• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • ISSEN
    Niinis skrev 2011-05-05 20:25:24 följande:
    jo bebis mår bra, växer så det knakar, 2700g! mannen har gått och fått en depression, så det är ganska jobbigt. sonen som har adhd har vart något oroligare nu när lillebror kom, och Alina är VÄLDIGT skrikig just nu, skriker typ hela dagarna. Så fullt upp har man. Jag hoppas detta vänder och att jag ska kunna njuta någongång av livet och mina barn också, som det är nu är det mest att kämpa för att få enkla saker att funka i denna familj och då finns det inte utrymme för att känna att man kan njuta av livet precis Gråter
    Tack för dina fina ord vännen! Det hjälper att gå tillbaks i tråden och kolla hur ni andra hade det i min v!
    Tror du inte det kan vara mannens alla spänningar från graviditeten som släppt nu när eran gullunge kommit och allt gått bra? känns som att så mkt som våra unerbara män fått jobba under de här jobbiga veckorna så borde det på något sätt visa sig! min gubbe jobbar 8-16 mån-fre+ varannan helg, hämtar ,lämnar barn på dagis och sköter allt som har med hemmet att göra och han visar inte direkt att han mår dåligt, så var han under Neo tiden oxå, tror det är för att skydda mig, han har mått piss efter istället!
    vilket sjukhus fick du föda på?

Va hos min läkare idag och tappen va 20 mm och fortfarande helt stängd o cerklaget satt där det brukar!så nu är jag lugnare! fick den första sprutan idag oc ska tillbax imorgon för att få andra! och på lör går jag in i v 26+0 så nu är det inte så jätte länge kvar till v 30 åtminstånde!

den här tråden är den bästa! man blir alltid lugn av vad ni underbara människor skriver! må bäst alla glada!
  • vixan

Nästan lite farligt när man inte känner av cerklaget. Har plockat undan i dotterns rum så städerskan kommer in. Har även sorterat hennes garderob som var helt upp och ner så nu blir det en stund i solen med en bok.

• Lanie

ISSEN: fint att det såg bra ut på kontrollen! o att ha kommit till v 26 är viktigt! det var en av mina första delmål jag hade. jag blev ju inlagd precis innan jag hade gjort 26 fullgjorda veckor o när jag väl hade passerat den veckan så blev läkarna sååå mkt lugnare... du ska se att det här går vägen!

• FruHellström
    vixan skrev 2011-05-06 10:50:31 följande:
    Nästan lite farligt när man inte känner av cerklaget. Har plockat undan i dotterns rum så städerskan kommer in. Har även sorterat hennes garderob som var helt upp och ner så nu blir det en stund i solen med en bok.
    lyllo dig!!
    jag hängde två masiner tvätt i förrigår, hade ont så fort jag stod upp igår, hoppas det lugnar ner sig så jag kan göra smörgåstårta med sonen i helgen! Han blir 9 på måndag o beställde smörgåstårta till kalaset, hmm...Skrattande    Ringde in igår o ska på efterkontroll den 24maj, så det blir lungt fram tills dess.
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-05-06 11:08:43 följande:
    lyllo dig!!
    jag hängde två masiner tvätt i förrigår, hade ont så fort jag stod upp igår, hoppas det lugnar ner sig så jag kan göra smörgåstårta med sonen i helgen! Han blir 9 på måndag o beställde smörgåstårta till kalaset, hmm...Skrattande    Ringde in igår o ska på efterkontroll den 24maj, så det blir lungt fram tills dess.
    Ja det är verkligen skönt men jag ska ju inte göra sånt som att plocka undan. Jag ska också på kontroll den 24 maj. =) Jag tror att graviditeten går snabbare tack vare de täta kontrollerna man ser framemot dem istället för v40.
  • FruHellström
    vixan skrev 2011-05-06 11:24:21 följande:
    Ja det är verkligen skönt men jag ska ju inte göra sånt som att plocka undan. Jag ska också på kontroll den 24 maj. =) Jag tror att graviditeten går snabbare tack vare de täta kontrollerna man ser framemot dem istället för v40.
    Ja det tror jag med, blir ju som små delmål, Sen att man frå se/höra bebis fler gånger än "vanliga" gravida gör ju inte saken sämre ;)

Nä storstädning får vänta, det är tur man inte är alltför pedantCool 

Jag kanske är  för mkt, men jag ligger i princip 23timmar om dygnet, känns inte bra när jag är o står upp mer än 5-10 min, märktes på tvätthängning o när jag försökte diska häromdagen, usch!! men det va heelt normalt enl ssk:n i tele igår, de kunde ju innte göra så mkt mer än o ordinera vila...
    Hur har ni det med liggandet? 
  • FruHellström

Hahah, vilken fråga det blev; "Hur har ni det med liggandet"? 
    Menar självklart hur mkt ni ligger under ett dygn, sover, vilar, läser osv.Foten i munnen 

• vixan
    FruHellström skrev 2011-05-06 11:31:02 följande:
    Hahah, vilken fråga det blev; "Hur har ni det med liggandet"? 
    Menar självklart hur mkt ni ligger under ett dygn, sover, vilar, läser osv.Foten i munnen 
    Hehe ja du det blir inte så mycket liggande här inte hehe.

Jag ligger inte ner i 23 timmar iallfall. Det blir mindre och mindre känner jag. Ligger ner kanske i 19 timmar men på dagen blir det ju mycket upp och ner. Ligger kanske en timme sen går jag upp och går en runda eller startar en maskin eller lagar mat. Idag känner jag att jag var lite överdriven när jag plockade undan i dotterns rum. Satt iför sig ner på en stol när jag vek i ordning kläderna. Min läkare sa inget om att jag skulle ta det lugnt de 3 första veckorna. Han säger att ju längre tid det går i graviditeten desto mindre kan ska du göra då det blir tyngre. Men då andra läkare har sagt till många i tråden att de ska ta det lugnt de 3 första veckorna så gör jag det. 
  • FruHellström

Hahah, nä ligga "så" får man vackert vänta med oxå, men iofs sa min läkare, " ta det försiktigt med tunga lyft, o vila mycket... o så inget sex på två veckor, så det hinner läka. Får se hur det blir med det...
    Jag kanske är lite överdriven i mitt vågrätta läge, men gör det ont så vad gör man, halvsitta lite slappt går bra ett tag med, men då tar ju ryggen ont utav det ist.
    Nä, man får nog lyssna på sig själv helt enkelt :) Läkare har ju en tendens o prata ur eget tycke, man får sålla lite o plocka ur det som låter vettigt... Ska masa mig ner i källaren o sätta på en maskin tvätt iaf, sen kommer sonen snart hem från skolan så då får jag nog lite sellis i soffan <3 

• snalmums

jag har nu gått en vecka med cerclaget, känner verkligen inte av det! däremot så så ömmar det lite i magen nertill emellanåt tror det är för att jag ligger ner tok för mycket. har inte varit utanför dörren sedan i tisdags när vi var på sjukhuset för kontroll, har kunnat gå på toa,duscha sitta och äta. sitter ibland lite i soffan men för det mesta ligger jag ner. jag fick rekomendationen att beteé mig som att jag hade en influensa nu i början. dvs vad gör man när man har influensa, ligger och vilar för det mesta! i helgen får jag besök av bästa vännen, längesen vi sågs det är 50 mil mellan oss men nu äntligen så kommer hon och gör mig lite sällskap o helgen trots att jag inte är så jätte rolig kanske att umgås med just nu, men vi får kolla film och äta gott istället.

på måndag har jag ny kontroll av cerclaget, hoppas allt ser bra ut då. v 24 på söndag (23+0) wiho det går framåt ialf!!!

bf 3 september