• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • snalmums
    vixan skrev 2011-05-08 21:04:12 följande:
    Ligger du fortfarande inne? Du har kanske fått UVI.
    nej, jag har varit hemma nu en vecka precis idag, skönt att kunna vara hemma än att ligga på sjukhuset. nepp, har kollat upp om det var uvi men det var det inte. läkarna misstänker att h*n ligger och trycker på lite på urinblåsan på något sätt, allt ska ju få plats där inne ju. idag v 24 (23+0) siktar in mig vecka för vecka nu....
    bf 3 september
  • ISSEN

Blir snart knäpp på att alla läkare säger olika!!!! Igår när jag kom in till förlossningen sa den läkaren som gjorde vul på mig att jag hade 15 mm tapp, var 83mm öppen inifrån (funeling) och att hon planerade ev kejsarsnitt då lilltjejen låg i säte och att hon struntat i att klippa cerklaget för aatt se om droppet hjälper?!!! Hon tänkte alltså klippa cerklaget!!! En timme ssenare kommer en annan läkare och undersöker mig, hon får tappen till 23mm och hittar ingen funeling??!!!!!!!! Jag var alltså aldrig öppen 8 cm och kärringen tänkte klippa cerklaget!!  Nu har jag haft dropp i 24 timmar, inget har hänt och jag har ungefär lika mkt sammandragningar som innan!  Är rätt lugn faktiskt, det ända är att ag bara litar på MIN läkare och skulle göra allt för att hon undersökte mig men hon jobbar tyvärr inte på det här sjukhuset :( Ska vara hos henne på tor så jag hopppas inget mer händer här nu så jag får komma hem och jag kan gå till henne!! 
    Jag fattar inte hur det kommr sig att jag alltid lyckas få alla nötter till läkare, varför lyckas det alltid bli en hemsk upplevelse för mig??!

• Lanie
    ISSEN skrev 2011-05-08 22:34:08 följande:
    Blir snart knäpp på att alla läkare säger olika!!!! Igår när jag kom in till förlossningen sa den läkaren som gjorde vul på mig att jag hade 15 mm tapp, var 83mm öppen inifrån (funeling) och att hon planerade ev kejsarsnitt då lilltjejen låg i säte och att hon struntat i att klippa cerklaget för aatt se om droppet hjälper?!!! Hon tänkte alltså klippa cerklaget!!! En timme ssenare kommer en annan läkare och undersöker mig, hon får tappen till 23mm och hittar ingen funeling??!!!!!!!! Jag var alltså aldrig öppen 8 cm och kärringen tänkte klippa cerklaget!!  Nu har jag haft dropp i 24 timmar, inget har hänt och jag har ungefär lika mkt sammandragningar som innan!  Är rätt lugn faktiskt, det ända är att ag bara litar på MIN läkare och skulle göra allt för att hon undersökte mig men hon jobbar tyvärr inte på det här sjukhuset :( Ska vara hos henne på tor så jag hopppas inget mer händer här nu så jag får komma hem och jag kan gå till henne!! 
    Jag fattar inte hur det kommr sig att jag alltid lyckas få alla nötter till läkare, varför lyckas det alltid bli en hemsk upplevelse för mig??!
    men fy! låter ju jättekonstigt att du skulle kunna vara 8 cm öppen.. då är det ju som att du skulle ha en tapp som var sammanlagt 10 cm! låter ju inte riktigt rimligt.. pratar inte läkarna med varandra eller? jag sitter här o blir förbannad! har du tagit upp detta? att du får hela tiden olika besked? är jätteledsen för din skull att läkarna inte kan göra sitt jobb o ha koll på läget! vad är det för dropp du har? bricanyl eller det där andra som börjar på T någonting?
  • ISSEN

Jag har. Hela dagen försökt få svar men ingen vet nåt... Så irriterande, nu kommer snart en läkare och ska förklara lite då jag oroar mig så jag hoppas jag blir klokare av det hon har att säga! Har fått droppet som börjar på T, de har stängt av det för några timmar sen och hittills verkar det lungt, fortfarande mensvärk dock och det är väl det jag oroar mig mest för!

• snalmums
    ISSEN skrev 2011-05-08 22:34:08 följande:
    vad jobbigt att alla läkarna säger olika, dessutom att kärringen ville klippa cerclaget utan ens diskuterat med din ordinarie läkare isf, menar man ska vara säker i en sådan situation och kanske rådfråga en kollega vad han/hon anser om att klippa upp det isf, stå på dig och var stark även om det är tufft just nu. jag hoppas på det bästa och att det löser sig för er och att bebisen stannar många veckor till.

STOR KRAM
    bf 3 september
  • snalmums

idag har jag lyckats få en rullstol, dels för jag ska slippa gå en massa och ändå komma ut någon gång. jag tänker inte anstränga mig mer än i onödan, menar massa promenader startar kanske massa sammandragningar osv, bättre att kunna sitta isåfall. läkarna säger att jag får inte bara ligga hela tiden utan ska försöka sitta och göra allt i min takt. men inte lyfta tungt och sånt. fast jag tycker alla läkare säger så olika, vissa man läser här inne är rek sängläge och får bara gå på toa. hur ska jag leva? suck, min önskan är bara att det ska bli bra och bebisen stannar i många veckor till.

bf 3 september
  • Lanie

hur har det gått idag issen?

snalmums: gott med en rullstol! då kommer man ju iaf ut lite.. vilken vecka är du i nu? som sagt ingen vet egentligen vad man kan göra och vad man inte kan göra o det är ju det som gör att man ibland blir galen..

• ISSEN

Har precis fått göra vul nere på fostermedecin där de vet lite mer vad de pysslar med, hade ca 3 cm funeling men 2,5 cm tapp däremellan och cerklaget sitter jättebra, han sa att min läkare verkligen fått dit det perfekt! Med andra ord gör cerklaget sitt jobb ffullt ut och om jag inte haft det hade min lilla tjej vart född nu säger de! Nu är läkarna väldigt positiva och tror jag kommer gå många veckor till :) känns skitbra just nu! Självklart är jag orolig ändå men NU ser allt fint ut och NU mår alla bra sådet är NU vi får focusera på helt enkelt! En timme i taget! Är i v 26+3 så nu är jag över 26+2 vilket känns UNDERBART bara det! 

• Lanie
    ISSEN skrev 2011-05-10 10:11:32 följande:

Har precis fått göra vul nere på fostermedecin där de vet lite mer vad de pysslar med, hade ca 3 cm funeling men 2,5 cm tapp däremellan och cerklaget sitter jättebra, han sa att min läkare verkligen fått dit det perfekt! Med andra ord gör cerklaget sitt jobb ffullt ut och om jag inte haft det hade min lilla tjej vart född nu säger de! Nu är läkarna väldigt positiva och tror jag kommer gå många veckor till :) känns skitbra just nu! Självklart är jag orolig ändå men NU ser allt fint ut och NU mår alla bra sådet är NU vi får focusera på helt enkelt! En timme i taget! Är i v 26+3 så nu är jag över 26+2 vilket känns UNDERBART bara det! 

vad härligt o höra att det ser bättre ut! japp, nu är det bara en timme i taget, en dag i taget, så ska du se att det kommer o gå bra. Du är fortfarande på sjukhuset va? o snart har du passerat de mest kritiska veckorna.. kram
  • snalmums
    ISSEN skrev 2011-05-10 10:11:32 följande:

vad skönt att höra från dig och att det ändå är bra med allting! ta nu en timme,dag i taget och försök ta det så lugnt det bara går. tur att hon inte klippte upp cerclaget då, tänk om hon hade gjort det...Demon ghhhaaaa
    bf 3 september