets betydelse för inlärning i klassrummet, är ju lärare. Sedan kanske det blir någon film och en kort tur till mataffären. Imorgon blir det mysdag med familjen. Dottern ska få vara med och baka lussebullar och pepparkakor för första gången. :)

• Becka81

Mamma mys: du verkar njuta av livet utan cerclage. :) Härligt! Trassel: åh full fart alltså. Hoppas helgen blir bra. Ta inte ut dig för mycket bara. :)

• Becka81

Varit vaken under operation tidigare? Jag var det vid mitt kejsarsnitt och var också rätt orolig innan, men så här i efterhand var det inte värre än att vara vaken när jag fick cerclaget. Den enda skillnaden är ju så klart efteråt eftersom man har ett snitt som måste läkas.

• Becka81

Var du sövd när du fick cerclaget också? När bedövningen väl nått full effekt så känner man ingenting. Man märker att de opererar eftersom man kan känna vissa värmeskillnader och beröring men det är omöjligt att avgöra exakt vad det är som känns och framförallt känns ingen smärta. Det är kanske mer psykiskt det kan vara läskigt eftersom man vet vad de håller på med. Jag försökte ha något att tänka på som distraktion. Jag försökte minnas alla verser till Den blomstertid nu kommer och upprepade dem tills barnet var ute. Sedan räknade jag tills jag var ihopsydd. När jag fick cerclaget räknade jag bland annat skruvar i taket och liknande. De frågade också om jag ville lyssna på musik för att koppla bort vad det var som verkligen hände.

• Becka81

Kejsarsnittet kommer gå bra ska du se. Men som sagt kan vara bra att förbereda sig på nått man kan tänka på under tiden för att hålla sig sysselsatt. Typ att man ska lösa en gåta, eller göra upp planer för vad man ska hitta på när man kommer hem med sin bebis. Kan ju vara värt att kolla upp om man kan få lyssna på musik också.

• Becka81

Trassel: vad härligt att du fått klipptid och att TUL var bra. Hade du bett om det eller brukar man alltid få göra ett sådant?

• Becka81

Då har jag kommit fram till den stora dagen. 25+2 dagen då jag födde min dotter. Längre än så här har jag aldrig kommit i en graviditet. Hoppas jag får gå många veckor till. Nu känns varje dag som en bonus. Samtidigt börjar jag nog bli lite feg med vad jag får göra eftersom det känns lite som om jag lever på lånad tid just nu. Är rätt trött idag. Min tjej somnade först vid nio efter att ha varit smått hysterisk i perioder och inte ville sova. Blev inte bättre av att farmor som hämtade på dagis inte hade tid att stanna och leka och att min man inte kom hem från jobbet eftersom de hade en middag. Att vara begränsad med cerclage och ha en trotsig 2,5-åring är inte det lättaste alla gånger.

• Becka81

Casiopeia: välkommen hit. Ser att vi är rätt lika i graviditetslängd, skiljer bara tre dagar. Får se vem av oss som blir först. Hur ser din historia ut? Jag har cervix insuficiens, precis som min mor. Födde i 25+2 förra graviditeten så var därför jag fick cerclage den här gången, kommer få det om jag blir gravid fler gånger också. Hur känns det att ha liggläge?

• Becka81

Hur har era koller på SpecMVC sett ut? Ser att en del av er gör UL. På mig gör de bara en mycket snabb gynkoll bara för att se att cerclaget sitter. Så har ingen aning om huruvida tappen är verkad nu eller inte.

• Becka81

Casiopeia: förstår att graviditet inte är så roligt med den historien. Håller verkligen tummarna för att det här ska gå bra och att du ska må bättre snart. Ja, visst är det jobbigt att inte vara så aktiv. Var sängliggande på sjukhus i en vecka i min förra graviditet och trodde jag skulle bli galen. Är imponerad av att du klarat av tre.

Svar på tråden Cerclage?