• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan
    snalmums skrev 2011-05-13 09:07:04 följande:
    niini, välkommen till tråden! hoppas du får prata med en bra läkare som anser att du har rätt till cerclage.

själv fick jag mitt akut insatt för 2v sedan, är i v 24 (23+5) jag hade en kraftig påverkad livmodertapp nu är det bara 11mm kvar, därför beslutade läkaren att sätta ett akut cerclage. hade ett mf ifjol i v 20 vattenavgång, ingen vet varförRynkar på näsan

kul att jag fick lite att göra nu på morgonen med att läsa ikapp lite vad ni skrivit...

imorgon blir det kalas här hemma för mig och mannen, det ska ätas smörgåstårta, undra om jag lyckas hålla mig tills gästerna kommer annars är nog risken att jag äter upp den själv. huahua

jag har lite rinninga flytningar, det rinner inte hela tiden men emellanåt. vet att det inte är fostervatten för den är inte riktigt vattnig, är det någon mer som har/haft det också?

önskar er en trevlig helg!

kram
    Jag har ockås rinniga flytningar mest på morgonen när jag reser mig upp. Trodde ett tag att det var fostervatten, nojar ju så över det. 
  • vixan
    mammasgullar skrev 2011-05-13 10:38:40 följande:
    Jag får snällt sitta på nålar till den 30 maj, då det är förlossningsplanering (vad nu det betyder?)
    Tills dess får jag bara hoppas på att dom ska tycka det är en bra idé med cerclage och att det fortfarande finns tid att sätta in. Är då i v 15+1 om KUB-testet stämde.

Känns lönlöst ..
    borde haft inskrivning tidigare, så hade jag kanske fått en tid till spec.mvc. tidigare.
    Jag ringde själv till spec och bokade tid direkt jag plussade men jag hade pratat med läkaren ett flertal gånger innan. Trist att du ska behöva vänta så länge.
  • snalmums
    vixan skrev 2011-05-13 10:41:47 följande:
    Jag har ockås rinniga flytningar mest på morgonen när jag reser mig upp. Trodde ett tag att det var fostervatten, nojar ju så över det. 
    skönt att höra att man inte är ensam om det, har också mest på morgonen. men ibland kan det komma en skvätt på dagen/kvällen med.
    bf 3 september
  • mammasgullar
    vixan skrev 2011-05-13 10:44:04 följande:
    Jag ringde själv till spec och bokade tid direkt jag plussade men jag hade pratat med läkaren ett flertal gånger innan. Trist att du ska behöva vänta så länge.
    Blir det några fler barn efter detta så ringer jag dit direkt nästa gång isåfall.. nu får jag helt enkelt hålla tummarna och hoppas på att denna lilla i magen beslutar sig för att stanna..

Vi får se vad som händer,
    känns som en evig väntan.
  • Lanie

snalmums: du skulle kunna få lite kickar från mig. kickan har legat o bökat runt i ett sen igår.. varje gång jag vaknat i natt har jag känt av henne.. har faktiskt lite ont i magen nu.. tror hon försöker o hitta en väg ut

niini: fy vad tråkigt att du får vänta. ska man se det lite positivt så är ju besöket iaf i den här månaden :) du kan väl tänka på att ta det líte lugnare dessa veckor, får ju ändå tänka att än så länge är ju bebis väldigt liten så det ska ju inte vara ngn fara för tyngden. jag skulle nog varit mer nervös om du varit i typ v 20. frågade du ngt om cerklage? vad svarade de? jobbar du? har du chans att kunna ta det lugnare än vad du brukar göra så är det ju bra. lite trist är det att du inte blivit hänvisad till spec innan.. men men, nu gäller det bara o göra det bästa av situationen. inte stressa alltför mkt (även om jag vet att det är lättare sagt än gjort) ta en dag i taget o tänk inte alltför mkt på framtiden, det kan göra vem som helst galen.

• snalmums
    Lanie skrev 2011-05-13 11:29:50 följande:

snalmums: du skulle kunna få lite kickar från mig. kickan har legat o bökat runt i ett sen igår.. varje gång jag vaknat i natt har jag känt av henne.. har faktiskt lite ont i magen nu.. tror hon försöker o hitta en väg ut

niini: fy vad tråkigt att du får vänta. ska man se det lite positivt så är ju besöket iaf i den här månaden :) du kan väl tänka på att ta det líte lugnare dessa veckor, får ju ändå tänka att än så länge är ju bebis väldigt liten så det ska ju inte vara ngn fara för tyngden. jag skulle nog varit mer nervös om du varit i typ v 20. frågade du ngt om cerklage? vad svarade de? jobbar du? har du chans att kunna ta det lugnare än vad du brukar göra så är det ju bra. lite trist är det att du inte blivit hänvisad till spec innan.. men men, nu gäller det bara o göra det bästa av situationen. inte stressa alltför mkt (även om jag vet att det är lättare sagt än gjort) ta en dag i taget o tänk inte alltför mkt på framtiden, det kan göra vem som helst galen.

hihi, det började buffa på bra nu här också. tror tom h*n sträckte på sig hela magen kändes som att den tänjdes ut.... kanske dags för lite lunch snart.

en fråga, hur ofta har ni gått på kontroller av cerclaget? förresten vart bor ni?
    bf 3 september
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-13 11:46:29 följande:
    hihi, det började buffa på bra nu här också. tror tom h*n sträckte på sig hela magen kändes som att den tänjdes ut.... kanske dags för lite lunch snart.

en fråga, hur ofta har ni gått på kontroller av cerclaget? förresten vart bor ni?
    vad skönt att h*n vaknade till liv.. ja, det är en speciell känsla när de sträcker på sig så där--

jag har gått på kontroller varannan vecka. men det var ett tag där i början efter insättandet som jag sprang hos spec en gång i veckan då jag nojade över allt möjligt.. nu senare i graviditeten, sen jag blev utskriven så gör vi inte lika mkt kontroller. ska på kontroll på mån o då var det tre veckor sen de kollade senast..

jag bor på öland, men tillhör Kalmar länssjukhus... vart bor du?
  • MiScHoOo
    ISSEN skrev 2011-05-13 00:22:48 följande:
    Tack för de fina orden!!  Jag prövade tyvärr måste jag säga att gå ett varv i oridoren men fick då tillbax min mensvärk :(  Sen dess har jag legat, bara kissat och tänker fortsätta så! Hoppas nu att min lilla promenad inte gjorde så att lillan vill ut :(  Varför läkaren ville att jag ska gå lite va för att se om han kunde skicka hem mig imorgon men tror hellre jag stannar där hjälp finns att få fort, iaf någon vecka till! Går in i v 27+0 på lördag vilket känns stort!! och overkligt med för den delen, men nu när vi kämpat oss så här pass långt tänker jag inte ge upp, det blir INGEN bebis före v 30 åtminstonde!!!!! Om jag så ska stå på huvud!!
    Det värsta av allt är ovisshteten och mina underbara barn som behöver gå igenom det här :( Det är kämpigt och jag vill ju inget hellre än att komma hem till mina killar!!

Niini: Hej och välkommen! Grattis till graviditeten och jag hoppas du får ett cerklage!! Är din son född 08?  Har själv en son född då i v 26 och jag tror jag halkade in på din blogg typ 08-09! om jag inte tar helt fel på person!
    Jag förstår dig till hundra. Man är inlagd för att man behöver hjälp, men kampen efter en säng på lasarettet för alla avd gör att dem skickar hem sådana som vi hem. eftersom vi är inte i livsfara utan dem utsätter våra barn.
    För min del kommer jag inte åka in. aldrig och specielt på sjukhuset jag har varit i. Alla är snälla men man kände sig ivägen, skulle vilja göra allt att vara normal =( men nu håller jag tummarna att du når mer än v 30 och att du får leva i lugnt och vilande så mycket som möjligt
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-05-13 12:13:47 följande:
    vad skönt att h*n vaknade till liv.. ja, det är en speciell känsla när de sträcker på sig så där--

jag har gått på kontroller varannan vecka. men det var ett tag där i början efter insättandet som jag sprang hos spec en gång i veckan då jag nojade över allt möjligt.. nu senare i graviditeten, sen jag blev utskriven så gör vi inte lika mkt kontroller. ska på kontroll på mån o då var det tre veckor sen de kollade senast..

jag bor på öland, men tillhör Kalmar länssjukhus... vart bor du?
    okej, jag går nu på kontroller varje vecka. får se om det blir så hela graviditeten ut eller vad som händer? fast samtidigt är det skönt att få den kollen, då man kan få bekräftat att allt är bra och cerclaget sitter som det ska och tappen inte blir mer påverkad av det lilla som är kvar nu. kanske det är lite annorlunda nu när dom satt in ett akut cerclage med uppföljning eller så.

vad härligt att bo på öland, ha havet nära sig och allt. själv är jag uppvuxen i skåne (malmö) men flyttade till örebro för några år sedan. saknar havet något fruktansvärt! vi tänkte ju åka neråt till min familj nu denna helgen men ja det får vänta, jag åker ingenstans i detta tillstånd och läkarna rek mig att inte åka heller.
    bf 3 september
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-13 14:47:12 följande:
    okej, jag går nu på kontroller varje vecka. får se om det blir så hela graviditeten ut eller vad som händer? fast samtidigt är det skönt att få den kollen, då man kan få bekräftat att allt är bra och cerclaget sitter som det ska och tappen inte blir mer påverkad av det lilla som är kvar nu. kanske det är lite annorlunda nu när dom satt in ett akut cerclage med uppföljning eller så.

vad härligt att bo på öland, ha havet nära sig och allt. själv är jag uppvuxen i skåne (malmö) men flyttade till örebro för några år sedan. saknar havet något fruktansvärt! vi tänkte ju åka neråt till min familj nu denna helgen men ja det får vänta, jag åker ingenstans i detta tillstånd och läkarna rek mig att inte åka heller.
    tror alla läkare har olika synsätt på hur ofta de kollar.. jag tycker det har varit lagom med en gång varannan vecka, men klart är att sista dagarna innan kontroll varit lite nervösa om man har rört på sig för mkt eller så.

ja det är härligt o bo här. är uppvuxen på öland, men har bott i kalmar i många år, men jag o sambon köpte hus på öland så har bott här i fem månader nu.. tre hundra meter ner till vattnet, raka vägen.. jag flyttade till växjö efter gymnasiet, men bodde där knappt ett år, stod inte ut med att bo i inlandet.. kommer nog alltid o bo vid kusten. nä, det är nog bäst att stanna hemma, iaf några veckor till, sen kanske ni kan åka ner..