• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie
    FruHellström skrev 2011-05-06 11:29:47 följande:
    Hur har ni det med liggandet? 
    hehe.. den var rolig.. det liggandet har det inte blivit ngt av sen bebis flyttade in i magen.. länge sen nu.. :)

det andra liggandet som du nog syftade på går bra.. är så körig i magen o har inte haft ngn ork på hela veckan, men idag mår jag lite bättre, magen är fortfarande köring.. men jag är inte lika trött. har faktiskt förberett middagen tills ikväll.. det är så skönt nu på ngt vis för nu känner jag mig nästan normalt gravid.. får ont i ryggen när jag står upp för länge eller gör ngt för länge, lite foglossningar, så där det ska vara när man är gravid..
  • Lanie

vixan: det är bra att du vilar på o känner efter!min läkare var väldigt tydlig med att ta det väldigt lugnt fram till v 26 åtminstone o sen fick man se hur det såg ut.. så tvärtemot din läkare så har jag ju blivit mer rörlig nu på slutet än jag var i början.. nu vet jag ju att bebis inte bara ramlar ut... :)

• Lanie

snalmums: gott o höra att det går fint för dig! skönt o kunna sitta lite utan att få ont.. själv har jag ju inte suttit normalt på snart ett halvår så undrar hur det ska gå sen när cerklaget är borta... kan man glömma bort hur man ska sitta? hoppas du o bästa vännen får en fin helg!

imorgon kommer tjejgänget hit, de ska först bowla, jag hoppar den grejen så skulle de ta med sig hämtmat på vägen hem o sen ska vi sitta här o bara mysa.. många av vännerna har inte varit i vårt nya hus, så det ska bli spännande o se vad de tycker. sambon funderar på o vara hemma, får se hur länge han står ut med 10 kacklande tjejer..

• snalmums
    Lanie skrev 2011-05-06 12:56:27 följande:
    snalmums: gott o höra att det går fint för dig! skönt o kunna sitta lite utan att få ont.. själv har jag ju inte suttit normalt på snart ett halvår så undrar hur det ska gå sen när cerklaget är borta... kan man glömma bort hur man ska sitta? hoppas du o bästa vännen får en fin helg!

imorgon kommer tjejgänget hit, de ska först bowla, jag hoppar den grejen så skulle de ta med sig hämtmat på vägen hem o sen ska vi sitta här o bara mysa.. många av vännerna har inte varit i vårt nya hus, så det ska bli spännande o se vad de tycker. sambon funderar på o vara hemma, får se hur länge han står ut med 10 kacklande tjejer..
    brukar du få ont av cerclaget? eller hur kommer det sig att du inte suttit på så länge?
    bf 3 september
  • FruHellström
    Lanie skrev 2011-05-06 12:43:52 följande:
    hehe.. den var rolig.. det liggandet har det inte blivit ngt av sen bebis flyttade in i magen.. länge sen nu.. :)

det andra liggandet som du nog syftade på går bra.. är så körig i magen o har inte haft ngn ork på hela veckan, men idag mår jag lite bättre, magen är fortfarande köring.. men jag är inte lika trött. har faktiskt förberett middagen tills ikväll.. det är så skönt nu på ngt vis för nu känner jag mig nästan normalt gravid.. får ont i ryggen när jag står upp för länge eller gör ngt för länge, lite foglossningar, så där det ska vara när man är gravid..
    Ska man tro doktorn så får jag börja leka så smått nästa vecka, vore bra då man, iaf jag mår bättre av närheten o njutningen tsm med mannen.

skönt att det känns bättre, hoppas det håller i sig Normalgravid vore skönt o känna sig, hoppas det kommer hit snart med o att den skumma känslan i magen försvinner :) fast sist så va foglossningen inte o leka med, hoppas den inte blir lika jävlig(ursäkta språket) denna gång :)
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-06 13:00:19 följande:
    brukar du få ont av cerclaget? eller hur kommer det sig att du inte suttit på så länge?
    japp, jag har fått ont så fort jag suttit upprätt längre stunder.. det känns ungefär som när man har en tampong som sitter fel, för lågt ner o det skaver o irriterar.. tror det har o göra med att cerklaget sitter väldigt långt ner på tappen, de kunde inte sätta det högre upp o det är nog därför jag känner av det. jag skulle ju jobba hemifrån på 100 % men efter tre dagar fick jag ge upp för jag hade så ont.. o då kom jag på att jag kunde halvligga i sängen el soffan så kunde jag iaf jobba 50% o det funkade fint.. min läkare ville nog sjukskriva mig på heltid, men jag ville verkligen försöka o jobba lite...
  • Lanie

fruhellström: läkaren har väl inte totalförbjudit mig o ha sex, bara man använder kondom så.. men eftersom jag haft så ont av o sitta har det liksom inte funnits ngn lust till såna lekar.. har ju haft ont efter alla gynundersökningar så nä.. tror inte sambon varit så på heller när han ser hur ont jag har ibland.. vi får helt enkelt ta igen allt sånt sen.. hur man nu ska orka det?

• vixan
    Lanie skrev 2011-05-06 12:51:49 följande:
    vixan: det är bra att du vilar på o känner efter!min läkare var väldigt tydlig med att ta det väldigt lugnt fram till v 26 åtminstone o sen fick man se hur det såg ut.. så tvärtemot din läkare så har jag ju blivit mer rörlig nu på slutet än jag var i början.. nu vet jag ju att bebis inte bara ramlar ut... :)
    Tror min läkare menar att mellan v20-28 så är det kritiskt så då ska man ta det lugnare än i början. Det är ju då det börjar bli lite tyngre. Det är inte så ofta som det händer något innan v20 sa han till mig. När jag öppnade mig väntade jag ju 2 stycken och det var i v 19+5 men jag hade förvisso vattenavgång i v 16+ något. 

Nej äntligen är din bebis för stor för att ramla ut. =)
  • vixan
    Lanie skrev 2011-05-06 12:56:27 följande:

Oh vilka underbara kompisar! Jag längtar!
  • Lanie
    vixan skrev 2011-05-06 14:13:12 följande:
    Tror min läkare menar att mellan v20-28 så är det kritiskt så då ska man ta det lugnare än i början. Det är ju då det börjar bli lite tyngre. Det är inte så ofta som det händer något innan v20 sa han till mig. När jag öppnade mig väntade jag ju 2 stycken och det var i v 19+5 men jag hade förvisso vattenavgång i v 16+ något. 

Nej äntligen är din bebis för stor för att ramla ut. =)
    aha ok, då missförstod jag.. ja de veckorna du nämner är ju de mest kritiska..

ja jag längtar faktiskt tills imorgon. från början var tanken att de skulle ha en liten minimöhippa för en vän som snart gifter sig, men då den riktiga möhippan skulle vara imorgon så bestämde de sig för o göra ngt ändå. så planen var o bowla o sen gå ut o äta. de frågade aldrig mig då min bästa vän sa att jag inte fixar det med o sitta o så där o det är ju sant.. jag skulle inte orka med o vara med på bowling o sen sitta på restaurang i flera timmar, så jag tog absolut inte illa upp. nu började de dock ändra sig, att det kostar ju en hel del pengar o gå ut o äta o de flesta har ont om pengar o de ville så gärna att jag också skulle kunna vara med, så då sa jag att vi kunde vara hemma hos mig. perfekt liksom, vi har gott om utrymme o jag kan vara hemma o ligga i soffan o slippa o få ont.. o ändå få vara lite social. jag har dock skojat lite om att jag vet ju inte om jag ligger på bb då, nu när jag varit så risig i magen så har jag ju inbillat mig att någonting är på gång... förhoppningsvis är det bara magen som är ur balans o inte att förlossningen är på gång.