• Schäfer

Cerclage?

MagdaA skrev 2010-11-17 15:05:20 följande:
    här frågar sonen varje dag om inte bäbisen har vuxit klart snart, han tycker att lillebror ska komma NU!
    Guuu så sött Magda Kul att han är positiv!!!
    Vi har inte berättat än för Ebba... Vet inte när vi ska våga!?
  • Schäfer
    MagdaA skrev 2010-11-17 18:56:16 följande:
    här var det Alex som kom och frågade mig när jag var i vecka 7-8 nånting... "Mamma, har du en bäbis i magen? Du har blivit så tjock!" Så det gick liksom inte att förneka, han såg det! Min mage svällde mycke redan tidigt och det la sig aldrig, så han räknade snabbt ut vad det var. Min syster fick barn i augusti så han har ju sett hennes växande mage och resultatet av de.
    Haha, gulligt
    Jag ser ju typ höggravid ut redan nu, men dottern har inte sett sambandet... "Mamma vilar lite bara"
  • Schäfer
    MagdaA skrev 2010-11-17 19:01:42 följande:
    hur gammal är hon? Alex fyllde 3 i juli, han går inte att lura inte. klok kille som har koll på ALLT! blir spännande att se hur lillebror blir, både i utseende och sätt. just när det blir en till av samma kön känns det som att man kommer jämföra endel, utan att döma såklart! men roligt att se om dom är lika varann, utseende, beteende osv. känns overkligt att man faktist ska få en sån guldklimp till! Tänk vilken gåva!

Hon fyllde 2 i juni så skiljer ett år på henne och Alex då!
    Vi har inte haft några vänner eller bekanta som varit gravida senaste tiden så antar att hon inte fått lära sig att bebisar ligger i magen. Hon älskar bebisar dock så det ska bli kul och se hur hon reagerar sen

Hon har heller inte förstått vad "syskon" är (tror jag, ibland kan dom ju mer än man tror )!

• Schäfer
    Magda: jobbigt att må dåligt Avskyr att kräkas Kräks
    Blodtrycker kanske inte hängde med när du legat ner innan!? Skönt att du mår bättre nu!
  • Schäfer
    Niinis skrev 2010-11-21 19:24:54 följande:
    åååh jag håller på att bli förkyld känner jag! Skrikandes och det är inskrivining för mig imorgon, cerklage på tisdag! hur kan man sätta det om man är förkyld, kanske går ändå?

Jag är inte säker men tror att ryggmärgsbedövning är ok om man är lite förkyld (såklart inte feber) men de söver inte vid förkylning!

• Schäfer
    Niinis skrev 2010-11-22 08:51:15 följande:
    men alltså undrar varför alla ni blivit sövda men inte jag? de sa att det är bättre och mindre riskfritt att inte sövas?
    Och det stämmer - det ÄR mindre riskfritt att inte sövas och påverkar inte fostret som en sövning gör.
    De söver inte gärna gravida!
    Jag har fått be om sövning pga tramatisk upplevelse med mitt första cerklage som sattes under ryggmärgsbedövning akut. Jag var då öppen och hade buktande hinnor och det tog 1 timme att sätta med svärande läkare och stor risk för missfall.... DET var hemskt så jag får panik varje gång jag ska sätta ett cerklage då minnerna kommer tillbaka. Men nu är det ju stor skillnad på att sätta ett förebyggande cerklage, går fort och oftast smidigt.
    Men, det är varför jag alltid ber om sövning. Annars är det mycket bättre för kvinnan och barnet med ryggmärgsbedövning!

Lycka till idag och i morgon {#emotions_dlg.flower}
  • Schäfer

Har varit på mätning idag och allt såg bra ut Cervix lite längre till och med!!! Tjoho!!! Läkaren gjorde ett ul så vi fick se bebis också. Mätte och kollade av hur stor h*n var och avslutade med 3D Så söt vår lill* Hjärta 
    Låg lite + så mina egna beräkningar stämmer nog bättre än RUL!
    Nu fortsatt vila... Lite drygt 4 veckor kvar till första målet...

• Schäfer
    MagdaA skrev 2010-11-22 13:11:44 följande:
    Schäfer: tjohoo! skönt att allt såg bra ut Mysigt med UL också. hejja hejja det här komer gå fint! hur lång cervix idag?

jag har koll på fredag, hoppas hoppas allt ser bra ut då! bäbisen sparkar massor och lever rövare dygnet runt, jag hoppas att det inte påverkar cervix neg.
    Cervix ca. 40 mm idag Ingen funneling!!!
    På mätningen av bebis beräknades h*n väga 644 g
  • Schäfer

Narkosläkaren förklarade för mig att anledningen till att man ska vara försiktig med sövning av gravida är att fostret blir ju också sövt och man kan inte garanterat säga att det alltid är ofarligt. Speciellt inte under de första trimestern när så mycket ska utvecklas korrekt! Men å andra sidan är oro inte heller bra för fostret så det är lite avvägning...
    Hade jag inte haft mina erfarenheter hade jag absolut tagit ryggmärgsbedövning, det har jag tagit efter varje förlossning när moderkakan ska ut (har aldrig kommit ut av sig själv på mig)...

Min personliga erfarenhet är att kirurgerna (operatörerna) helst ser att patienten är sövd = minst besvär för dem, medans narkosläkarna helst ser att man tar ryggmärgsbedövning eftersom det är minst risker för patienten då.
    Det som varit på tv på sistonde är verkligen olyckliga händelser och jag tror absolut inte att du behöver oroa dig Lanie om du inte tillhör någon riskgrupp (kraftigt överviktig, rökare, ärftlighet för blodproppar, lungsjukdom osv...).

Niinis: lycka till i morgon nu!!! Förstår att du valde att sova hemma. Hoppas du överlever fastan också... Kram

• Schäfer

Undrar hur det har gått för Niinis...?

Svar på tråden Cerclage?