• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer
    Lanie: härlig kurator du träffat!!! Hoppas hon kan hjälpa dig nu! Bråka med släktingar är alltid jobbigt och tar energi... Kram!

Magda: nope, inte jag... Varför undrar du?
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2010-12-03 15:37:09 följande:
    Lanie: härlig kurator du träffat!!! Hoppas hon kan hjälpa dig nu! Bråka med släktingar är alltid jobbigt och tar energi... Kram!

Magda: nope, inte jag... Varför undrar du?
    var hos en ny läkare förra veckan, som bara är här tillfälligt, fick höra av bm att han tydligen jobbar i gbg i vanliga fall. bara nyfiken om nån annan hade träffat honom.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Niinis

hej alla och trevlig andra advent!

hoppas det går framåt för alla er, tänker på er alla som har problem med graviditeter, läkare osv. hoppas det reder upp sig!

ska på första kollen sen cerklaget imorgon, är i v.16+0 då tiden går så saaaaaaaaakta. är sjukt nervös, tänk om allt ser dåligt ut???? har ont i ryggen och får vila hela tiden. tur att jag fick sjukresor dit och hem igen av min BM, vet ni förresten något om det blir billigare att resa med sjukresor om man gjort det för någon speciell summa, har för mig det?

kram på er alla! kämpa på!

• Schäfer
    Niinis skrev 2010-12-05 11:00:16 följande:
    hej alla och trevlig andra advent!

hoppas det går framåt för alla er, tänker på er alla som har problem med graviditeter, läkare osv. hoppas det reder upp sig!

ska på första kollen sen cerklaget imorgon, är i v.16+0 då tiden går så saaaaaaaaakta. är sjukt nervös, tänk om allt ser dåligt ut???? har ont i ryggen och får vila hela tiden. tur att jag fick sjukresor dit och hem igen av min BM, vet ni förresten något om det blir billigare att resa med sjukresor om man gjort det för någon speciell summa, har för mig det?

kram på er alla! kämpa på!
    Håller tummarna för i morgon och kollen!!! Kan inget om sjukresor, vet bara att de finns
    Mår du bättre nu i övrigt? Tänker på läckaget med ryggmärgsvätskan?
  • Lanie

Niinis: lycka till imorgon!

det där med sjukresor är ju olika från landsting till landsting, men i kalmar kostar en sjukresa 100 kr enkel resa, oavsett hur långt man ska åka o så har vi högkostnadsskydd så efter 1800 kr blir det helt gratis.

här känns det som om det är lugnet före stormen, har fortfarande inte fått besked hur det blir med sjukskrivningen o jag tror inte jag får reda på ngt förrän det är dags för operation, men bortsett från det så mår jag mycket bättre nu, är inte alls lika illamående o trött o inte heller lika förstoppad även om jag är hård i magen, så nu har jag julbakat klart, det har blivit saffransbullar, nougatbollar, rocky road fudge o ingefärsknäck o sambon har varit helt förkrossad för han tycker jag ska ta det lugnt, men jag får passa på nu för sen blir det ju ingenting med det.. hur levde ni förresten innan ni fick cerklaget?

• Schäfer
    Lanie: jag levde som vanligt men skippade träningen och då är jag ändå en sån som är sängliggande sen efter cerklage
    Men när jag tänker efter så blev man ju lite nojig och tog det nog extra lugnt omedvetet. Men jag tog långa prommenader med hunden och städade och så hemma!
  • Lanie
    Schäfer skrev 2010-12-05 14:11:24 följande:
    Lanie: jag levde som vanligt men skippade träningen och då är jag ändå en sån som är sängliggande sen efter cerklage
    Men när jag tänker efter så blev man ju lite nojig och tog det nog extra lugnt omedvetet. Men jag tog långa prommenader med hunden och städade och så hemma!
    jag var väldigt orolig o nojig de första veckorna efter plusset, men nu har jag insett att skulle jag få mf nu så beror det ju inte på att jag bakar eller städar eller packar, då är det ju ngt som är fel på fostret, men det tog ett tag innan jag vågade o göra saker igen... men är jag trött så går jag ändå o lägger mig, jag lyssnar mer på kroppen nu än förut, kanske att jag börjar o känna mig lite trygg med mig själv iaf...
  • Schäfer

Har gått och blivit förkyld...ont i halsen, snorig och hosta. Och som vi alla vet rimmar ju hosta och cerklage inte så bra ihop Gråter 

• MagdaA
    Schäfer skrev 2010-12-06 12:44:37 följande:
    Har gått och blivit förkyld...ont i halsen, snorig och hosta. Och som vi alla vet rimmar ju hosta och cerklage inte så bra ihop Gråter 
    åh, jobbigt har du nån hostmedicin? jag fick mollipect utskrivet när jag var förkyld tidigare i höst.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer
    Magda: Har både mollipect (slemlösande) och cocillana (hostdämpande) hemma sen innan och som jag kommer ihåg är de båda ok att ta när man är gravid... Bra att du påminnde mig, tack!