• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Nenne
    vixan skrev 2011-05-12 10:39:15 följande:
    Har haft en hemsk natt. Somnade med en kudde mellan knäna. Vaknade runt ett och tar tag i kudden och känner att den är blöt. Vattnet tänker jag och alla minnen kommer tillbaka. Försöker ta mitt förnuft till fånga och kommer på att så länge det inte är blött i sängen är det nog inte vatten. Försöker fråga sambon om vår dotter legat på den kudden men han är inte kontaktbar. Får världens ångest och kan inte somna om. Pratar med sambon på morgonen och får då reda på att han lagt sig med blött hår och blötat ner kudden. Nu vill inte ångesten släppa och nu har jag ont i magen. Känns inte som bebis magen utan mer runt om. Har en varm vete kudde på magen så knipen ska försvinna. Vet inte hur jag ska klara denna graviditet. Borde kanske ringa till spec och höra om jag kan få fler UL än var 3 vecka men det är ju inte heller bra att reta. Är så himla rädd att en bebis ska trilla ut men vet att det inte går när jag har cerklage och att om bebis är på väg ut så borde det göra ont och blöda. Vill bara ta något lugnade...

Jag har också en sådan känsla som ni beskriver att något är på väg ut men oftast känner jag av den på natten. Tänkte att det kanske är bebis som sträcker sig i livmodern så tappen åker ner. 
    Usch va hemskt att vakna med sån ångest.
    Min läkare tyckte att jag skullen kolla en gång i veckan. Och de har jag gjort sedan v 19 tror jag. Han sa att de inte var farligt att kolla en gång i veckan, Sen har de blivit lite mer då jag haft problem med sammandragningar och ont. Så de tycker jag verkligen att du ska fråga om du kan få kolla oftare för att känna dig lugnare.

jag har också sådan känsla att de känns som att något är på väg ut. Skönt att höra att man inte är ensam om det.
  • Lanie
    vixan skrev 2011-05-12 10:39:15 följande:
    Har haft en hemsk natt. Somnade med en kudde mellan knäna. Vaknade runt ett och tar tag i kudden och känner att den är blöt. Vattnet tänker jag och alla minnen kommer tillbaka. Försöker ta mitt förnuft till fånga och kommer på att så länge det inte är blött i sängen är det nog inte vatten. Försöker fråga sambon om vår dotter legat på den kudden men han är inte kontaktbar. Får världens ångest och kan inte somna om. Pratar med sambon på morgonen och får då reda på att han lagt sig med blött hår och blötat ner kudden. Nu vill inte ångesten släppa och nu har jag ont i magen. Känns inte som bebis magen utan mer runt om. Har en varm vete kudde på magen så knipen ska försvinna. Vet inte hur jag ska klara denna graviditet. Borde kanske ringa till spec och höra om jag kan få fler UL än var 3 vecka men det är ju inte heller bra att reta. Är så himla rädd att en bebis ska trilla ut men vet att det inte går när jag har cerklage och att om bebis är på väg ut så borde det göra ont och blöda. Vill bara ta något lugnade...

Jag har också en sådan känsla som ni beskriver att något är på väg ut men oftast känner jag av den på natten. Tänkte att det kanske är bebis som sträcker sig i livmodern så tappen åker ner. fy f
    fy vilken natt! men skönt ändå att få en vettig förklaring.. jag tänkte annars att du kanske blivit varm under natten o svettats. jag blir väldigt varm mellan bena på natten o ibland är kudden jag har där som avlastning fuktig/blöt

tycker också du ska fråga om du inte kan få gå oftare om du känner att det skulle hjälpa dig. jag har ju gått varannan vecka.. men under ett par månader blev det nästan en gång i veckan iaf för jag hade så mkt problem hela tiden.. iofs så fick jag ju en hel del infektioner. nu vet jag ju iofs inte om jag fick dem pga alla undersökningar eller pga sängliggandet eller kanske en blandning av allt.
  • vixan
    Lanie skrev 2011-05-12 11:06:53 följande:
    fy vilken natt! men skönt ändå att få en vettig förklaring.. jag tänkte annars att du kanske blivit varm under natten o svettats. jag blir väldigt varm mellan bena på natten o ibland är kudden jag har där som avlastning fuktig/blöt

tycker också du ska fråga om du inte kan få gå oftare om du känner att det skulle hjälpa dig. jag har ju gått varannan vecka.. men under ett par månader blev det nästan en gång i veckan iaf för jag hade så mkt problem hela tiden.. iofs så fick jag ju en hel del infektioner. nu vet jag ju iofs inte om jag fick dem pga alla undersökningar eller pga sängliggandet eller kanske en blandning av allt.
    Ja det här är verkligen hemskt och det vill inte sluta. Lilla minsta molande värk så kör det runt i magen och ångesten stiger. SKulle behöva somna men jag vågar inte. Det är så hemskt att vakna med ångest.
  • snalmums

vixan, vilken hemsk upplevelse att vakna så mitt på natten. tur att det inte var något annat mer än blött hår, men förstår din oro och ångest man får i en sådan situation.

skönt att läsa att jag inte är ensam om att känna den känslan som att något ska trilla ut mellan benen, min värsta mardröm var härom dagen. drömde att jag födde förtidigt och där stod chefen och tog hand om lilla barnet som inte skulle överleva. usch....

det här med att vara sängliggandes eller uppe och gå, det var precis samma för mig. när dom hade satt cerclaget ville dom två dagar senare att jag skulle upp och gå kunna göra saker som toabesök,äta,duscha osv innan jag fick åka hem och jag skulle inte ha så mkt sammandragningar. jag skiter i nu vad läkaren säger faktiskt, jag tänker ligga ner för det mesta och göra det som jag känner för att göra. jag tänker inte vara uppe och gå en massa bara för att. finns iofs ingen statistik på hur man ska göra i sådana här läge men jag är nog mer överförsiktig än försiktig faktiskt.

issen: gör det som känns bäst för dig!

bf 3 september
  • Lanie

snalmums: jag var också tvungen o vara uppe o gå efter operationen, fick inte åka hem förrän jag hade varit o lämnat matbrickan ute i dagrummet.. det var ju mest för att de ville se att man inte började o blöda, fick en massa sammandragningar, eller svimmade.. men sen när jag väl kom hem skulle jag ju vila. nä det finns ingen manual man kan följa, just för vi alla är olika. man får helt enkelt lära sig o lyssna på kroppen o avgöra själv vad kroppen klarar o inte klarar.

• mammasgullar

Nu ställer jag en fråga till ALLA här och hoppas att åtminstone ett par st svarar.

VARFÖR fick ni cerklage?
    KAN man få cerklage insatt pågrund av tidigare graviditet?
    Berätta gärna allt ni kommer på om detta.

Anledningen till att jag undrar är för min son är född i v 25, och ingen vet varför. Jag hade ganska mycket sammandragningar från ca 18 kanske, fram tills förlossningen, och det började rent spontant och när jag kom in till förlossningen hade jag redan börjat öppna mig, så det var bara att försöka hindra.

Nu är jag gravid igen, och orolig som tusan.
    Undrar om man kanske har en chans att få cerklage insatt, samtidigt tror jag nog inte det..

Svara gärna, vem som helst, hur många som helst. Berätta gärna hur det var för er.

Tack på förhand

• Lanie
    mammasgullar skrev 2011-05-12 16:53:37 följande:
    Nu ställer jag en fråga till ALLA här och hoppas att åtminstone ett par st svarar.

VARFÖR fick ni cerklage?

Anledningen till att jag undrar är för min son är född i v 25, och ingen vet varför. Jag hade ganska mycket sammandragningar från ca 18 kanske, fram tills förlossningen, och det började rent spontant och när jag kom in till förlossningen hade jag redan börjat öppna mig, så det var bara att försöka hindra.

Undrar om man kanske har en chans att få cerklage insatt, samtidigt tror jag nog inte det..

Svara gärna, vem som helst, hur många som helst. Berätta gärna hur det var för er.

Tack på förhand
    hej!
    grattis till graviditeten! förstår din oro!

Jag fick cerklage pga att jag födde min son i vecka 23 för drygt ett år sen. Förlossningen sattes igång rent spontant, hade inte haft några sammandragningar eller tecken på att ngt var på gång. 17 timmar efter att jag fick ont o i samband med en blödning föddes Wilton som bara levde några timmar. När jag kom in till förlossningen var jag redan 4 cm öppen. De hittade inga infektioner varken på mig eller WIlton så läkarnas gissning är att jag fått en försvagning i livmoderhalsen efter en konisering jag gjorde för drygt fyra år sen.

Har man tidigare fött för tidigt är det möjligt att få cerklage i nästkommande graviditeter. Det jag kan råda dig är att prata med din läkare om möjligheter att få cerklage. Vilken vecka är du i? Jag vet att ibland sätts inte cerklage om man tidigare har en historia med mycket sammandragningar bakom sig just för att ett cerklage ändå kanske inte håller, men jag är inte helt säker på detta, så prata med din läkare!
  • mammasgullar
    Lanie skrev 2011-05-12 17:10:37 följande:
    hej!
    grattis till graviditeten! förstår din oro!

Jag fick cerklage pga att jag födde min son i vecka 23 för drygt ett år sen. Förlossningen sattes igång rent spontant, hade inte haft några sammandragningar eller tecken på att ngt var på gång. 17 timmar efter att jag fick ont o i samband med en blödning föddes Wilton som bara levde några timmar. När jag kom in till förlossningen var jag redan 4 cm öppen. De hittade inga infektioner varken på mig eller WIlton så läkarnas gissning är att jag fått en försvagning i livmoderhalsen efter en konisering jag gjorde för drygt fyra år sen.

Har man tidigare fött för tidigt är det möjligt att få cerklage i nästkommande graviditeter. Det jag kan råda dig är att prata med din läkare om möjligheter att få cerklage. Vilken vecka är du i? Jag vet att ibland sätts inte cerklage om man tidigare har en historia med mycket sammandragningar bakom sig just för att ett cerklage ändå kanske inte håller, men jag är inte helt säker på detta, så prata med din läkare!
    Tack.

Nu är jag enligt sista mensen första dag i v 14 idag. (13+0)
    Min BM har skickat remiss till Spec. Mödravård och jag väntar på svar därifrån. Som det ser ut får jag en remiss hem i brevlådan slutet av maj/början av juni. Vet inte när jag får komma dit.

Beklagar att du förlorade sonen.
    Hittades inga infektioner på mig heller, varken under tiden jag låg på förlossningen eller efteråt.

Just faktumet att inte kunna förklara varför sonen föddes så tidigt gör det så jobbigt just nu, hur hindrar jag något, när jag inte vet vad?
  • FruHellström
    mammasgullar skrev 2011-05-12 16:53:37 följande:

VARFÖR fick ni cerklage?

Tack på förhand
    Jag fick cerklage pga två st koniseringar 2008, hade svåra cellförändringar. Efter op sa läkaren att ett cerklage ev skulle bli nödvändigt vid en graviditet.
    Fick själv påpeka detta för min bm, hennes svar var att sånt gör man inte idag...!?
    Vilket i sin tur ledde till att jag själv ringde specmvc, tog inte ens två veckor så var cerklaget satt. Behöver jag nämna att jag bytt bm! 

Så min erfarenhet aka. Tips! är att stå på sig om läkaren/bm säger ngt liknande som min bm gjorde! 
  • mammasgullar
    FruHellström skrev 2011-05-12 17:23:54 följande:
    Jag fick cerklage pga två st koniseringar 2008, hade svåra cellförändringar. Efter op sa läkaren att ett cerklage ev skulle bli nödvändigt vid en graviditet.
    Fick själv påpeka detta för min bm, hennes svar var att sånt gör man inte idag...!?
    Vilket i sin tur ledde till att jag själv ringde specmvc, tog inte ens två veckor så var cerklaget satt. Behöver jag nämna att jag bytt bm! 

Så min erfarenhet aka. Tips! är att stå på sig om läkaren/bm säger ngt liknande som min bm gjorde! 
    Min BM som jag har nu är väldigt duktig och jag känner mig väldigt trygg i faktumet att jag inte ens behövde nämna ordet spec.mvc utan det gjorde hon och skickade en remiss på en gång.

Tyvärr verkar det ta ett tag å få komma dit då dom bara har schema för 3 veckor i taget, men jag står i deras lista.
    Jag tänkte ta upp det när jag får komma dit. Finns det nån gräns för "när" man bör sätta in cerklage eller görs det under hela graviditeten?