• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie
    vixan skrev 2011-04-30 08:54:11 följande:
    Hur länge blödde ni efter att ni fått cerklage? Jag blöder inte men har brun/gula flytningar. Ska på koll på tisdag. Det var lite tidigt tyckte doktorn men det fanns inga tider om 3 veckor.

Hur går det för dig Fru hellström?

jag blödde inte alls lång tid.. direkt efter, men dagen efter hade det upphört har jag för mig.. jag fick tid för kontroll två veckor efter insättandet, men redan en vecka efter fick jag åka in för jag hade rätt ont o misstänkte infektion...
  • Lanie

snalmums: välkommen till tråden, även om det kanske inte är här man vill söka stöd... får hoppas att bebis stannar många veckor till!

Jag låg inlagd i fem veckor med rätt strikt sängläge, fick aldrig ngt blodförtunnande, men däremot fick jag lite övningar att göra i sängen som sjukgymnasten visade mig. Är du rädd att röra på dig för mkt går det alldeles utmärkt att ligga i sängen eller soffan o paddla med fötterna upp o ner för att få igång blodcirkulationen, gjorde dessa övningar ca 20 repetitioner i timmen. det är även bra att ta tag i knät med båda händerna och paddla underbenet upp o ner.. dessa övningar funkade fint o jag fick aldrig några problem med blodproppar

• FruHellström
    vixan skrev 2011-04-30 11:27:34 följande:
    Jag känner mig hyfsad i magen inga värk eller sammandragningar men jag liggere nästan hela tiden. Känner däremot som om att jag håller på att få UVI så jag hinkar i mig citronvatten. 

Har lite färgad flytning men ingen blod. När skulle du tillbaka på kontroll? 
    ska tillbaka om en månad på koll, sen blir det en gång i månaden, har  bricanyl som jag tar till kvällen, men de hjälper inte lka bra som den spruta jag fick i baken på sjukhuset... :/
    kan man få uvi av att sätta cerklage? hur känns det isf? 
  • Lanie

fruhellström: det är väldigt vanligt med uvi när man fått cerklage. dels är det lättare o få uvi när nan är gravid o dels lättare efter cerklage eftersom man har ett ämne i sig som inte är tänkt o vara där så risken för infektioner ökar.. det är därför väldigt viktigt att du lämnar urinprover antingen hos din barnmorska eller när du träffar din läkare. du kan känna av det för du får ont när du kissar, du måste kissa oftare än vanligt o du kan känna att det är svårare att tömma blåsan.. men många ggr känner man ingenting.. jag känner inte av när jag har uvi utan det framkommer alltid när jag lämnar urinprov...

• snalmums
    vixan skrev 2011-04-30 11:29:21 följande:
    Om du har sammandragningar så vila men jag tror att man kan ha det när man har cerklage. Vet att du kan få bricanyl men de har hemska biverkningar som skakningar men måste man så måste man. 
    oja bricanyl sprutor har jag fått sedan dom satte cerclaget, inatt fick jag väldans massa skakningar och hög puls. usch det är verkligen inga roliga biverkningar. fast läkaren säger det med sammandragningar är inte helt bra, man ska kunna gå och göra saker som inte är för ansträngande utan att man får en sammandragning. fast jag hade bara ont inatt kanske dels för alla biverkningarna man låg på helspänn hela tiden så att inget skulle hända liksom. man är ju verkligen rädd, vågar inte ens gå på toa och göra nr 2 för man är rädd att cerclaget ska gå sönder.... uha vad gör man?!
    bf 3 september
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-04-30 12:00:42 följande:

snalmums: välkommen till tråden, även om det kanske inte är här man vill söka stöd... får hoppas att bebis stannar många veckor till!

Jag låg inlagd i fem veckor med rätt strikt sängläge, fick aldrig ngt blodförtunnande, men däremot fick jag lite övningar att göra i sängen som sjukgymnasten visade mig. Är du rädd att röra på dig för mkt går det alldeles utmärkt att ligga i sängen eller soffan o paddla med fötterna upp o ner för att få igång blodcirkulationen, gjorde dessa övningar ca 20 repetitioner i timmen. det är även bra att ta tag i knät med båda händerna och paddla underbenet upp o ner.. dessa övningar funkade fint o jag fick aldrig några problem med blodproppar

tack för tipset, ja läkaren säger jag ska försöka leva så normalt som möjligt men hur lätt är det? jag skulle lugnt kunna ligga mig igenom resten av graviditeten för att inte orska något som kan påverka värkar/sammandragningar osv. jag är rent ut sagt så livrädd nu och vågar ju inte ens gå på toa och göra nr 2 utan att sitta och tänka på undrar om man tar i för hårt så cerclaget går i sönder!!!!
    bf 3 september
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-04-30 12:00:42 följande:

föresten varför fick du strikt sängläge?
    bf 3 september
  • Lanie

snalmums: läkare brukar säga att man ska kunna leva relativt normalt, men vad är normalt? för mig är normalt att träna, vara i ständig rörelse, bada och ha sex o allt det ska man undvika när man har cerklage.. mitt liv blev helt enkelt inte så vanligt längre, utan med en massa restriktioner.  så jag har kört på försiktighetsprincipen, tar det hellre för lugnt än o vara för mkt i rörelse. det är inte förrän nu när jag passerat v 32 som jag vågar o göra mer.

jag har en tidigare historia i att ha förlorat min son som föddes i v 23 för snart ett år sen, förlossningen satte bara igång helt plötsligt o det fanns aldrig ngt o göra för att stoppa förlossningen, därför har jag cerklage den här gången. i v 25 så fick jag väldigt mkt sammandragningar, de var starka och kom med fem minuter emellan så vi åkte in, jag hade börjat o öppna mig inifrån o de satte snabbt bricanyldropp på mig o gav mig kortison för bebisens lungor. då de inte fick stopp på sammandragningarna när de satte ut droppet blev jag ivägskickad först till uppsala, sen linköping.. Kalmar, som jag tillhör är inte så bra på att ta hand om förtidigt födda barn, så därför skickade de iväg mig ifall bebis skulle komma då. det visade sig senare att jag hade fått en infektion i livmodern som satte igång sammandragningarna för när jag väl fick antibiotika så lugnade det ner sig. eftersom jag har en ganska kort tapp, ligger mellan 25-30 mm o jag hade börjat o öppna mig inifrån så blev det sängläge, fem veckor på sjukhus, fick dock gå på toa, o jag fick duscha, men inte så mkt mer än så.. nu när jag passerat v 30 så fick jag börja o röra på mig o nu är jag även sen en dryg vecka tillbaka hemma.. o på senaste kollen i tisdags så hade tappen växt till sig lite o jag var inte heller lika öppen längre.. så nu har jag kunnat slappna av för första gången på hela gravidteten! veckorna mellan 20-30 har varit värst för mig för man har varit så orolig..

• vixan
    Lanie skrev 2011-04-30 11:53:35 följande:
    jag blödde inte alls lång tid.. direkt efter, men dagen efter hade det upphört har jag för mig.. jag fick tid för kontroll två veckor efter insättandet, men redan en vecka efter fick jag åka in för jag hade rätt ont o misstänkte infektion...
    Jag tycker faktiskt det känns skönt att jag fick en tid så pass tidigt just med tanke på infektionsrisken. Jag har nog lyckats driakc bort UVI känningarna. 

Var det en infektion? Jag har inte fått några bricanyl varken innan eller efter OP men har inte haft några sammandragingar. Det enda jag kände var att det spände så ini när jag vaknade. 
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-04-30 12:25:56 följande:
    ska tillbaka om en månad på koll, sen blir det en gång i månaden, har  bricanyl som jag tar till kvällen, men de hjälper inte lka bra som den spruta jag fick i baken på sjukhuset... :/
    kan man få uvi av att sätta cerklage? hur känns det isf? 
    Det är lite olika hur man känner när man har uvi allra bäst är om man känner av den. Jag tillhör den gruppen som inte känner så mycket av den. Min första graviditet blev jag inlagd pga njurbäcksinfektion och då hade jag hög feber och frossa. 

Oftast svider det när man kissar eller så känner man sig kissig direkt efter att man kissat. Jag har trott att jag haft UVI varje gång jag lämnt urin men det har sett bra ut än så länge. 

Jag har inte fått någon bricanyl överhuvudtaget. Fick inte det förra gången heller utan fick om det. Har ett minne av att läkaren sa att man kunde vänja sig vi dem så att de slutade fungera. Men än så länge har jag inte sammandragningar och inte känner jag av cerklaget heller men han fäste det väldigt högt upp.