mammasgullar skrev 2011-05-12 16:53:37 följande:
Nu ställer jag en fråga till ALLA här och hoppas att åtminstone ett par st svarar.
VARFÖR fick ni cerklage?
KAN man få cerklage insatt pågrund av tidigare graviditet?
Berätta gärna allt ni kommer på om detta.
Anledningen till att jag undrar är för min son är född i v 25, och ingen vet varför. Jag hade ganska mycket sammandragningar från ca 18 kanske, fram tills förlossningen, och det började rent spontant och när jag kom in till förlossningen hade jag redan börjat öppna mig, så det var bara att försöka hindra.
Nu är jag gravid igen, och orolig som tusan.
Undrar om man kanske har en chans att få cerklage insatt, samtidigt tror jag nog inte det..
Svara gärna, vem som helst, hur många som helst. Berätta gärna hur det var för er.
Tack på förhand

Jag fick min dotter i vecka 35. Låg inne pga njurbäcksinfektion man trodde då att förlossningen satt i gång pga av den. Efter tre dagars antibiotika satte förlosssningen igång. Fick första värken 15.15 18.24 var min dotter ute. Öppnade mig allts helt och hållet på en timme.
Min andra graviditet väntade jag tvillingar. Fick vatten avgång i v16 och därefter två blödningar. Vaknade av mensvärkar gick upp och tog två alvedon och somnade om igen. När jag vaknade kände jag att jag var tvungen att gå på toa och ut kom också ena tvillingen. Jag blev inlagd och vi väntade på att tvilling två också skulle komma ut men han valde att stanna kvar. Detta är väldigt ovanligt att inte tvåan också kommer ut men bara någon timme efter att de tagit ut tvilling 1 så var jag helt stängd. De förslog ett cerklage som sedan satt i 4 veckor till v24. Jag fick värkar och började störtblöda och de var tvungna att klippa cerklaget. Jag var öppen 3 cm när de klippt cerklaget sen avtog förlossnigen och man valde att sätta igång den igen.
Denna graviditet ser nu helt annorlunda ut då det bara är en men min läkare ville sätta ett cerklage för han våga inte chansa. Det här med att om man är en slapptapp eller inte är svårt att få svar på100%.
Typiska tecken är ju tidig vattenavgång då man öppnat sig i smyg och bakterier kommit in. Dessa bakterier gör så att kroppen producerar samma hormon som när det är dags att föda.
Även att man inte har så ont när man öppnar sig är ett tecken. Jag tog ju bara två alvedon sen kunde jag somna om igen.
Det är väldigt olika hur läkare ser på det är med cerklage. Läkarna i Lund tyckte inte att jag skulle ha cerklage om jag nästa(denna) graviditet bara vänta en ensling medans min läkare säger att han är övertygad om att jag behövde det.
Var bor du någonstanns?