• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Thalis

Grattis Niinis!! Han är jättefin!!

Mamma till A, A, A och V.
  • Thalis
    SaraDK skrev 2011-04-18 12:02:13 följande:
    Klarat mig 4½ vecka utan cerklage, ska det ju vara...
    Dessa busungar!!!
    Snart har du din bebis
  • ISSEN

Grattis Niins! Jätten liten kille! Skönt att ni alla verkar må bra!

• Lanie

saradk: det är otroligt att du har kommit så långt utan cerklage! har du satt igång några stora projekt för o hjälpa till på traven? min vän rev förråd, hon tog släggan och började o riva, några dagar senare föddes sonen.. en annan ställde sig o gjorde storkok med matlådor, tog inte många dagar det heller.. lite tips så där på vägen!

har legat inlagd fem veckor nu,på ons ska jag få åka hem o vara hemma under påskhelgen o är det lugnt blir jag utskriven efter helgen.. hoppas hoppas det ska funka för jag börjar o tröttna rejält nu på o vara i sjukhusmiljö...

• FruHellström

Ansluter till tråden :)

Har idag hos läkaren fått info om att ett cerklage kommer sättas in under nästa vecka då min tapp var för kort. Sen blev jag oxå sjukskriven en månad till att börja med, men kommer vara det resten av graviditeten. Känns både bra o inte bra. Bra för att man kan ta det lungt och bara göra lite som man vill på dagarna, och man hinner förbereda för bebis ankomst här hemma. Och framförallt att sonen får sommarlovCool 
    Kommer säkert sakna mkt av det sociala som ett jobb ger, men man får hoppas folk har tid o träffas nångång på dagarna ibland iaf :)

Hursomhaver, jag började skriva en anonym tråd i förmiddags just för jag var så nervös inför undersökningen, men den gick bra o jag fick se lilltrollet i magen och fick även några bilder med mig hem . Blev rekommenderad denna tråd av Thalis, så jag antar det är denna hon menade

Så nu har jag ju 1000 frågor o lite till, gör det ont att sätta, man blir visst sövd iaf...
    Kan man ha sex sen?
    När tar de ut cerklaget, om man inte hinner innan förlossningen startar, blir det snitt?
    Blir superglad om nån orkar ta sig lite tid o berätta lite, även fast det säkert är gjort tidigare i tråden.

Ha en underbar dag//Fru Hellström 

• Thalis

Ville inte att du skulle behöva cerklage men välkommen till tråden!

• Lanie

fruhellström: välkommen till tråden!

o grattis till det lilla livet i magen!

man blir antingen sövd eller får bedövning. många operatörer föredrar sövning då det blir lite lättare för de att sätta cerklaget. Jag blev sövd o jag var sövd i ca 40 min. jag hade väl inte direkt ont efteråt, var lite öm, vet att vissa kan uppleva lite mensvärk o så där. jag kände dock efter en vecka att jag fortfarande hade lite ont o kände irritation, så fick kolla upp det då o då hade jag fått en infektion. har sen dock haft svårt o sitta hela tiden, men tror det har o göra med att läkaren satte cerklaget väldigt långt ner på tappen så det sitter där o skaver.

jag frågade aldrig om man kunde ha sex, då det varit helt uteslutet för mig då jag varit så öm hela tiden, men vet att vissa läkare tycker man kan ha det om man använder kondom, andra läkare tycker man ska avstå helt. Orgasmer kan ju trigga igång sammandragningar. Runt vecka 36 tas cerklaget bort om det inte behövs o göras tidigare. tror inte det nödvändigtvis behövs snitt om förlossningen skulle starta tidigare, det är betydligt enklare att ta bort cerklaget än o sätta dit det, men det finns nog andra i tråden som har större koll på detta än jag.

hur lång tapp har du? vilken vecka är du i?

• Thalis

Först och främst gör inga planer om allt du ska göra när du är sjukskriven!! De flesta av oss har fått vara sängliggande eller haft strikt vila ordinerad.

Jag har haft cerklage i två omgångar och har två söner tackvare cerklaget.
    Fick välja mellan att bli nedsövd eller epidural,jag föredrog nedsövning eftersom berättade att operationen inte är så "trevlig", men man får alltid bedövning så du känner ingen smärta. Efteråt har det gjort ont och jag har blött i några dagar.
    Jag har haft sängläge och sex,bad och tunga lyft har varit bannlysta.

Startar förlossning innan borttagning så klipps cerklaget bort så du kan föda vaginalt, jag blev dock snittad eftersom min son låg i säte.

Att jag propsade på i din tråd beror på att vi i denna tråd har förlorat minst ett barn pga försvagad livmoderhals och jag vill inte att man chansar.

• vixan
    FruHellström skrev 2011-04-18 16:26:00 följande:
    Ansluter till tråden :)

Har idag hos läkaren fått info om att ett cerklage kommer sättas in under nästa vecka då min tapp var för kort. Sen blev jag oxå sjukskriven en månad till att börja med, men kommer vara det resten av graviditeten. Känns både bra o inte bra. Bra för att man kan ta det lungt och bara göra lite som man vill på dagarna, och man hinner förbereda för bebis ankomst här hemma. Och framförallt att sonen får sommarlovCool 
    Kommer säkert sakna mkt av det sociala som ett jobb ger, men man får hoppas folk har tid o träffas nångång på dagarna ibland iaf :)

Hursomhaver, jag började skriva en anonym tråd i förmiddags just för jag var så nervös inför undersökningen, men den gick bra o jag fick se lilltrollet i magen och fick även några bilder med mig hem . Blev rekommenderad denna tråd av Thalis, så jag antar det är denna hon menade

Så nu har jag ju 1000 frågor o lite till, gör det ont att sätta, man blir visst sövd iaf...
    Kan man ha sex sen?
    När tar de ut cerklaget, om man inte hinner innan förlossningen startar, blir det snitt?
    Blir superglad om nån orkar ta sig lite tid o berätta lite, även fast det säkert är gjort tidigare i tråden.

Ha en underbar dag//Fru Hellström 
    Välkommen hit! Jag ska också få mitt cerklage nästa vecka. Vilken vecka är du i? 

Ont att sätta:  Jag kände inget när jag fick det men man kan ha typ mensvärkar.

Om man blir sövd: Jag ska bli sövd och blev det förra gången men en del får ryggbeövning.

Sex ska man undvika då orgasmer framkallar sammandragning vilket man inte vill när man har cerklage.

På mig klippte de cerklaget när förlossningen satt igång alldeles för tidigt. 
  • vixan
    SaraDK skrev 2011-04-18 12:02:13 följande:
    Klarat mig 4½ vecka utan cerklage, ska det ju vara...
    Fantastiskt!!