• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • snalmums

tack för all info ang uppklippning av cerclage, fast det känns inget bättre ändå är orolig för detRynkar på näsan

igår och idag har jag haft ganska ont i nedre delen av magen, inte alls som molande värk. kan inte rktigt beskriva
    känslan. spelar ingen roll om jag sitter eller ligger så känns det. är det för det börjar bli tungt eller vad är det för något? någon som kanske känner igen sig?

bf 3 september
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-11 10:32:53 följande:
    tack för all info ang uppklippning av cerclage, fast det känns inget bättre ändå är orolig för detRynkar på näsan

igår och idag har jag haft ganska ont i nedre delen av magen, inte alls som molande värk. kan inte rktigt beskriva
    känslan. spelar ingen roll om jag sitter eller ligger så känns det. är det för det börjar bli tungt eller vad är det för något? någon som kanske känner igen sig?
    det är inte foglossning då? jag känner av det lite nu när jag varit mer aktiv.. en smärta som sitter i ljumskarna o liksom brer ut sig lite över blygdbenet o så där.. kan kännas lite i nedre delen av magen.. har alltid fasligt ont när jag vaknar på morgonen efter att ha legat på sidan hela natten..
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-05-11 11:46:01 följande:
    det är inte foglossning då? jag känner av det lite nu när jag varit mer aktiv.. en smärta som sitter i ljumskarna o liksom brer ut sig lite över blygdbenet o så där.. kan kännas lite i nedre delen av magen.. har alltid fasligt ont när jag vaknar på morgonen efter att ha legat på sidan hela natten..
    det kanske det är, vet inte hur det ska kännas riktigt. men sitter i nedre delen av magen lite i kors ryggen och som du säger på morgonen kan jag också känna av det. men igår kväll var helt drygt, visste knappt vad jag skulle göra.
    bf 3 september
  • FruHellström
    snalmums skrev 2011-05-11 13:03:51 följande:
    det kanske det är, vet inte hur det ska kännas riktigt. men sitter i nedre delen av magen lite i kors ryggen och som du säger på morgonen kan jag också känna av det. men igår kväll var helt drygt, visste knappt vad jag skulle göra.
    Låter som foglossning, har oxå börjat få känningar av det :( 
    Fast det finns bra bälten som stödjer upp rätt bra  
  • FruHellström
    Lanie skrev 2011-05-10 15:13:45 följande:
    hehe, jag har haft det så också! först trodde jag det berodde på att eftersom jag inte kunde ha sex i vanliga livet så fick jag ha det i mina drömmar istället, men jag har under graviditeten kommit på att det är kroppens sätt o säga till att man har en sammandragning när man sover.. vi har ju inte vågat att ha annan typ av sex heller just för att man ska undvika orgasm så jag var rädd o sova i början för jag hade det så här jätteofta. Hade ju mer sammandragningar förut än nu o nu har jag aldrig såna drömmar längre, så det måste vara sammandragningar.

fasen vad gott med smörgåstårta. vi ska ha familjen på besök på lördag. vi är lite melodifestivalengalna i den här familjen så vi brukar alltid träffas, äta o kolla på eurovision. först hade vi tänkt o grilla, men det verkar som om vädret inte ska bli så bra i helgen så då kom jag på att vi kunde göra smörgåstårta istället just för att jag blev så sugen på det efter att du skrivit att ni skulle äta det...
    Va mysigt det låter, o träffas allihopa o bara mysa framför tv:n Personligen är jag rätt less på smörgåstårta just nu, har blivit frukost 2dar i rad, hahah!

Just nu har jag bara legat idag o igår, känns bökigt o gå upp o ha sig. Man känner sig så värdelös när man knappt kan göra ngn nytta, jag tvättar ngn maskin ibland, diskar o plockar undan det värsta. Men gräsmattan klipper sig inte själv märker jag, o mannen har pollen.... Blir till o låna åkgräsklippare tror jag, det borde man ju kunna harva runt med...
  • snalmums
    FruHellström skrev 2011-05-11 14:21:01 följande:
    Låter som foglossning, har oxå börjat få känningar av det :( 
    Fast det finns bra bälten som stödjer upp rätt bra  
    ok, skönt att höra att man inte är ensam om det. har legat hela dagen idag typ. nu har jag ingen känning utav att det gör ont i magen. däremot känns det som något hänger inne mellan benenRynkar på näsan kanske cerclaget som spänner åt eller ngt.
    bf 3 september
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-11 18:08:13 följande:
    ok, skönt att höra att man inte är ensam om det. har legat hela dagen idag typ. nu har jag ingen känning utav att det gör ont i magen. däremot känns det som något hänger inne mellan benenRynkar på näsan kanske cerclaget som spänner åt eller ngt.
    så där har jag också känt, att det är precis som om ngt är på väg att trilla ut.. men gott o höra att du inte har ont i magen iaf!

jag var hos barnmorskan häromdagen o kollade allt. allt såg bra ut, hade iofs ett ganska litet SF-mått, men blodvärdena var bra, hjärtljuden på bebis var bra, urinstickan såg bra ut! det var nog första gången stickan inte påvisade några bakterier. skönt, har inte behövt antibiotika sen jag kom hem till mitt hemsjukhus, fyra veckor. tror det är rekord! dessutom så vägdes jag. har gått upp lite drygt 7 kg sen inskrivning i v 12. Får väl anses vara rätt okej med tanke på att jag varit så stilla hela graviditeten.
  • ISSEN

Nu har läkaren precis rondat och nu vill han att jag ska upp och gå?! Är det verkligen så smart med 3 cm funeling tro? Om jag inte får sammandragningar när jag går får jag komma hem imorgon! Det känns bra men inte om jag riskerar att öppna mig ännu mer när jag rör på mig! Är lite splittrad, men hur som så hemma rör man sig ju mer automatiskt för man måste ju äta mm! Sen vet jag nte säkert men tror inte de kommer Göta nåt vul innan hemgång, skulle vart skönt att veta att det ser bra ut om jag ska hem! Skönt att ni andra verkar må fint!. Den där känslan att nåt ska ramla ut har jag med till och från, spec om jag gjort lite för mkt.

• Lanie

issen: kommer ihåg när jag var inlagd, då ville läkarna också att jag skulle upp o gå o jag var väldigt tveksam, för på vul visade det att jag inte hade funeling, men några dagar tidigare hade jag haft 2 cm funeling, så jag litade inte riktigt på det vul som gjordes senare. så jag bad om att få göra vul igen o då hade jag fortfarande funeling o då blev jag rekommenderad sängläge igen. jag kan ju tycka att nu när du ändå är på plats på sjukhuset att du får ligga med sängläge ett par veckor till innan du ska upp o gå igen, för så hanterade ju dem mig. jag tycker du kan be om ett vul om du vill ha det. så var det för mig med när jag skulle bli förflyttad, då trodde jag de skulle göra vul, vilket de inte gjorde så då bad jag om det o det var inga problem. jag ville, precis som du få en bild på hur det stod till med tappen när jag skulle bli förflyttad. ville veta så det iaf inte hade blivit sämre.

• vixan

Har haft en hemsk natt. Somnade med en kudde mellan knäna. Vaknade runt ett och tar tag i kudden och känner att den är blöt. Vattnet tänker jag och alla minnen kommer tillbaka. Försöker ta mitt förnuft till fånga och kommer på att så länge det inte är blött i sängen är det nog inte vatten. Försöker fråga sambon om vår dotter legat på den kudden men han är inte kontaktbar. Får världens ångest och kan inte somna om. Pratar med sambon på morgonen och får då reda på att han lagt sig med blött hår och blötat ner kudden. Nu vill inte ångesten släppa och nu har jag ont i magen. Känns inte som bebis magen utan mer runt om. Har en varm vete kudde på magen så knipen ska försvinna. Vet inte hur jag ska klara denna graviditet. Borde kanske ringa till spec och höra om jag kan få fler UL än var 3 vecka men det är ju inte heller bra att reta. Är så himla rädd att en bebis ska trilla ut men vet att det inte går när jag har cerklage och att om bebis är på väg ut så borde det göra ont och blöda. Vill bara ta något lugnade...

Jag har också en sådan känsla som ni beskriver att något är på väg ut men oftast känner jag av den på natten. Tänkte att det kanske är bebis som sträcker sig i livmodern så tappen åker ner.