• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • FruHellström

Jag propsar gärna för cerklage om det kan göra att min lilla stannar i magen Jag är i vecka 12 nu, 11+3 tror jag. Min livmodertapp va ca 3cm och det var ok enl läkaren, men hon ville ändå kolla med en kollega varpå de kom överens om att cerklage var att föredra för min del. Kanske har o göra med att min son är född i v37+0 med?
    Jag hoppas att jag kan "leva normalt" under graviditeten, jag har så mycket jag vill göra innan liten kommer, men blir det sängläge för mig så är det bara o gilla läget såklart...!!

Jag hoppas på o få föda som vanligt iaf, det är min önskan!
    Sen ska jag på återbesök hos läkaren om en månad igen så ska hon kolla igen, det känns bra att det händer något och att dom har koll på mig. Hur ofta har ni andra fått gått på koll pga cerklaget? Efter era ord nu så känns det iaf lugnare för mig. Men just cerklage verkar inte vara en "garanti" på ngt vis att lill*n stannar kvar till 100%. Men jag håller alla tummar jag kan!

Soliga hälsningar! 

• Lanie

fruhellström: hoppas att du kan leva relativt normalt, men man får ibland ta det läkarna säger med en nypa salt.. till mig sa läkaren att leva relativt normalt, undvika tunga luft o träning. men jag tog det jättelugnt, låg mest i soffan o jag blev ändå inlagd på sjukhus, har varit inlagd i fem veckor nu

jag har gått ungefär varannan vecka på kontroller o mätt tappen

• FruHellström

Lanie: Men va trist, hur långt har du kvar till BF? Har du fler barn hemma? Hur får du tiden att gå? Jag kommer ta det väldigt lungt oavsett, vanligtvis så sliter o släpar jag mkt hemma, men det blir till o köpa gräsklippare med driv nu Cool skämt o sido, väldigt lungt blir det så man kan få njuta av sommaren i hängmattan iaf ist för i en sjukhussäng. 

• Lanie

fruhellström: Har inte bf förrän 21 juni, så det är ju ett tag tills dess. Nej, vi har inga fler barn hemma. Vi förlorade vårt första barn efter att han fötts 16 veckor för tidigt, för snart ett år sen. Läkarna misstänkte då försvagad livmoderhals så det är därför jag har cerklage nu. Jag har fått tiden o gå genom att hänga här på fl alldeles för mkt, teve, stickning.. nu kommer jag o få åka hem imorgon på permis över helgen o går allt bra så blir jag utskriven efter helgen o får vara hemma tills bebis kommer.. förhoppningsvis blir det några veckor. ja, hängmattan är att föredra framför sjukhuset!

• FruHellström

Lanie: Beklagar att ni förlorade ert barn. Jag hoppas du får vara kvar hemma efter helgen, så du kan njuta av det vackra vädret.
    Är rädd att det kommer bli alldeles för mkt dator för min del med oavsett, sjukskriven till BF redan nu så.  

• Schäfer
    Niinis skrev 2011-04-16 00:14:09 följande:

den 11 april kl 10.04 tittade vår lilla prins ut, född v.33+3, 2130g och 45cm, skrek direkt när han kom ut Skrattande hade cpap 2 dagar, nu bara sond och övervak, allt är bra med honom. Själv fick jag mitt snitt, blev akut visserligen men är SÅ NÖJD med den förlossningen, superbra gick allt!! Fick värkar kvällen innan, åkte in med ambulans, de stoppade värkarna över natten med sen var jag öppen 3 cm dagen efter och cerklaget hade inte ens klippts så det blev akutsnitt, samt cerklage borttagning efter snittet. är super glad och lilla killen ska heta Julian! vi blir kvar på sjukhuset ett tag men jag återkommer! kämpa på kära vänner med graviditerna, plötsligt är man där med ett barn, vare sig man tror det eller ej Glad

Stort Grattis!!! Skönt att det gick bra tillslut Kramar i massor och hoppas ni får komma hem nu snart!
    Vi sondade ju och fick hemsjukvård - så skönt!
  • Lanie

fruhellström: tack

det hade varit fint o få vara hemma nu, det har varit fint väder i så många veckor o jag har missat det mesta o det är lite sorgligt då jag älskar våren! men förhoppningsvis kan jag få vara ute lite mer när jag kommer hem.

jag är väldigt tacksam över att ha haft datorn, den har iaf gjort att timmarna går lite fortare o det har varit skönt o prata med andra som också är oroliga i sina graviditeter, det gör att man känner sig lite mindre knäpp, för man ska ju vara glad o lycklig när man väntar barn, men jag har haft svårt o känna det då jag varit så orolig. det är först nu som jag faktiskt vågar att vara lite mer glad över det lilla livet i magen, för den här gången ska det ju gå! sen har jag ju varit sjukskriven hela vintern o då har man ju tvingats vara inne hela tiden, men du har ju ändå den fördelen att få vara sjukskriven nu när vädret är som bäst, så även om du ska ta det lugnt så kan du ju göra det ute i solstolen!

• vixan
    Lanie skrev 2011-04-19 13:07:30 följande:

fruhellström: tack

det hade varit fint o få vara hemma nu, det har varit fint väder i så många veckor o jag har missat det mesta o det är lite sorgligt då jag älskar våren! men förhoppningsvis kan jag få vara ute lite mer när jag kommer hem.

jag är väldigt tacksam över att ha haft datorn, den har iaf gjort att timmarna går lite fortare o det har varit skönt o prata med andra som också är oroliga i sina graviditeter, det gör att man känner sig lite mindre knäpp, för man ska ju vara glad o lycklig när man väntar barn, men jag har haft svårt o känna det då jag varit så orolig. det är först nu som jag faktiskt vågar att vara lite mer glad över det lilla livet i magen, för den här gången ska det ju gå! sen har jag ju varit sjukskriven hela vintern o då har man ju tvingats vara inne hela tiden, men du har ju ändå den fördelen att få vara sjukskriven nu när vädret är som bäst, så även om du ska ta det lugnt så kan du ju göra det ute i solstolen!

Vet du Lanie jag hade hellre varit sjukskriven över vintern än nu när alla åker och badar. Mysigt att ligga i soffan när det är kallt och regnigt ute men vi är alla olika. =)
  • Lanie
    vixan skrev 2011-04-19 16:15:45 följande:
    Vet du Lanie jag hade hellre varit sjukskriven över vintern än nu när alla åker och badar. Mysigt att ligga i soffan när det är kallt och regnigt ute men vi är alla olika. =)
    hehe, ja vi är väl det, men jag känner väl som jag gör då jag verkligen inte kom någonstans, det gick inte o vara ute utan fick ju bara ligga inne i soffan hela dagarna o jag hade ångest varje gång jag skulle till bm el läkaren för jag var så rädd o halka.. även om man inte kan bada o sånt nu så kan man ju iaf vara ute lite, ligga i en solstol o känna lite värme få frisk luft osv..
  • vixan
    Lanie skrev 2011-04-19 16:20:04 följande:
    hehe, ja vi är väl det, men jag känner väl som jag gör då jag verkligen inte kom någonstans, det gick inte o vara ute utan fick ju bara ligga inne i soffan hela dagarna o jag hade ångest varje gång jag skulle till bm el läkaren för jag var så rädd o halka.. även om man inte kan bada o sånt nu så kan man ju iaf vara ute lite, ligga i en solstol o känna lite värme få frisk luft osv..
    Jo det är gött att ligga i solen och läsa en bra bok men jag avskyr alla insekter. Bor på landet och här får man inte vara ifred. Värst är det med bålgetingar. Kanske inte så bra att hoppa upp ur solstolen och springa in. =)