• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie

vixan: gut att allt såg fint ut!

issen: förstår din oro, men försök o tänka lite positivt oxå. bara för att du får sprutorna nu behöver det ju inte betyda att de tror att du ska föda när som helst, se det som en försiktighetsåtgärd.. o skulle du föda snart så är det ju så mkt bättre att du ändå fått sprutorna..o skulle du inte föda på många veckor så är det ju bara bra.. min tapp var 18 mm som kortast o jag var ju öppen inifrån.. se det som positivt att din tapp ändå är stängd!

har du ngn kuratorkontakt? för det kanske skulle vara skönt o prata nu när du är i de veckorna då sonen föddes. kan ju vara skönt o spy ut all oro så du kanske känner mindre oro sen? kramar till dig!

• ISSEN
    Lanie skrev 2011-05-03 16:31:23 följande:
    vixan: gut att allt såg fint ut!

issen: förstår din oro, men försök o tänka lite positivt oxå. bara för att du får sprutorna nu behöver det ju inte betyda att de tror att du ska föda när som helst, se det som en försiktighetsåtgärd.. o skulle du föda snart så är det ju så mkt bättre att du ändå fått sprutorna..o skulle du inte föda på många veckor så är det ju bara bra.. min tapp var 18 mm som kortast o jag var ju öppen inifrån.. se det som positivt att din tapp ändå är stängd!

har du ngn kuratorkontakt? för det kanske skulle vara skönt o prata nu när du är i de veckorna då sonen föddes. kan ju vara skönt o spy ut all oro så du kanske känner mindre oro sen? kramar till dig!
    När du va öppen,stängdes du igen? Jag är eller va ska jag kanske säga inte alls orolig tills läkaren ringde.. nu är jag helt hispig,ligger och kallsvettas och vet inte riktigt vart jag ska ta vägen ärligt talat!! 
    Nope ingen kontakt med kurator och känner att jag inte vill springa på ännu fler visiter till sjukhuset än de jag har nu ( tre inbokade besök bara denna vecka) känns som om jag ska vara sängliggande kan jag inte springa omkring var och varannan dag men självklart får man överväga! Men kurator skulle funka genom telefon eller hembesök ;)
    Imorgon ska jag på TUL igen för förra gången var det tydligen för tidigt då jag ej hade gått in i v 14 ännu!
  • FruHellström
    vixan skrev 2011-05-03 15:54:48 följande:
    Hej alla!

Hemkommen från farbror doktorn. Det såg fint ut och inte svullet och dant. Tråden satt på plats 35mm upp min tapp var 56mm lång och sluten. Inre livmodermunnen var sluten. Kändes bra!!

Man får passa på att handla det man snubblar över annars ångrar man sig. Själv har jag det jag behöver har inte sålt eller slängt något. En skötväska skulle jag kunna tänka mig att köpa. Har emmaljungas mjuka väska vill ha en med fack och ordning.  
    Va skönt att det ser bra ut!!
    Skiphops skötväska hade jag tänkt på innan, men den som kommer med vagnen verkar bra så... ska provköra lite snart^^

Fler som har NOLL aptit just nu? Iom att man ligger 23timmar om dygnet så blir knappt jag hungrig, trycker ner lite frukost o sen äter jag inte förrän mannen kommer hem. Dricker däremot massor av vatten, helst Loka smultron. Får inte ens i mig godis som jag kan vräka i mig annars, inget sug efter nåt!! 
  • Lanie
    ISSEN skrev 2011-05-03 16:56:05 följande:
    När du va öppen,stängdes du igen? Jag är eller va ska jag kanske säga inte alls orolig tills läkaren ringde.. nu är jag helt hispig,ligger och kallsvettas och vet inte riktigt vart jag ska ta vägen ärligt talat!! 
    Nope ingen kontakt med kurator och känner att jag inte vill springa på ännu fler visiter till sjukhuset än de jag har nu ( tre inbokade besök bara denna vecka) känns som om jag ska vara sängliggande kan jag inte springa omkring var och varannan dag men självklart får man överväga! Men kurator skulle funka genom telefon eller hembesök ;)
    Imorgon ska jag på TUL igen för förra gången var det tydligen för tidigt då jag ej hade gått in i v 14 ännu!
    ja, jag stängdes faktiskt igen! när jag gjorde senaste kollen förra veckan så var jag nästan helt stängd. min läkare tyckte det såg jättebra ut o hon visste inte om att jag varit öppen inifrån (hon har nog inte läst allt från linköpings sjukhus) så när jag sa att jag hade varit öppen nästan två cm blev hon lite överraskad, glatt överraskad att det faktiskt går o stänga sig igen.

förstår att du inte vill springa på en massa besök mer än nödvändigt, men du borde kunna boka ett möte över telefon. när jag låg i linköping så glömde jag bort o avboka mitt möte med kuratorn, så jag skickade mail till henne o sa att jag låg i linköping o då svarade hon att om jag ville kunde vi boka ett samtal på telefon. gjorde inte det då för jag pratade med kuratorn på linköpings sjukhus istället. men du kan ju kolla upp det, för att prata kan faktiskt hjälpa många gånger, sätta ord på sånt man är rädd för o när man sagt det högt kanske det inte känns lika läskigt längre.

jag vill så gärna lugna dig, men jag vet ju att det är svårt o bli lugn så här, men jag skickar lite styrkekramar till dig iaf! prata med läkaren på torsdag om din oro. säg att det känns oroligt o hör på vad hon säger.. jag är säker på att hon bara är försiktig o vill ge er bästa förutsättningarna ifall ngt skulle hända.
  • Lanie
    FruHellström skrev 2011-05-03 17:34:53 följande:
    Va skönt att det ser bra ut!!
    Skiphops skötväska hade jag tänkt på innan, men den som kommer med vagnen verkar bra så... ska provköra lite snart^^

Fler som har NOLL aptit just nu? Iom att man ligger 23timmar om dygnet så blir knappt jag hungrig, trycker ner lite frukost o sen äter jag inte förrän mannen kommer hem. Dricker däremot massor av vatten, helst Loka smultron. Får inte ens i mig godis som jag kan vräka i mig annars, inget sug efter nåt!! 
    kollade faktiskt på skiphops väska, men köpte till slut en willvin

ja, jag har haft såna perioder i graviditeten, när jag inte varit hungrig, men för mig har det nog inte berott så mkt på att jag varit så stilla utan det har mest varit i såna perioder då jag varit väldigt orolig, har väldigt svårt o äta då.

nu är jag hungrig nästan hela tiden, men de senaste dagarna har jag mått dåligt.  har varit förstoppad o haft jätteont i magen, illamående o sen haft förstoppningsdiarréer så min mage är lite ur balans nu o då är aptiten lite ur balans också, får ont i magen så fort jag äter ngt...
  • FruHellström

Ok, aptiten kanske kommer igen då :)
    Jag är oxå förstoppad, min förra bm jag hade innan jag bytte sa att jag kunde ta Lactulose, så jag tar det som blev över efter sonens magproblem.  Så nu går det som en dans på toa Har du testat ngt annat för magen, du vet, linfrön, plommon och sånt klassiskt"? 
    Egentligen gör det kanske inte så mkt just nu att aptiten är noll, bebis får ändå det den behöver och en annan kanske slipper passera 100gränsen denna grav... 

Men det kanske är oron som gör att man inte vill äta, fast undermedvetet på ngt vis. Just nu vill jag bara komma på koll igen o se att allt är bra.
    Btw, barnvagnen va huuur fräsch som helst, precis den Kronanagröna färgen jag tänkt mig Va från 08 men det var fortfarande nubbar kvar på däcken och inte en strimma solblekt, såg ny ut! Längtar massor tills den ska premiärköras med lilltrollet i Hjärta

• Lanie

fruhellström: jag har nog provat allt man kan prova, kiwi, ananas, linfrö,dricka mkt, lactulos, movicol, paraffinemulsion.. you name it. lactulos klarar inte min mage av o hantera, movicol har funkat sådär. när jag låg inlagd så åt jag linfrö på filen o fick paraffinemulsion, det funkade finfint så nu när jag kommit hem så har jag fortsatt med det, men jag märker att jag äter ju helt annorlunda hemma än på sjukhuset. på sjukhuset får man ju väldigt snäll mat, inte alltför fett, inte alltför kryddat, bra blandning av kött, kolhydrater o frukt o grönt o jag åt nästan inget godis alls. o man åt regelbundet. hemma är det ju helt annat, mer onyttig mat, mindre frukt o grönt, mer godis, mer oregelbundenhet. dessutom har jag slarvat lite med paraffinet. jag rör på mig mer nu o jag trodde i min enfald att det skulle få igång mina tarmar, men icke, så nu håller jag på o försöker o återställa ordningen. har haft mindre ont i magen idag, har inte mått illa, så kanske håller det på o bli bättre igen.  paraffinet är snart slut, så måste till apoteket o det är vansinnigt dyrt o köpa, så det tar emot, men jag märker ju att jag behöver det.

du ska nog se att aptiten kommer tillbaka o som du säger, bebis får ju sitt, tar ju av dig, så när reserverna är slut så kommer du o börja äta igen.

härligt att du blev nöjd med köpet! vår vagn är lite solblekt på solskyddet, men i övrigt är vår vagn i fint skick.. är ju en sån vagn jag ville ha, både ligg o sittdel o ganska bastant.. har lite svårt för de där cityvagnarna.. men så är jag ju inte så mkt på stan utan kommer ju mest o vara ute i naturen o gå på grusiga vägar så vagnen passar mitt ändamål

• MiScHoOo
    ISSEN skrev 2011-05-03 16:07:26 följande:
    Hej allihop! Skönt att alla verkar må bra! Själv är jag en aning nervös, är i v 25+3 och på torsdag ska jag få sprutorna för lilla Flisans lungor, min läkare har vrit väldigt osäker på om och när hon ska ge mig dem men ringde idag och sa att hon pratat med neoläkarna och spec på solna och nu har de bestämt att jag ska ha de nu! Känns inte bra om jag ska vara ärlig... känns som de tror att jag ska föda vilken dag som helst!! FYfan för den här ständiga oron!! Jag vill så hemskt gärna komma till v 30 åtminstonde ju!! och v 26 närmar sig med stormsteg (min son föddes 26+2) så det gör mig sjukligt nervös! Jag har ju trots allt bara 19mm tapp, dock helt stängd (i torsdags) men man vet ju aldrig, sammandragningarna finns där men är rätt få kanske 4 om dagen så adalatet verkar göra sitt men nu när jag oroar mig kanske de blir fler?? Jag är livrädd just nu!!!!
    Jag lider enormt med dig och önskar att barnet är en busunge som låter er leva på nerverna och kommer inte innan v 37. Det önskar jag, men om inte fallet blir så, så är det nog bra om du försöker vara steget före både mentalt och allt annat.
  • vixan
    Hej allihop! Skönt att alla verkar må bra! Själv är jag en aning nervös, är i v 25+3 och på torsdag ska jag få sprutorna för lilla Flisans lungor, min läkare har vrit väldigt osäker på om och när hon ska ge mig dem men ringde idag och sa att hon pratat med neoläkarna och spec på solna och nu har de bestämt att jag ska ha de nu! Känns inte bra om jag ska vara ärlig... känns som de tror att jag ska föda vilken dag som helst!! FYfan för den här ständiga oron!! Jag vill så hemskt gärna komma till v 30 åtminstonde ju!! och v 26 närmar sig med stormsteg (min son föddes 26+2) så det gör mig sjukligt nervös! Jag har ju trots allt bara 19mm tapp, dock helt stängd (i torsdags) men man vet ju aldrig, sammandragningarna finns där men är rätt få kanske 4 om dagen så adalatet verkar göra sitt men nu när jag oroar mig kanske de blir fler?? Jag är livrädd just nu!!!!
    Förstår din oro. Du får knipa och vila. Har du inte cerklage? Huvudsaken är ju att tappen är stängd. håller tummarna för att det ska gå bra.
  • Niinis
    hej vännen!! Jag hade en tapp på ca 1 cm från v.23 jag hade INGEN tapp kvar över cerklaget. Ändå höll det till v.33+3 fast jag trodde bebis skulle komma i v.23, det trodde läkarna också. Jag tror att det kommer gå bra för dig med gumman!! Tänk positivt, det hjälper också, oroa dig inte! Du är snart v.30+!!!!