• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • FruHellström
    Lanie skrev 2011-05-03 19:21:23 följande:
    fruhellström: jag har nog provat allt man kan prova, kiwi, ananas, linfrö,dricka mkt, lactulos, movicol, paraffinemulsion.. you name it. lactulos klarar inte min mage av o hantera, movicol har funkat sådär. när jag låg inlagd så åt jag linfrö på filen o fick paraffinemulsion, det funkade finfint så nu när jag kommit hem så har jag fortsatt med det, men jag märker att jag äter ju helt annorlunda hemma än på sjukhuset. på sjukhuset får man ju väldigt snäll mat, inte alltför fett, inte alltför kryddat, bra blandning av kött, kolhydrater o frukt o grönt o jag åt nästan inget godis alls. o man åt regelbundet. hemma är det ju helt annat, mer onyttig mat, mindre frukt o grönt, mer godis, mer oregelbundenhet. dessutom har jag slarvat lite med paraffinet. jag rör på mig mer nu o jag trodde i min enfald att det skulle få igång mina tarmar, men icke, så nu håller jag på o försöker o återställa ordningen. har haft mindre ont i magen idag, har inte mått illa, så kanske håller det på o bli bättre igen.  paraffinet är snart slut, så måste till apoteket o det är vansinnigt dyrt o köpa, så det tar emot, men jag märker ju att jag behöver det.

du ska nog se att aptiten kommer tillbaka o som du säger, bebis får ju sitt, tar ju av dig, så när reserverna är slut så kommer du o börja äta igen.

härligt att du blev nöjd med köpet! vår vagn är lite solblekt på solskyddet, men i övrigt är vår vagn i fint skick.. är ju en sån vagn jag ville ha, både ligg o sittdel o ganska bastant.. har lite svårt för de där cityvagnarna.. men så är jag ju inte så mkt på stan utan kommer ju mest o vara ute i naturen o gå på grusiga vägar så vagnen passar mitt ändamål
    Oj, vilken otur du haft med magen, hoppas verkligen den blir bättre, jag hoppas jag klarar mig på Lactulose iaf.
    Får tvinga i mig smörgås o te på morgonen, sen kansek det blir ngn macka på dagen, sen som sagt inget förrän middag, och petar mest i maten. Känns konstigt då jag brukar vara en hejare på o äta :/ Men det kommer som du säger, säkert igång snart :)
    Jag gillar inte heller cityvagnarna, vi bor i en håla med grusvägar med så en bastant rejäl vagn va vad vi ville ha, sen att den är militärgrön gillar jag mest  
  • Lanie

fruhellström: jag har alltid haft problem med magen, även som ogravid så det är väl inte konstigt att det inte riktigt funkar när jag är gravid. efter förlossningen med WIlton så började magen för första gången i mitt liv att fungera normalt så jag hoppas att det kommer tillbaka sen när den här bebisen kommer. har varit på apoteket o jag har alltid undrat varför de aldrig tipsar om paraffinemulsion när man varit där o frågat om råd o idag fick jag förklaringen. Personalen vet inte vad det är! hon fick gå och slå i datorn för o se om de hade det hemma, vilket de hade, men hon hade aldrig sett det förut, aldrig hört talats om det o då hade hon jobbat där i många år...

jag är också en hejare på att äta i vanliga fall! men du får i dig lite iaf o det är det viktiga. se bara till o dricka annat än vatten så du ändå får i dig lite mer, kanske lite mjölk eller juice eller så...

idag är jag förresten i v 33+0!

• snalmums
    Niinis skrev 2011-05-04 10:31:07 följande:
    hej vännen!! Jag hade en tapp på ca 1 cm från v.23 jag hade INGEN tapp kvar över cerklaget. Ändå höll det till v.33+3 fast jag trodde bebis skulle komma i v.23, det trodde läkarna också. Jag tror att det kommer gå bra för dig med gumman!! Tänk positivt, det hjälper också, oroa dig inte! Du är snart v.30+!!!!
    låter som du och jag är/var i samma sits, har nu ca 11 mm kvar av tappen fick ett cerclage insatt i torsdags. går på kontroller varje vecka. var du i sängläge hela tiden eller? hoppas detta ska hålla ett tag till.... är i v 23 (22+4)

var på kontroll igår och cerclaget satt på plats och allt såg ut som det gjorde i fredags efter operationen.
    jag vågar knappt göra så mycket nu, ligger sitter mest i soffan/sängen.
    bf 3 september
  • FruHellström
    Lanie skrev 2011-05-04 13:34:08 följande:
    fruhellström: jag har alltid haft problem med magen, även som ogravid så det är väl inte konstigt att det inte riktigt funkar när jag är gravid. efter förlossningen med WIlton så började magen för första gången i mitt liv att fungera normalt så jag hoppas att det kommer tillbaka sen när den här bebisen kommer. har varit på apoteket o jag har alltid undrat varför de aldrig tipsar om paraffinemulsion när man varit där o frågat om råd o idag fick jag förklaringen. Personalen vet inte vad det är! hon fick gå och slå i datorn för o se om de hade det hemma, vilket de hade, men hon hade aldrig sett det förut, aldrig hört talats om det o då hade hon jobbat där i många år...

jag är också en hejare på att äta i vanliga fall! men du får i dig lite iaf o det är det viktiga. se bara till o dricka annat än vatten så du ändå får i dig lite mer, kanske lite mjölk eller juice eller så...

Så typiskt apotekspersonal... 
    Har iaf fått i mig all bran med mjölk precis så det kanske är på väg åt rätt håll.
    Va skönt, redan v33!! :D Då har vi samma brytdag sas, fast jag går bara in i v 15 idag  
  • Niinis
    Lanie skrev 2011-05-04 13:34:08 följande:

men wow!!! grattis till v.33!!!!
  • Niinis
    snalmums skrev 2011-05-04 16:30:07 följande:
    låter som du och jag är/var i samma sits, har nu ca 11 mm kvar av tappen fick ett cerclage insatt i torsdags. går på kontroller varje vecka. var du i sängläge hela tiden eller? hoppas detta ska hålla ett tag till.... är i v 23 (22+4)

var på kontroll igår och cerclaget satt på plats och allt såg ut som det gjorde i fredags efter operationen.
    jag vågar knappt göra så mycket nu, ligger sitter mest i soffan/sängen.
    jag tog väldigt lugnt veckorna 23-28 sen rörde jag mig lite hemma bara de övriga veckorna. Men försök ta det lugnt, dessa veckor är så viktiga för bebisen i magen..
  • snalmums

Precis, jag ligger och vilar för det mesta. ÅGår på toa äter och duschar thats it. Vågar inte göra så mkt mer....

bf 3 september
  • Niinis
    Lanie skrev 2011-05-05 10:36:03 följande:
    niinis: tack så mkt! hur går det för er?
    jo bebis mår bra, växer så det knakar, 2700g! mannen har gått och fått en depression, så det är ganska jobbigt. sonen som har adhd har vart något oroligare nu när lillebror kom, och Alina är VÄLDIGT skrikig just nu, skriker typ hela dagarna. Så fullt upp har man. Jag hoppas detta vänder och att jag ska kunna njuta någongång av livet och mina barn också, som det är nu är det mest att kämpa för att få enkla saker att funka i denna familj och då finns det inte utrymme för att känna att man kan njuta av livet precis Gråter
  • Lanie

niinis: fint o höra att allt är bra med bebis, men fy för allt det andra! att det ska vara så mkt kamp hela tiden, jag håller också tummarna för att det vänder snart så du också får njuta av familjelivet.  jag tänker lite att det är ju en stor omställning för alla med en ny bebis, får hoppas att hela familjen snart anpassar sig så det kan bli lite lugn o ro!styrkekramar till dig!