• Schäfer

Cerclage?

TikTok skrev 2010-12-09 13:54:36 följande:
    Schäfer: Hehe ja har du glömt det? Vi har ju pratat om det innen
    Ja då kan det ju säkert vara nerver som spökar. Mitt är ju också fastsytt med 4 stygn runt om så det kan ju vara när bebisen är tyngre så sticker det till i en nerv el 100 ;).
    Man är ju så påpasslig för precis allt i denna graviditeten.

.
    Jag hade visst det Oskyldig men det var ju så länge sen du skrev nått!!!  Hur har du det? Håller sig allt lugnt/stängt/långt?

Jag läste anteckningar från min förra graviditet och då började min cervix att "krympa" från v.28 så jag känner mig lite nervös inför nästa mätning...som är i v.28... Fast det gick ju bra då den gången!
  • Schäfer
    Lanie: jag tycker du får kämpa så i motvind... Varma kramar {#emotions_dlg.flower} Krasst, du får klaga på sammandragningar sen så hon sjukskriver dig!!!
    Visst är det nästa vecka de sätter cerklaget? Du kan ju fråga operatören lite vad han anser om cerklaget och eventuella "stöd stygn"!? Kram!

Magda: TJOHO Ajaja för ont...men 30+1 (idag) TJOHO!!!
  • Schäfer
    Lanie: hoppas du inte blir sjuk nu lagom till operationen!!! Kanske de kan ge dig ryggmärgsbedövning istället, det är väl andningen som blir känslig om man är förkyld. Så länge du inte har feber borde det ju gå bra!
    Hur mår du idag?

Magda: Hellre förkylning än magsjuka va? Eller allra bäst, hoppas du slipper båda!!!

Krya på Er sjuklingar {#emotions_dlg.flower}
  • Schäfer
    MagdaA skrev 2010-12-14 09:25:36 följande:
    oja! mycke hellre förkylning än magsjuka! verkar som förkylning nu. vaknade med ont i halsen å lite feberkänsla i kroppen. så jag "hoppas" att det bara är förkylning. såg dock när jag lämnade Alex på dagis att dom satt upp en lapp om att det börjat gå magsjuka... blääää! nästan så man undrar om mans ka hålla han hemma? fast det funkar inte heller, så kommer han bli galen. nu går han ons-tors den här veckan, mån-tis nästa vecka, sen är han ledig nästan 3 veckor över jul.
    Magsjukelapp kom upp på Ebbas dagis för ca. 4 veckor sen men hon har *peppar peppar* klarat sig... Hoppas ni också gör det!
    Krya på dig Magda!
  • Schäfer
    Lanie: aaah, flyttar ni i morgon och sedan op på torsdag? Phiu, att du orkar stålkvinna!!! Vila är ju bra för förkylningar annars.... Kram!
  • Schäfer
    Magda: usch för förkylningar men framför alltför hosta!!! Jag blir livrädd när jag har det... Hoppas du har bra hostmedicin ifall den kommer!?

Vår dotter har hostat hela natten *pust* Vid ett-tiden gav mannen upp och tog med henne till soffan där de sov sittandes resten av natten... Men ingen feber och hon var pigg idag så hon är på dagis nu!

Min proffsiga BM Obestämd hmmm, ja tanken är att hon ska komma på fredag...vi får väl se!?
  • Schäfer

Haha, ja men nått extra som är positivt ska vi väl få ha för allt vi får stå ut och ta oss igenom
    Hoppas det går bra i morgon!!! Och att du kryar på dig snabbt!

• Schäfer
    TikTok skrev 2010-12-15 17:05:28 följande:
    Schäfer: Hur går det för dig me tapp & allt? Ligger du & vilar mkt el försöker du hålla dig uppe varje dag?
    Nästa mätning om en vecka...sen är man ju på "rätt sida" Skrattande Jag är sängliggande, inte uppe nått alls än på toa och så duschar jag var tredje dag...
    Hur går det själv? Varit på någon ny mätning? Hur mycket rör du på dig?
  • Schäfer
    MagdaA skrev 2010-12-15 17:56:40 följande:
    du är grym! hur löser du det dagtid med mat å så? går du upp å värmer/fixar själv el har du nån som kommer och fixar åt dig?
    Tack Känner mig inte så speciellt grym emellan åt.... Jag slänger in maten i micron på väg till toan så är det klart när man kommer ut och sen får mannen städa undan när han kommer hem. Det är han som fixar matlådorna!

Just nu håller vi på och överleva säsongens första magsjuka (förhoppningsvis den sista också...). Dottern insjuknade i går kväll och höll på till småtimmarna Kräks Stackarn hon var så slut på slutet att hon bara skrek "Nej, vill inte Nej Nej Nej"
    Men nu får hon behålla vätskan så nu väntar jag och mannen på vem som står på tur!? Rynkar på näsan Känns som lugnet före stormen!

Lanie: hoppas det går bra på operationen idag! Kram!
  • Schäfer

Ja mitt första cerklage "lossnade" ju! Fast jag blödde hela tiden då så det var såklart svårt att veta vad som var vad...
    Jag öppnade mig också tyst, hade inga sd, inget ont, inga flytningar eller nått? Hade bara blivit lovad en gynundersökning eftersom jag var orolig och då såg man att jag var öppen 2 cm med buktande hinnor varpå jag blev inlagd på stört!

Har också hört att cervix kan variera mycket från dag till dag beroende på hur mycket man "belastar" den. Funneling kan också ge med sig. Jag hade funneling (börjat öppna mig inifrån) efter man satt cerklaget, men sen har det gått ihop med vila! Ingen funneling har setts efter det.

Men det som är bra nu TikTok är ju att vi kommit en bit, nu ramlar inte bebis ut om man säger så. Vi kan fortfarande öppna oss tyst, men bebis känns nog när han/hon tar sig ner i födelsekanalen! Fast då är det ju oftast försent att stoppa upp... Men cerklaget kan ju inte lossna utan att det börjar blöda så blödningar ska man nog ta på största allvar!

Tycker det låter jätte konstigt att de inte vill göra vul oftare än 1 ggr/mån? Vet inte hur de gör undersökningen på dig, men på mig är dom "knappt inne", är så försiktiga dom bara kan och är absolut inte inne så de kommer åt livmoderhalsen eller nått...

Om jag följer samma schema som sist så kommer jag att undersökas nästa vecka, sen v.30 och v.32 så det är ju inte så många undersökningar kvar. I v.34 gjorde de en vaginal koll i stället och sedan "skrevs jag ut" från specen med en kallelse till förlossningen i v.38 för att klippa cerklaget.

Svar på tråden Cerclage?