mammasgullar skrev 2011-05-12 16:53:37 följande:
Nu ställer jag en fråga till ALLA här och hoppas att åtminstone ett par st svarar.
VARFÖR fick ni cerklage?
KAN man få cerklage insatt pågrund av tidigare graviditet?
Berätta gärna allt ni kommer på om detta.
Anledningen till att jag undrar är för min son är född i v 25, och ingen vet varför. Jag hade ganska mycket sammandragningar från ca 18 kanske, fram tills förlossningen, och det började rent spontant och när jag kom in till förlossningen hade jag redan börjat öppna mig, så det var bara att försöka hindra.
Nu är jag gravid igen, och orolig som tusan.
Undrar om man kanske har en chans att få cerklage insatt, samtidigt tror jag nog inte det..
Svara gärna, vem som helst, hur många som helst. Berätta gärna hur det var för er.
Tack på förhand

Jag fick cerklage pga två st koniseringar 2008, hade svåra cellförändringar. Efter op sa läkaren att ett cerklage ev skulle bli nödvändigt vid en graviditet.
Fick själv påpeka detta för min bm, hennes svar var att sånt gör man inte idag...!?
Vilket i sin tur ledde till att jag själv ringde specmvc, tog inte ens två veckor så var cerklaget satt. Behöver jag nämna att jag bytt bm!
Så min erfarenhet aka. Tips! är att stå på sig om läkaren/bm säger ngt liknande som min bm gjorde!