• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer

Niinis: hur har det gått idag?
    Har även funderat på dig och din dotter hur det har gått med amningen och då framför allt när du var inlagd efter operationen? Gick det bra? (har glömt att fråga)

• Niinis

kollen gick INTE bra alls! Gråter hade ca 3 cm tapp när de satte cerklage, cerklaget ska ha sattits 2 cm upp, igår på kollen var HELA tappen 2,1cm lång bara, kort skulle jag vilja säga hellre. Cerklaget syntes knappt på ultran, så jag träffade läkare efter och bad henne kolla om den verkligen satt kvar. Hon tittade och såg inget? Hon kännde och då fann hon cerklaget, enligt henne sitter den runt 1,5 cm upp bara. sen när hon undersökte mig gjorde det jätte ont, och efteråt började jag blöda lite. Hade aldrig träffat läkaren innan, som inte verkade veta något alls om varken cerklage eller mig. frågade om jag borde vara sängliggande, nopp det tycker de inte som vanligt, det ska tydligen inte göra någon skillnad. detta vet jag är inte sant. problem här hemma med mannen som nu är så uppstressad över situationen så han har nog magsår, kan inte äta på flera veckor, har tappat 5 kg i vikt på 2 v. han mår skit rent ut sagt. Barnen har varit sjuka flera veckor, sonen som har adhd har vart hemma 1 vecka, vilket kan bli väldigt jobbigt. han har halsfluss så vad gör man liksom? Alina har hög feber och vill vara med mig hela tiden, gnäller och vill amma. Så det blir inte bara sängläge här hemma tyvärr, totalt omöjligt. mannen spyr upp matne ibland och kan inte äta något alls, han har fått magsårs tabletter som inte hjälper. bryten kontakt har vi med mina föräldrar som ALDRIG skulle hjälpa till heller. Mannen har 40 års födelsedag på lördag och jag känner mig så ledsen över att inte kunna ordna ens en liten tårta. har ont i ryggen och sitter/ligger mest. blääää för allt.

• Niinis
    Schäfer skrev 2010-12-06 20:46:37 följande:

Niinis: hur har det gått idag?
    Har även funderat på dig och din dotter hur det har gått med amningen och då framför allt när du var inlagd efter operationen? Gick det bra? (har glömt att fråga)

det gick bra med dotter, hon hade somnat med pappa! men när jag kom hem ville hon amma direkt:)
  • Schäfer
    Niinis: fy så jobbigt ni har det nu, prövningarnas tid.... Vet inte vad jag ska ge för råd!?
    Kan i alla fall berätta att när jag gjorde mitt vul för att mäta tappen efter operationen (3 veckor efter) så syntes inte cerklaget på mig heller!
    Det förklarade min läkare (du vet vem) att cervix kan vara väldigt svullen efter operationen ganska länge och då ser man inte alltid cerklaget. Men man ska känna det och det gjorde hon också när hon gjorde en undersökning på mig.
    Glöm inte att cervix kan växa på sig också, det måste inte alltid vara så att den blir kortare och kortare!
    Ni har verkligen en tuff tid framför Er och jag kan inte annat än försöka ge dig lite hopp! Man kan bara göra så gott man kan - glöm inte det! Kramar i massor {#emotions_dlg.flower}
  • Niinis
    Schäfer skrev 2010-12-07 09:59:26 följande:
    Niinis: fy så jobbigt ni har det nu, prövningarnas tid.... Vet inte vad jag ska ge för råd!?
    Kan i alla fall berätta att när jag gjorde mitt vul för att mäta tappen efter operationen (3 veckor efter) så syntes inte cerklaget på mig heller!
    Det förklarade min läkare (du vet vem) att cervix kan vara väldigt svullen efter operationen ganska länge och då ser man inte alltid cerklaget. Men man ska känna det och det gjorde hon också när hon gjorde en undersökning på mig.
    Glöm inte att cervix kan växa på sig också, det måste inte alltid vara så att den blir kortare och kortare!
    Ni har verkligen en tuff tid framför Er och jag kan inte annat än försöka ge dig lite hopp! Man kan bara göra så gott man kan - glöm inte det! Kramar i massor {#emotions_dlg.flower}
    tack för ditt svar!!!
  • Schäfer

Så, tillbaka från undersökning och cervix var oförändrad Tjoho!!! Inga tendenser till att vilja öppna mig vid tryck eller hostningar heller så det kändes bra eftersom jag är förkyld och för tillfället hostar mycket!
    Som vanligt på KS så var det en elev med under undersökningen så läkaren frågade om han fick titta på bebis också - öh såklart han fick
    Alltid lika kul och när det är en elev med blir de så noga och ska förklara allt för eleven vilket gör att jag och mannen får massa extra information
    Vår skrutt växer normalt, beräknades väga 823 g och det var -2,4% så mer eller mindre på kurvan...

Fick sedan träffa en BM, som för övrigt skrattade när hon hörde vad min BM sagt om bältros och vattkoppor och varför hon inte vågade hem till oss
    Allt ok med de "vanliga" proverna också. Skönt att slippa järntabletterna ett tag till!
    Sedan skulle jag alltså träffa en läkare, vår vanliga var ledig så vi skulle få träffa en ny... Det visade sig vara en gamal klasskompis till mig - hur komiskt är inte det då Drömmer Blev att vi mest pratade gamla minnen Glad

Nä, nu ska jag vila lite... Alltid lika tröttsamt att vara på undersökningar!

• MagdaA

Här gick de också bra på läkarkollen idag. Något förkortad, låg på 26 mm idag (30 mm förra veckan) men helt godkänt tyckte läkaren. Tratten innifrån oförändrad, låg på 11 mm idag. Helt stängt utifrån. Har ny tid om 9 dagar. Efter de kommer det nog bli lite längre uppehåll eftersom det är jul å allt, å sen känner jag mig rätt lugn nu, ju fler veckor som går ju lugnare blir jag. Nästa vecka har ajg även tid för tillväxt UL, ska bli spännande å se då hur stor bäbisen beräknas vara med tanke på att magen är stor.

Niinis: säger som schäfer: tänk på att cervix förändras hela tiden. det kan skilja flera mm bara om man jämför fm och em samma dag. Förstår att det är en jobb tid för dig och din man. Min man är också väldigt lättpåverkad när det gäller sånna här saker. Han mådde väldigt dåligt när vi väntade Alex, när jag låg inne osv. Det går lite bättre nu, men han påverkas helt klart.

Schäfer: Hurra för bra kontroll! Jag har också ofta elever med på undersökningarna, å det är bra just de där att det blir extra grundligt. En gång fick jag vänta 20 min innan jag fick komma in, även fast jag visste att läkaren var klar med patienten innan, sen fick jag förklaringen. Läkaren hade gått igenom HELA min historia med eleven! Och även om hur läget va nu och så, sen en VÄLDIGT grundlig undersökning, det tog tid, men de var det värt! Ang järn, jag har ätit ett tag, men en svag sort, så att jag inte ska bli hård i magen. Men nu tänker jag skippa dom ett tag, har blivit så gasig och orolig i magen. Har IBS så det är liksom nog, så nu ska jag testa å se om det blir bättre om jag skippar järnet. Hade 121 i HB förra veckan så det är ju ingen katastrof.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer

Härligt Magda - Hurra för oss och våra tappar!!! Jag är alltid ok med elever - de är ju liksom framtidens läkare och måste få lära sig av våra gamla rävar till läkare
    Magda kan tänka mig att dina undersökningar sprids ut mer och mer nu! Tänk vad långt du kommit utan cerklage!!!
    Jag kollade min anteckningar från förra gången och sista mätningen gjorde jag i v.32+ sen gjordes en vaginal undersökning i v.34+ och sedan vart jag "utskriven" från specen
    121 i Hb är absolut ok!  Jag hade 125 idag utan järntabletter så hon tyckte inte att jag behövde börja med dem ännu eftersom jag lyckats hålla Hb uppe bra hittills utan järn och det tackar min mage för
    Men jag äter folsyra, ett tips jag fick förra gången att hålla uppe Hb med...

• MagdaA

Schäfer: håller folsyran Hb:t uppe? Visste jag inte... har ätit folsyra sen jag plussade och gör det fortfarande. kanske därför jag inte har så lågt hb då.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer
    MagdaA skrev 2010-12-07 17:31:04 följande:
    Schäfer: håller folsyran Hb:t uppe? Visste jag inte... har ätit folsyra sen jag plussade och gör det fortfarande. kanske därför jag inte har så lågt hb då.
    Folsyra behövs för nybildandet av hemaglobin. De som lider av anemi (utan att vara gravida) blir ibland ordinerade folsyra - en sj.syrra som tipsade om