• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan

Vaknade klockan åtta satt på tvn och tittade en liten stund. Somnade en stund för att sedan vakna klockan 11. Låg kvar i sängen och tittade på bröllopet. Gick upp och åt några rostade mackor. La mig sedan i soffan. Har legat här nu sedan 13 förutom att jag tagit två varv i trädgården. Sjukt tråkigt men kroppen vänjer väl sig. Har världens huvudvärk.

• Lanie

vixan: låter som du haft en alldeles förträfflig dag i hur det är med o ha cerklage! kan nog komma o bli fler såna underbara dagar

• vixan
    Lanie skrev 2011-04-29 22:07:22 följande:
    vixan: låter som du haft en alldeles förträfflig dag i hur det är med o ha cerklage! kan nog komma o bli fler såna underbara daga
    Det värsta är ju att ju längre tid som går nu desto lugnare ska jag ta det. tänker på veckorna 20-28 när det börjar bli tyngre och riskerna för att föddas då är för höga.
  • vixan

Hur länge blödde ni efter att ni fått cerklage? Jag blöder inte men har brun/gula flytningar. Ska på koll på tisdag. Det var lite tidigt tyckte doktorn men det fanns inga tider om 3 veckor.

Hur går det för dig Fru hellström?

• snalmums

hej alla!!!

har läst en hel del här på tråden....
    i onsdags blev jag inlagd på sjukhuset min livmoderhals/tapp var påverkad och den var nu bara 11-15mm lång. det blev mycket prat om hur läkarna skulle göra, man visste inte hur pass länge tappen skulle hålla och man kommer väl aldrig få ett bra svar på det heller. efter många om och men bestämde dom sig för att sätta ett akut cerklage. är i v 23 (22+0)

igår var jag på kontroll igen efter själva operationen och det var en bit kvar av tappen som fortsätter hålla ihop allting. inatt hade jag lite onda sammandragningar, illamående osv. men idag mår jag hyffsat bättre och har lite sammandragningar inget ont men mest obehagligt. ev skickar läkarna hem mig idag, har blivit ombedd att ta det lugnt men ändå försöka leva någorlunda normalt, om man blir för länge sängliggandes är risken för blodproppar. jag har försökt googla lite och läsa på mig en del.

är det någon som kan dela med sig lite om sina erfarenheter/historier eller varit med om liknade sak?
    jag har sedan tidigare haft ett sent mf v20 - vattenavgång. ett ma i v 7.

jag är på helspänn nu och är verkligen orolig att något ska hända.....

bf 3 september
  • vixan
    snalmums skrev 2011-04-30 10:14:44 följande:
    hej alla!!!

har läst en hel del här på tråden....
    i onsdags blev jag inlagd på sjukhuset min livmoderhals/tapp var påverkad och den var nu bara 11-15mm lång. det blev mycket prat om hur läkarna skulle göra, man visste inte hur pass länge tappen skulle hålla och man kommer väl aldrig få ett bra svar på det heller. efter många om och men bestämde dom sig för att sätta ett akut cerklage. är i v 23 (22+0)

igår var jag på kontroll igen efter själva operationen och det var en bit kvar av tappen som fortsätter hålla ihop allting. inatt hade jag lite onda sammandragningar, illamående osv. men idag mår jag hyffsat bättre och har lite sammandragningar inget ont men mest obehagligt. ev skickar läkarna hem mig idag, har blivit ombedd att ta det lugnt men ändå försöka leva någorlunda normalt, om man blir för länge sängliggandes är risken för blodproppar. jag har försökt googla lite och läsa på mig en del.

är det någon som kan dela med sig lite om sina erfarenheter/historier eller varit med om liknade sak?
    jag har sedan tidigare haft ett sent mf v20 - vattenavgång. ett ma i v 7.

jag är på helspänn nu och är verkligen orolig att något ska hända.....
    Jag har också fått ett akutcerklage i vecka 20 efter att ena tvillingen kommit ut. Cerklaget höll till v 24 man var tvungen att klippa det då jag störtblödde. Var blodet kom i från vet man inte helt säkert. Kan ha varit moderkakan som lossnat.  Det var en chansning att sätta cerklaget då jag redan öppnat mig och förlosst ett barn vars moderkaka satt kvar i livmodern. Avslaget från tvilling 1 gjorde inte miljön i livmodern bättre. Så som sagt förutsättningarna att det skulle gå bra var inte så stora. 

Nu har jag ett nytt cerklage som satts in i v 13 så nu håller jag tummarna. 

Förstår din oro för att något ska hända. Lever själv med den. Håller tummarna för dig och din lilla bebis.
  • snalmums
    vixan skrev 2011-04-30 10:25:24 följande:
    Jag har också fått ett akutcerklage i vecka 20 efter att ena tvillingen kommit ut. Cerklaget höll till v 24 man var tvungen att klippa det då jag störtblödde. Var blodet kom i från vet man inte helt säkert. Kan ha varit moderkakan som lossnat.  Det var en chansning att sätta cerklaget då jag redan öppnat mig och förlosst ett barn vars moderkaka satt kvar i livmodern. Avslaget från tvilling 1 gjorde inte miljön i livmodern bättre. Så som sagt förutsättningarna att det skulle gå bra var inte så stora. 

Nu har jag ett nytt cerklage som satts in i v 13 så nu håller jag tummarna. 

Förstår din oro för att något ska hända. Lever själv med den. Håller tummarna för dig och din lilla bebis.
    tack för ditt svar, ja jag har inte direkt haft värkar eller något *peppar peppar*
    är det normalt med lite sammandragningar nu under resten av graviditeten, har iofs inte jätte mycket men kommer ibland. jag vill bara att våran lilla bebis ska komma senare och inte nu ialf kan h*n vänta några veckor till helst hela graviditeten.

lycka till med din bebis med Glad
    bf 3 september
  • FruHellström
    vixan skrev 2011-04-30 08:54:11 följande:
    Hur länge blödde ni efter att ni fått cerklage? Jag blöder inte men har brun/gula flytningar. Ska på koll på tisdag. Det var lite tidigt tyckte doktorn men det fanns inga tider om 3 veckor.

Hur går det för dig Fru hellström?
    Det går bra, har skapligt ont och är less på o ligga redan, eller så är det bara brist på bra tv
    Lite sammandragningar o molvärk, tkr dock det är lite svårt att hålla isär vad som eg är vad. Men jag blöder inget längre, vilket är skönt.
    Sk försöka mig ut i solen lite så man får lite färg, ha en underbar dag!  
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-04-30 10:50:21 följande:
    Det går bra, har skapligt ont och är less på o ligga redan, eller så är det bara brist på bra tv
    Lite sammandragningar o molvärk, tkr dock det är lite svårt att hålla isär vad som eg är vad. Men jag blöder inget längre, vilket är skönt.
    Sk försöka mig ut i solen lite så man får lite färg, ha en underbar dag!  
    Jag känner mig hyfsad i magen inga värk eller sammandragningar men jag liggere nästan hela tiden. Känner däremot som om att jag håller på att få UVI så jag hinkar i mig citronvatten. 

Har lite färgad flytning men ingen blod. När skulle du tillbaka på kontroll? 
  • vixan
    snalmums skrev 2011-04-30 10:30:20 följande:
    tack för ditt svar, ja jag har inte direkt haft värkar eller något *peppar peppar*
    är det normalt med lite sammandragningar nu under resten av graviditeten, har iofs inte jätte mycket men kommer ibland. jag vill bara att våran lilla bebis ska komma senare och inte nu ialf kan h*n vänta några veckor till helst hela graviditeten.

lycka till med din bebis med Glad
    Om du har sammandragningar så vila men jag tror att man kan ha det när man har cerklage. Vet att du kan få bricanyl men de har hemska biverkningar som skakningar men måste man så måste man.