• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan

Jag tror jag måste sluta lyssna på min kropp. Om jag har en fis på tvären så kommer ångesten och den är obehaglig. Vaknade inatt igen med ångest och så kändes det som att jag hade värkar men efter att ha känt efter en stund var det bara magknip. Gick ner och värmde vetekudden i micro och la den på magen. Somnade om med em mycket lugnare mage. 

Har lite molande värk vilket jag inte haft innan. Är det ok att ha det? Hade det innan cerklaget sattes. Är nu i vecka 16+0 kanske så att livmodern växer. Förra gravidieteten började allt strul i v16. 

Hur känner ni andra i era magar?

• FruHellström
    vixan skrev 2011-05-14 11:37:55 följande:
    Jag tror jag måste sluta lyssna på min kropp. Om jag har en fis på tvären så kommer ångesten och den är obehaglig. Vaknade inatt igen med ångest och så kändes det som att jag hade värkar men efter att ha känt efter en stund var det bara magknip. Gick ner och värmde vetekudden i micro och la den på magen. Somnade om med em mycket lugnare mage. 

Har lite molande värk vilket jag inte haft innan. Är det ok att ha det? Hade det innan cerklaget sattes. Är nu i vecka 16+0 kanske så att livmodern växer. Förra gravidieteten började allt strul i v16. 

Vetekudde, är det skönt? har funderat på det men varit skeptisk...
    Mig veteligen så har man ju en molande värk/växtvärk när man är gravid, jag har ett minne av vad min bm sa när jag väntade sonen, "Det GÖR ONT att vara gravid! Hennes ord ekar nu så fort det molar o bökas i magen. Och det stämmer ju, det är ett litet pyre som växer inuti oss, o växer det gör det ju ont. jag inbilalr mig det, om man minns växtvärken när man började växa som liten, jag tror iaf att det är så. Känns logiskt. Är man orolig (såklart jag med blir det ibland) så ska man ringa o be o få prata med ngn kunnig. =)

Nu har det gått 2½ vecka sen jag satte mitt cerklage o det känns lugnt i magen faktiskt, dock tar jag det fortf. väldigt lugnt o ligger mkt o kommer göra tills återbesöket den 24e. Faktiskt, imorse hade vi lite mys jag o sambon, väldigt försiktigt såklart, men det kändes riktigt bra! blev tom en repris Va jätterädd att få ont men det känns helt ok, inga konstigheter alls, Jag hoppas det håller i sig så man kan mysa lite iaf resterande 4-5månaderna, sen kommer man ju inte ha tid lr lust antagligen, heheh!! 

Nu ska jag väcka sambon, förstår inte hur han kan va så trött Men veden ska staplas o gräset klippas, önskar man kunde göra det själv, bra motion ju, men men...
    Ha en underbar dag!! 
  • Lanie

vixan: förstår verkligen din oro! jag började också o noja varje gång jag kände ngt i magen o jag var hela tiden tvungen o intala mig att det är okej om det känns, herregud, det växer en liten människa där inne, konstigt vore det om det inte kändes! o det där magknipet känner jag igen. i vintras hade sambon kräksjuka o jag satt bara o väntade på o få den jag också, men den kom inte.. eller, jag hade nog en lättare form av magsjuka för jag hade jätteont i magen o någonstans där tappade jag allt förnuft o trodde jag hade fått värkar! det gjorde så ont o värken gick ut i ryggen o jag var alldeles orkeslös, kunde knappt stå upp o jag började genast o tänka på förra graviditeten, för precis så kändes det då, så vi åkte in o kollade, men allt var ju så klart bra! nu har jag magknip mest hela tiden för magen är verkligen i uppror, men nu har jag iaf lärt mig o känna när det är magknip o foglossning. varje natt vaknar jag av att ha ont i magen o jag blir skräckslagen, men när jag legat ner en stund o fokuserat på vart värken kommer ifrån så är det inte magen, utan det är från ljumskarna o det släpper när jag ställer mig upp eller ändrar sängläge.

fruhellström: vad mysigt med lite mys! att du vågar! jag kommer o vänta till efter de tagit bort cerklaget.. men samtidigt har jag ju inte lika ont av det längre, så kanske att det skulle kunna gå.. hmm.. känns som om man aldrig kommer o ha tid för sex igen.. :(

sambon jobbar så jag sköter markservicen idag. har gjort kladdkaka, dammsugit huset, skalat potatis. nu ska jag ta o äta lite lunch o vila en stund, sen ska jag göra gratängen klar, marinera majskolvarna, göra mig själv klar o sen ska jag bara ligga i soffan o vänta på att gästerna kommer. o även om de sagt att det skulle bli rätt dåligt väder, så har vi sol, iofs lite molnigt o inte lika varmt, men solen skiner iaf o det är uppehåll! rätt bra o bo på öland ibland, molnen hittar inte hit

• FruHellström

men jag tkr du är superduktig som grejar så mkt hemma, önskar jag kunde va lika driftig, Jag tkr det är värre o springa runt o plocka o försöka få ordning, diska lr laga mat. Stå för länge sas. Jag har ju turen iofs o vara tsm med en man som ääälskar matlagning, ungefär lika mkt som jag avskyr det Jag brukar va den som klipper gräs o sköter allt sånt, medans han står vid spisen ;) Passar mig utmärkt

Det där med sex ordnar sig alltid, det kommer ju inte alls vara i samma utsträckning som innan för ett tag nu, men man får hoppas på en snäll liten som sover mkt. Bara man är försiktig så tror jag det inte är ngn fara, lite så där som på film stuk lixom tror jag e ok, sen får man slänga de gymnastiska övningarna åt sidan för ett tag.

Blev sjukt sugen på majskolvar, vad marinerar du dem i? Blir grillning här i Trosa ikväll, grillat är faktiskt mer än vanligt gott just nu, alla goda dressingar o sallader o smaskigt kött....åhhh! Hoppas ni får en fantastiskt mysig schlagerafton!

Nu ska jag vara en snäll fru o servera mannen en kall Heineken för nu e nog gräsmattan färdigklippt Cool 

• Lanie

här är det jag som står för matlagningen, men jag älskar o laga mat o baka.. men jag tror att jag egentligen mest gillar matlagning o bakning för jag älskar o äta! sambon har väl inte samma intresse i matlagningen.. så här får han stå för gräsklippningen.

vi grillar flera gånger i veckan under vår, sommar o tidig höst.. det är lite vår grej. marinerar majsen i sån där vanlig grilloja allround (tror det är santa marias), salt, peppar o så chili.. ibland använder jag olja, salt, chili o saffran.. vansinnigt gott!

väldigt snäll fru din man har! hoppas ni också får en toppenkväll!

• MiScHoOo
    vixan skrev 2011-05-14 11:37:55 följande:

helvetet börjar också för mig i v 16.
  • MiScHoOo

jag vet inte om jag sa till er att jag är gravid igen, just nu känns det inte så roligt utan en tråkig start som jag är trött på. När jag var på jobbet, så hände det en akut situation där jag var tvungen att flytta en patien från sittande till liggande på golvet, den dagen hade jag inte ont. Dagen efter fick jag ont i mitt band och som ni vet är jag jätte rädd för min livmoderhals eftersom jag har bara en sådan. Fick tid akut till kk i helsingborg och läkaren sa att musklerna runt bandet fick stryk och det var det jag hade ont av. Hon kunde inte se en graviditet på vul utan hon såg förtjockade slemhinnor. Detta var i fredags för en vecka sedan.

I samband med smärtorna av bandet ringde jag min privat läkare som skulle titta på mig och i samband med hennes besök kunde man se fosterhinnan och en sak i den. Det såg lovande u. Nu har jag även börjat med innohep sprutor.

• vixan

Vecka 17

Kroppen: Livmodern växer mer och mer och det är vanligt att man känner lite molvärk av och till. Andra typiska symtom är att man känner sig hungrigare än normalt, det kan bero på att fostret samlar på sig fett. Troligen har du gått upp två-fem kilo i vikt. Sexlivet kan vara alltifrån blomstrande till att inte fungera alls. Däremot har man vanligen samma behov av närhet som tidigare, kanske till och med mer.

Fostret: Redan nu kan du känna när ditt barn har hicka. Det känns i så fall som mycket regelbundna fosterrörelser. Skelettet är synligt på röntgenbilder. Det bildas nu ett värmereglerande fettlager på ytan av kroppen. Underhudsfett bildas och det hjälper barnet att reglera kroppstemperaturen efter födseln. Nu har den första avföringen börjat samlas i tarmen, denna avföring kallas mekonium och är grönsvart och kletig i konsistensen. Fostervattnet som fostret rör sig är rent och sterilt och byts flera gånger om dagen. Barnets hår har börjat växa och bli längre.

Nu känns det lite lugnare. 

Vetekudde är jättebra lugnar magen. Fick en sådan när jag kom in på förlossningen i Lund. DÅ slutade sammandragningarna. 
  • snalmums

halloj tjejer!

hoppas eran helg varit bra? själv har jag mest legat på soffan, igår hade vi kalas och åt lite smörgåstårta. det var riktigt gott faktiskt. (åt lite nu till lunch också) igår så satt jag lite kortare stunder. idag har jag tom dammsugat lite fy på mig, men kände mig ganska pigg fast jag borde ju inte dammsuga. fy på mig!!! i efterhand fick jag lite molande värk och la mig direkt på soffan och tog 2 alvedon vips nu är det borta och h*n ligger nu och buffar för fulla muggar. en riktigt livlig krabat i magen. v 25 idag (24+0) wiho börjar se ljuset i tunneln nu

imorgon väntar läkarbesök på spec mvc, koll på cerclaget. hoppas allt ser bra ut, sen hoppas jag på att få min rullstol i veckan så jag kan kanske komma ut litegrann utan att behöva anstränga mig alltför mkt. bara sitta och åka runt, det blir säkert bra!

ser att ni snackat lite sex här inne, jag har blivit strängt ordinerad att inte ha sex,bada,använda ob. ja det är bara att hålla ut, har hållt mig från att h*n simma in i ägget! vilken onödig info att veta va? hahaha

bf 3 september
  • Lanie
    MiScHoOo skrev 2011-05-14 18:34:40 följande:
    jag vet inte om jag sa till er att jag är gravid igen, just nu känns det inte så roligt utan en tråkig start som jag är trött på. När jag var på jobbet, så hände det en akut situation där jag var tvungen att flytta en patien från sittande till liggande på golvet, den dagen hade jag inte ont. Dagen efter fick jag ont i mitt band och som ni vet är jag jätte rädd för min livmoderhals eftersom jag har bara en sådan. Fick tid akut till kk i helsingborg och läkaren sa att musklerna runt bandet fick stryk och det var det jag hade ont av. Hon kunde inte se en graviditet på vul utan hon såg förtjockade slemhinnor. Detta var i fredags för en vecka sedan.

I samband med smärtorna av bandet ringde jag min privat läkare som skulle titta på mig och i samband med hennes besök kunde man se fosterhinnan och en sak i den. Det såg lovande u. Nu har jag även börjat med innohep sprutor.
    jobbigt för dig att du fått ont, men härligt att det ser lovande ut iaf! hoppas du kan börja o ta det lite lugnare så du inte behöver oroa dig mer än nödvändigt.

vad är innohep sprutor?
    snalmums skrev 2011-05-15 12:28:18 följande:
    halloj tjejer!

hoppas eran helg varit bra? själv har jag mest legat på soffan, igår hade vi kalas och åt lite smörgåstårta. det var riktigt gott faktiskt. (åt lite nu till lunch också) igår så satt jag lite kortare stunder. idag har jag tom dammsugat lite fy på mig, men kände mig ganska pigg fast jag borde ju inte dammsuga. fy på mig!!! i efterhand fick jag lite molande värk och la mig direkt på soffan och tog 2 alvedon vips nu är det borta och h*n ligger nu och buffar för fulla muggar. en riktigt livlig krabat i magen. v 25 idag (24+0) wiho börjar se ljuset i tunneln nu

imorgon väntar läkarbesök på spec mvc, koll på cerclaget. hoppas allt ser bra ut, sen hoppas jag på att få min rullstol i veckan så jag kan kanske komma ut litegrann utan att behöva anstränga mig alltför mkt. bara sitta och åka runt, det blir säkert bra!

ser att ni snackat lite sex här inne, jag har blivit strängt ordinerad att inte ha sex,bada,använda ob. ja det är bara att hålla ut, har hållt mig från att h*n simma in i ägget! vilken onödig info att veta va? hahaha
    helgen har varit finfin, men idag är jag helt slut! känner mig nästan bakis. tror jag var uppe för länge i natt o att jag grejade lite för mkt igår med matlagning och städning. Idag blir det soffan hela dagen! nu skulle jag vilja ha lite smörgåstårta jag också. tom så jag känner mig bakishungrig.. o vad härligt att du börjar o se ett ljus någonstans!

ska också på koll imorgon, ska kolla cerklaget, göra tul o planera in borttagandet av cerklaget!

väldigt onödig info, men ack så roligt!