• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • FruHellström
    mammasgullar skrev 2011-05-12 17:29:55 följande:
    Min BM som jag har nu är väldigt duktig och jag känner mig väldigt trygg i faktumet att jag inte ens behövde nämna ordet spec.mvc utan det gjorde hon och skickade en remiss på en gång.

Tyvärr verkar det ta ett tag å få komma dit då dom bara har schema för 3 veckor i taget, men jag står i deras lista.
    Jag tänkte ta upp det när jag får komma dit. Finns det nån gräns för "när" man bör sätta in cerklage eller görs det under hela graviditeten?
    skönt med en bra bm
    jag är ny i gemet, men man kan nog sätta cerklage närsom, men jag har hört att det är bäst under v14-15, för då är graviditeten som lugnast... Men du är ju i rullarna så det sätts nog närsom  
  • FruHellström

Niini: såg att du va med i en annan tråd, vi som väntar syskon i nov, när har du bf?

• mammasgullar
    FruHellström skrev 2011-05-12 17:37:37 följande:
    skönt med en bra bm
    jag är ny i gemet, men man kan nog sätta cerklage närsom, men jag har hört att det är bäst under v14-15, för då är graviditeten som lugnast... Men du är ju i rullarna så det sätts nog närsom  
    Om jag nu får, är ju inte säkert det heller.
    Vet ingenting känns det som.

Får inte ha den härliga naiva känslan över graviditeten, då det gick åt skogen sist,
    Men kan inte heller ha en "denna gång kommer det gå bra-känsla" heller.. då det gick åt skogen sist..
  • vixan
    mammasgullar skrev 2011-05-12 16:53:37 följande:
    Nu ställer jag en fråga till ALLA här och hoppas att åtminstone ett par st svarar.

VARFÖR fick ni cerklage?
    KAN man få cerklage insatt pågrund av tidigare graviditet?
    Berätta gärna allt ni kommer på om detta.

Anledningen till att jag undrar är för min son är född i v 25, och ingen vet varför. Jag hade ganska mycket sammandragningar från ca 18 kanske, fram tills förlossningen, och det började rent spontant och när jag kom in till förlossningen hade jag redan börjat öppna mig, så det var bara att försöka hindra.

Nu är jag gravid igen, och orolig som tusan.
    Undrar om man kanske har en chans att få cerklage insatt, samtidigt tror jag nog inte det..

Svara gärna, vem som helst, hur många som helst. Berätta gärna hur det var för er.

Tack på förhand
    Jag fick min dotter i vecka 35. Låg inne pga njurbäcksinfektion man trodde då att förlossningen satt i gång pga av den. Efter tre dagars antibiotika satte förlosssningen igång. Fick första värken 15.15 18.24 var min dotter ute. Öppnade mig allts helt och hållet på en timme.

Min andra graviditet väntade jag tvillingar. Fick vatten avgång i v16 och därefter två blödningar. Vaknade av mensvärkar gick upp och tog två alvedon och somnade om igen. När jag vaknade kände jag att jag var tvungen att gå på toa och ut kom också ena tvillingen. Jag blev inlagd och vi väntade på att tvilling två också skulle komma ut men han valde att stanna kvar. Detta är väldigt ovanligt att inte tvåan också kommer ut men bara någon timme efter att de tagit ut tvilling 1 så var jag helt stängd. De förslog ett cerklage som sedan satt i 4 veckor till v24. Jag fick värkar och började störtblöda och de var tvungna att klippa cerklaget. Jag var öppen 3 cm när de klippt cerklaget sen avtog förlossnigen och man valde att sätta igång den igen.

Denna graviditet ser nu helt annorlunda ut då det bara är en men min läkare ville sätta ett cerklage för han våga inte chansa. Det här med att om man är en slapptapp eller inte är svårt att få svar på100%. 

Typiska tecken är ju tidig vattenavgång då man öppnat sig i smyg och bakterier kommit in. Dessa bakterier gör så att kroppen producerar samma hormon som när det är dags att föda.  

Även att man inte har så ont när man öppnar sig är ett tecken. Jag tog ju bara två alvedon sen kunde jag somna om igen.

Det är väldigt olika hur läkare ser på det är med cerklage. Läkarna i Lund tyckte inte att jag skulle ha cerklage om jag nästa(denna) graviditet bara vänta en ensling medans min läkare säger att han är övertygad om att jag behövde det.

Var bor du någonstanns? 
  • vixan
    mammasgullar skrev 2011-05-12 17:29:55 följande:
    Min BM som jag har nu är väldigt duktig och jag känner mig väldigt trygg i faktumet att jag inte ens behövde nämna ordet spec.mvc utan det gjorde hon och skickade en remiss på en gång.

Tyvärr verkar det ta ett tag å få komma dit då dom bara har schema för 3 veckor i taget, men jag står i deras lista.
    Jag tänkte ta upp det när jag får komma dit. Finns det nån gräns för "när" man bör sätta in cerklage eller görs det under hela graviditeten?
    Jag tycker du ska ringa dit och prata med någon på spec för precis som fru hellstöm så är det bästa att sätta dit det i v14. Jag fick mitt 13 +3.
  • Lanie
    mammasgullar skrev 2011-05-12 17:18:40 följande:
    Tack.

Nu är jag enligt sista mensen första dag i v 14 idag. (13+0)
    Min BM har skickat remiss till Spec. Mödravård och jag väntar på svar därifrån. Som det ser ut får jag en remiss hem i brevlådan slutet av maj/början av juni. Vet inte när jag får komma dit.

Beklagar att du förlorade sonen.
    Hittades inga infektioner på mig heller, varken under tiden jag låg på förlossningen eller efteråt.

Just faktumet att inte kunna förklara varför sonen föddes så tidigt gör det så jobbigt just nu, hur hindrar jag något, när jag inte vet vad?
    den bästa tiden för o sätta i cerklage är ju i den veckan du är nu. Planerar man cerklage görs detta i typ v 13-15..

nä, det är inte lätt som du säger att förhindra ngt när man inte vet vad det är man kan göra. Jag kan ju tycka att du iaf ska få täta kontroller så de kan kontrollera din tapp, det är ju inte lätt o veta om man har försvagad livmoderhals, men har man koll på tappen så ser man ju iaf om den förkortas mkt på kort tid o då går det ju o försöka stoppa att förlossningen sätter igång för tidigt igen. Ibland räcker det ju bara att ta det lugnare genom o vila o så.. men jag tycker iaf att de måste ha koll på dig!

hur gick det för din son?
  • FruHellström
    mammasgullar skrev 2011-05-12 17:46:32 följande:
    Om jag nu får, är ju inte säkert det heller.
    Vet ingenting känns det som.

Får inte ha den härliga naiva känslan över graviditeten, då det gick åt skogen sist,
    Men kan inte heller ha en "denna gång kommer det gå bra-känsla" heller.. då det gick åt skogen sist..
    Men läkarna kommer höra av sig asap, iaf kommer du få komma på koll, då mäter de ju tappen. sen får du svar om det blir aktuellt, men med tanke på din tidigare erfarenhet så är det lite märkligt om de inte sätter cerklage kan jag tycka.
  • Lanie

precis som tidigare sagt så är det bäst att sätta cerklage i v 13-15.. det kan ju göras senare, men då blir det ofta akut o då är det inte säkert att det håller lika bra

• mammasgullar
    FruHellström skrev 2011-05-12 17:45:11 följande:
    Niini: såg att du va med i en annan tråd, vi som väntar syskon i nov, när har du bf?
    Ja jag tyckte jag kände igen din signatur.
    Jag är beräknad till 17 november just nu (ändras ju vid RUL)  med lillebror eller lillasyster :)
    Dudå?
    vixan skrev 2011-05-12 17:51:23 följande:
    Jag fick min dotter i vecka 35. Låg inne pga njurbäcksinfektion man trodde då att förlossningen satt i gång pga av den. Efter tre dagars antibiotika satte förlosssningen igång. Fick första värken 15.15 18.24 var min dotter ute. Öppnade mig allts helt och hållet på en timme.

Min andra graviditet väntade jag tvillingar. Fick vatten avgång i v16 och därefter två blödningar. Vaknade av mensvärkar gick upp och tog två alvedon och somnade om igen. När jag vaknade kände jag att jag var tvungen att gå på toa och ut kom också ena tvillingen. Jag blev inlagd och vi väntade på att tvilling två också skulle komma ut men han valde att stanna kvar. Detta är väldigt ovanligt att inte tvåan också kommer ut men bara någon timme efter att de tagit ut tvilling 1 så var jag helt stängd. De förslog ett cerklage som sedan satt i 4 veckor till v24. Jag fick värkar och började störtblöda och de var tvungna att klippa cerklaget. Jag var öppen 3 cm när de klippt cerklaget sen avtog förlossnigen och man valde att sätta igång den igen.

Denna graviditet ser nu helt annorlunda ut då det bara är en men min läkare ville sätta ett cerklage för han våga inte chansa. Det här med att om man är en slapptapp eller inte är svårt att få svar på100%. 

Typiska tecken är ju tidig vattenavgång då man öppnat sig i smyg och bakterier kommit in. Dessa bakterier gör så att kroppen producerar samma hormon som när det är dags att föda.  

Även att man inte har så ont när man öppnar sig är ett tecken. Jag tog ju bara två alvedon sen kunde jag somna om igen.

Det är väldigt olika hur läkare ser på det är med cerklage. Läkarna i Lund tyckte inte att jag skulle ha cerklage om jag nästa(denna) graviditet bara vänta en ensling medans min läkare säger att han är övertygad om att jag behövde det.

Var bor du någonstanns? 
    Jag bor i en stad som heter Enköping, tillhör Akademiska, eller ja där kommer jag gå hos spec.mvc och där kommer även bebis födas.

Jag hade heller inte mycket ont när jag öppnade mig. Det som gjorde mest ont under hela förlossningen var krystvärkarna, det tog ett tag att inse att det var krystvärkar för oss allihopa.
    Just att jag öppnade mig kände jag inte ens, utan det var bara värkar som kändes.

Hur gick det för tvilling nr 2?
  • FruHellström
    mammasgullar skrev 2011-05-12 18:02:10 följande:
    Ja jag tyckte jag kände igen din signatur.
    Jag är beräknad till 17 november just nu (ändras ju vid RUL)  med lillebror eller lillasyster :)
    Dudå?
    Enl sista mens så den 1a Nov, tror dock lilltrollet kommer innan, storebror är född i v37...