• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan
    snalmums skrev 2011-04-30 14:30:03 följande:
    oja bricanyl sprutor har jag fått sedan dom satte cerclaget, inatt fick jag väldans massa skakningar och hög puls. usch det är verkligen inga roliga biverkningar. fast läkaren säger det med sammandragningar är inte helt bra, man ska kunna gå och göra saker som inte är för ansträngande utan att man får en sammandragning. fast jag hade bara ont inatt kanske dels för alla biverkningarna man låg på helspänn hela tiden så att inget skulle hända liksom. man är ju verkligen rädd, vågar inte ens gå på toa och göra nr 2 för man är rädd att cerclaget ska gå sönder.... uha vad gör man?!
    Vet hur du känner dig när det gäller nummer 2. Mitt ena barn kom när jag var på toa då det har jag alltid i baknacken. Det ska nog rätt mycket till för att cerklaget ska spricka. Jag fick värkar var 4de minut med cerklage. Det blödde rejält men det höll tills de klippte upp det. När de klippte det var jag öppen tre cm. 

Härom natten drömde jag att jag var på toa och när jag var färdig låg där en bebis i skålen. Var ju jätteledsen tills att jag kom på men nu har jag ju cerklage så då kan inte detta hända.
  • Lanie

vixan: fick aldrig helt bekräftat att det var infektion, men läkaren som undersökte mig då tyckte att det såg rörigt o smetigt ut.. det såg rött o irriterat ut så hon uteslöt inte infektion, fick antibiotika då o efter den kuren kändes det ngt bättre.. fick du inget bricanyldropp när de satte cerklaget heller? jag fick det för o lugna livmodern.. det är sant att efter ett tag slutar bricanyl att fungera.. läkaren pratade om att när kroppens receptorer är fyllda så gör de inte längre ngn verkan.. hoppas verkligen du slipper de problemen jag hft hela tiden, mitt sitter ju väldigt långt ner o det skaver vilket gjort att jag inte kunnat sitta några längre stunder på en vanlig stol..

nr 2 tyckte jag oxå var läskigt då jag satt på toa när fosterhinnorna brast när jag väntade wilton.. det är väl oxå först nu jag kan k'nna mig avslappnad när jag är på toa.. usch vilken otäck dröm.. har oxå haft ngn liknande

• snalmums
    Lanie skrev 2011-04-30 14:52:39 följande:
    snalmums: läkare brukar säga att man ska kunna leva relativt normalt, men vad är normalt? för mig är normalt att träna, vara i ständig rörelse, bada och ha sex o allt det ska man undvika när man har cerklage.. mitt liv blev helt enkelt inte så vanligt längre, utan med en massa restriktioner.  så jag har kört på försiktighetsprincipen, tar det hellre för lugnt än o vara för mkt i rörelse. det är inte förrän nu när jag passerat v 32 som jag vågar o göra mer.

jag har en tidigare historia i att ha förlorat min son som föddes i v 23 för snart ett år sen, förlossningen satte bara igång helt plötsligt o det fanns aldrig ngt o göra för att stoppa förlossningen, därför har jag cerklage den här gången. i v 25 så fick jag väldigt mkt sammandragningar, de var starka och kom med fem minuter emellan så vi åkte in, jag hade börjat o öppna mig inifrån o de satte snabbt bricanyldropp på mig o gav mig kortison för bebisens lungor. då de inte fick stopp på sammandragningarna när de satte ut droppet blev jag ivägskickad först till uppsala, sen linköping.. Kalmar, som jag tillhör är inte så bra på att ta hand om förtidigt födda barn, så därför skickade de iväg mig ifall bebis skulle komma då. det visade sig senare att jag hade fått en infektion i livmodern som satte igång sammandragningarna för när jag väl fick antibiotika så lugnade det ner sig. eftersom jag har en ganska kort tapp, ligger mellan 25-30 mm o jag hade börjat o öppna mig inifrån så blev det sängläge, fem veckor på sjukhus, fick dock gå på toa, o jag fick duscha, men inte så mkt mer än så.. nu när jag passerat v 30 så fick jag börja o röra på mig o nu är jag även sen en dryg vecka tillbaka hemma.. o på senaste kollen i tisdags så hade tappen växt till sig lite o jag var inte heller lika öppen längre.. så nu har jag kunnat slappna av för första gången på hela gravidteten! veckorna mellan 20-30 har varit värst för mig för man har varit så orolig..
    håller med dig helt, man vill ju inte göra alltför mycket för att starta igång något. försöker ta det väldigt lugnt, läkarna vill jag ska upp och röra på mig inte bara ligga hela tiden. men för mig känns det väldigt jobbigt att vara uppe och springa dels för jag är rädd att något ska trigga igång mer sammandragningar eller värkar. min tapp är bara 11mm så tycker det är väldigt konstigt dom tycker jag ska upp och hoppa en massa och förlita sig på cerclaget. har en tid tillbaka till spec mvc på tisdag. är ialf fortf kvar på sjukhuset, är det så att jag ska behöva vila och ligga igneom hela tiden nu så gör jag hellre det än trigga igång något.

beklagar din/er förlust med eran son, vi förlorade våran dotter i fjol i v20.
    bf 3 september
  • vixan
    Lanie skrev 2011-04-30 16:29:41 följande:
    vixan: fick aldrig helt bekräftat att det var infektion, men läkaren som undersökte mig då tyckte att det såg rörigt o smetigt ut.. det såg rött o irriterat ut så hon uteslöt inte infektion, fick antibiotika då o efter den kuren kändes det ngt bättre.. fick du inget bricanyldropp när de satte cerklaget heller? jag fick det för o lugna livmodern.. det är sant att efter ett tag slutar bricanyl att fungera.. läkaren pratade om att när kroppens receptorer är fyllda så gör de inte längre ngn verkan.. hoppas verkligen du slipper de problemen jag hft hela tiden, mitt sitter ju väldigt långt ner o det skaver vilket gjort att jag inte kunnat sitta några längre stunder på en vanlig stol..

nr 2 tyckte jag oxå var läskigt då jag satt på toa när fosterhinnorna brast när jag väntade wilton.. det är väl oxå först nu jag kan k'nna mig avslappnad när jag är på toa.. usch vilken otäck dröm.. har oxå haft ngn liknande
    Nix inga bricanyldropp alls. 
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-04-30 17:01:08 följande:
    håller med dig helt, man vill ju inte göra alltför mycket för att starta igång något. försöker ta det väldigt lugnt, läkarna vill jag ska upp och röra på mig inte bara ligga hela tiden. men för mig känns det väldigt jobbigt att vara uppe och springa dels för jag är rädd att något ska trigga igång mer sammandragningar eller värkar. min tapp är bara 11mm så tycker det är väldigt konstigt dom tycker jag ska upp och hoppa en massa och förlita sig på cerclaget. har en tid tillbaka till spec mvc på tisdag. är ialf fortf kvar på sjukhuset, är det så att jag ska behöva vila och ligga igneom hela tiden nu så gör jag hellre det än trigga igång något.

beklagar din/er förlust med eran son, vi förlorade våran dotter i fjol i v20.
    du får tänka att du är ju ändå uppe när du ska på toa, eller äta ngt, eller klä på dig eller duscha. jag har ju rört mig ganska mkt inom husets väggar, lagat mat, slängt in en tvätt i maskinen om jag ändå varit uppe för jag behövt gå på toa.. gör man såna saker så rör man ju på sig.. men jag aktade mig för att gå upp bara för att göra ngt som jag kunde vänta med när jag väl var tvungen att gå upp.. sen har jag undvikit att gå utanför dörren, var bara ute när jag skulle till kuratorn, läkaren eller bm... kanske någon enstaka gång om jag åkte hem till någon kompis men då såg jag till att när jag väl var hos kompisen att jag hade möjligheter att ligga ner.

man kan ju tycka det är konstigt att läkarna säger till dig o vara uppe mer med en så kort tapp.. sen å andra sidan kan ju din tapp vara tillräckligt stark ändå, längden är ju inte avgörande..

tack.. o jag beklagar er förlust också.. hur förlorade ni henne? var det pga försvagad livmoderhals?
  • FruHellström

idag är ingen bra dag, har haft ont i huvudet sen inatt, det bara kom,pang! sen känner jag mig skakig och lite småsjuk rent allmänt. men har ingen feber iaf. Kanske kan vara vettigt att ringa 1177 om det inte går över. Man blir ju nojjig för minsta lilla just nu, ska iaf vila mer än jag gjort, idag går jag inte utanför dörren.
    Ska klämma mig igenom sagan om ringen triologin idag trots mysväder. men jag har fortfarande inte sett röken av min hängmatta!!! Förvånad 
    hur går det för er andra? 

• Lanie

fruhellström: låter inget vidare med huvudvärk, hoppas det går över snart! hehe, dåligt att hängmattan inte bara hängt upp sig själv :)  här går det bra, är lite trött i kroppen idag, var nog i gång lite för mkt igår, fick ont i ryggen o ljumskarna o idag orkar jag knappt lyfta på armarna.. så det blir lugnt idag. dessutom är det lite molnigt här o det blåser på rätt bra så det är lite mer inneväder... just nu ligger jag i soffan o tittar på hur magen rör på sig upp o ner o fram o tillbaka... en väldigt livlig liten där inne!

• snalmums
    Lanie skrev 2011-05-01 10:29:27 följande:
    du får tänka att du är ju ändå uppe när du ska på toa, eller äta ngt, eller klä på dig eller duscha. jag har ju rört mig ganska mkt inom husets väggar, lagat mat, slängt in en tvätt i maskinen om jag ändå varit uppe för jag behövt gå på toa.. gör man såna saker så rör man ju på sig.. men jag aktade mig för att gå upp bara för att göra ngt som jag kunde vänta med när jag väl var tvungen att gå upp.. sen har jag undvikit att gå utanför dörren, var bara ute när jag skulle till kuratorn, läkaren eller bm... kanske någon enstaka gång om jag åkte hem till någon kompis men då såg jag till att när jag väl var hos kompisen att jag hade möjligheter att ligga ner.

man kan ju tycka det är konstigt att läkarna säger till dig o vara uppe mer med en så kort tapp.. sen å andra sidan kan ju din tapp vara tillräckligt stark ändå, längden är ju inte avgörande..

tack.. o jag beklagar er förlust också.. hur förlorade ni henne? var det pga försvagad livmoderhals?
    jo, jag tyckter också det är lite konstigt men dom vill väl se att jag kan röra mig lite OM jag nu ska få åka hem och kunna klara vissa saker så som att duscha,gå på toa, ta ngt att äta... jag kommer inte ta mig utanför dörrarna eller tvätta eller något nu första tiden. kommer ta det väldigt lugnt och bara lyssna till mig själv. jag är hellre överförsiktig än bara lagom försiktig. kommer få gå på besök på spec mvc varje vecka där man kollar har kontroll nu på tisdag.

plötsligt en morgon vaknade jag med magont och visste inte då att jag hade sammandragningar, visste inte hur det skulle kännas då när jag reste mig upp och skulle gå på toa så kom allt vatten och massor med blod, sen var det bara att åka ambulansen in och efter några dagar kom hon ut. läkarna säger att jag var stängd när jag kom in och hade inte alls någon påverkan på livmoderhalsen, så man vet inte varför det blev som det blev. hade heller ingen infektion i kroppen då som skulle påverkat det.
    bf 3 september
  • Lanie

snalmums: det där låter så likt mina upplevelser, bara helt plötsligt få ont i magen o så börja blöda.. iofs så hade det gått längre för mig, var 4 cm öppen när vi kom till sjukhuset, åkte in med buktande hinnblåsa eller hur de nu förklarade det.. det gick inte o göra ngt för att stoppa förloppet? för mig var det ju redan kört, allt de kunde göra var att fördröja förlossningen lite så han skulle få en chans att utveckla lungorna lite mer, men det gick bara o fördröja det lite sisådär 15 timmar. jag hade en cmvinfektion som höll på o läka, men det var inte pga den som gjorde att förlossningen satte igång. hade den infektionen påverkat så yttrar det sig om fosterdöd i magen, inte att förlossningen sätts igång... vi håller tummarna att det går vägen den här gången!

• vixan
    FruHellström skrev 2011-05-01 11:03:37 följande:
    idag är ingen bra dag, har haft ont i huvudet sen inatt, det bara kom,pang! sen känner jag mig skakig och lite småsjuk rent allmänt. men har ingen feber iaf. Kanske kan vara vettigt att ringa 1177 om det inte går över. Man blir ju nojjig för minsta lilla just nu, ska iaf vila mer än jag gjort, idag går jag inte utanför dörren.
    Ska klämma mig igenom sagan om ringen triologin idag trots mysväder. men jag har fortfarande inte sett röken av min hängmatta!!! Förvånad 
    hur går det för er andra? 
    Låter som biverkningar av bricanyl. Tar du dem fortfarande. Ingen hängmatta här heller förstår inte heller att den inte kommer hit av sig själv.