• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-06-21 07:36:16 följande:
    detsamma Vixan, för visst hade du med koll idag..?

När jag klev upp för en stund sedan så hade jag (äckelvarning): alldeles vattniga flytningar, hjärtat stannade nog när jag kände efter, men det kom inget mer. Ska iaf prata med läkaren om det med, man blir ju nojig för minsta lilla :/ 
    Har haft ont på vänstra sidan (mest) där det dragit som attan, det kom igår kväll efter en skrattattack när vi lagt oss, började nästan gråta så ont gjorde det, sen va det kvar lite imorse, plus en hel del gas...  Har haft så förut, men bara korta stunder, när jag då la ihop allt så blev det väl panik i mitt huvud tror jag, well behövde få ur mig lite, kanske ngn annan som haft så med?

hoppas den nya läkaren e bra så jag kan slappna av lite :S

Lejter...
    Jo tappkontroll idag!!! Vattninga flytningar har jag ockå verkar som det är ganska vanligt när man googlar på det. Jag kan också få ont när jag hostar, nyser eller skrattar men jag tror att det är ligamenten. Tydligen ska det kännas mer att vara omföderska. Detta är ju min tredje gravidtet så ligamenten har väl blivit lite förstörda och utöjda. 

Den där paniken känner jag igen. Den brukar jag ha då och då. Ligger och inbillar mig en hel del. vakande inattt och kunde inte somna om kunde inte ligga på höger sida och inte vänster sida och knappt på rygg och absolut inte på mage. Vad gör man då??

• snalmums

vixan och fru hellström, lycka till på tappkontrollen idag! själv får jag vänta en vecka till.....Foten i munnen

MiScHoOo, skönt att dom tar dig på allvar och att dom är så positiva till allt.

vet ni vart man kan köpa sådant andningslarm någonstans? funderar också på ett sådant, annars lär väl jag inte kunna sova heller om nätterna.

här rullar det på som vanligt (antar jag) h*n har vänt sig så har benen neråt mot urinblåsan vilket gör riktigt ont när h*n sparkar. annars har jag börjat göra liiite mer saker än vad jag gjort tidigare. än så länge har det inte varit något som hänt och förhoppningsvis ser allt bra ut nästa tisdag då det är dags för kontrollen igen.

kram till er!!!

bf 3 september
  • MiScHoOo

snalmums Ja det är skönt att bli trodd efter fyra sena missfall men trots det är jag gladast av allt och det är att jag fick ett ärligt svar igår. Inga falska förhoppningar att jag kommer gå hela vägen. Att jag skulle vara redo på att jag kommer kanske nå till v. 21-28 och måste vara redo på det. Nu längtar jag att nå till v. 25 och se där efter vad som händer( jag hoppas att jag hinner till v. 25 och helst v. 28). Tack snälla snalmums för dina varma ord, till och med min man blev glad att veta att vi ev; får en jätte liten bebis och att det kan sluta riktigt illa som vanligt, trots abdominellt cerklage. Nu tar jag en dag i taget och har lite mer hopp än sist. Ska åka in till sjukhuset snart och hämta lite grejer till min cvk som jag har i halsen och ska be dem att ta prover eftersom jag inte har näring förutom mitt dropp och när jag kommer hem ska jag bli kopplad till dagens näringsdropp, igår när sköterskorna var här tyckte dem att en liter vätska var lite så jag ska be dem efter proverna, kanske kan jag få natrumklorid som extra vätska eftersom jag mår inte bra av sockerlösningen glugos. Vi hörs senare efter läkarbesöket och efter dem sätter igång dagens middag, får se vad jag fantasierar att jag äter. Hoppas alla får en skön dag idag.

• MiScHoOo

Vad dåligt att skriva ett inlägg ifrån iphone. Ser ut som rena rama soppan. Förlåt.

• FruHellström

Min tapp mår bra!!! Skrattande Ny läkare som sagt, men hon va bra så ryktet stämde =) Tappen va 42mm o helt stängd hela vägen. Sen kollade hon bäcken o fogar o det va en smärre katastrof (enligt mig ;.)) Sheisse va ont det gjorde när hon tryckte ner benen o kände. Det som hände imorse va tydligen rätt normalt, hon sa inget annat så...
    Man har mer flytningar när man är gravid, och ev ännu mer vid Cerklage.

Vixan; Det där känner jag igen, fasen va jobbigt när inget läge är bra, det spelar lixom ingen roll, o så mannens snarkningar på det ;P  Jag ska bädda rent idag o lägga till X antal kuddar i sängen o bulla upp med, vem vet, kanske får sängen för mig själv dåDrömmer

Snabelmus: (Du får heta så nu ) Andningslarm kan man nog köpa lite överallt på babyaffärer eller på nätet. Jag kommer kolla tester och betyg på olika larm o så när det närmar sig.

Nu ska jag ta sonen på sväng in till storstan Trosa o trängas med turister o lunchätare...

Ha en underbar dag tjejer!! 

• vixan
    MiScHoOo skrev 2011-06-21 11:09:32 följande:
    snalmums Ja det är skönt att bli trodd efter fyra sena missfall men trots det är jag gladast av allt och det är att jag fick ett ärligt svar igår. Inga falska förhoppningar att jag kommer gå hela vägen. Att jag skulle vara redo på att jag kommer kanske nå till v. 21-28 och måste vara redo på det. Nu längtar jag att nå till v. 25 och se där efter vad som händer( jag hoppas att jag hinner till v. 25 och helst v. 28). Tack snälla snalmums för dina varma ord, till och med min man blev glad att veta att vi ev; får en jätte liten bebis och att det kan sluta riktigt illa som vanligt, trots abdominellt cerklage. Nu tar jag en dag i taget och har lite mer hopp än sist. Ska åka in till sjukhuset snart och hämta lite grejer till min cvk som jag har i halsen och ska be dem att ta prover eftersom jag inte har näring förutom mitt dropp och när jag kommer hem ska jag bli kopplad till dagens näringsdropp, igår när sköterskorna var här tyckte dem att en liter vätska var lite så jag ska be dem efter proverna, kanske kan jag få natrumklorid som extra vätska eftersom jag mår inte bra av sockerlösningen glugos. Vi hörs senare efter läkarbesöket och efter dem sätter igång dagens middag, får se vad jag fantasierar att jag äter. Hoppas alla får en skön dag idag.
    Säg ett avsnitt av riskförlossning på tv4. Där deltog en kvinna som hade fått upprepade sena missfall både med och utan vanligt cerklage. Det slutade lyckligt och hon fick sitt lilla barn med ett abdominelltcerklage. 
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-06-21 11:20:57 följande:
    Min tapp mår bra!!! Skrattande Ny läkare som sagt, men hon va bra så ryktet stämde =) Tappen va 42mm o helt stängd hela vägen. Sen kollade hon bäcken o fogar o det va en smärre katastrof (enligt mig ;.)) Sheisse va ont det gjorde när hon tryckte ner benen o kände. Det som hände imorse va tydligen rätt normalt, hon sa inget annat så...

Vixan; Det där känner jag igen, fasen va jobbigt när inget läge är bra, det spelar lixom ingen roll, o så mannens snarkningar på det ;P  Jag ska bädda rent idag o lägga till X antal kuddar i sängen o bulla upp med, vem vet, kanske får sängen för mig själv dåDrömmer

Snabelmus: (Du får heta så nu ) Andningslarm kan man nog köpa lite överallt på babyaffärer eller på nätet. Jag kommer kolla tester och betyg på olika larm o så när det närmar sig.

Nu ska jag ta sonen på sväng in till storstan Trosa o trängas med turister o lunchätare...

Whow, har din tapp vuxit?? 

Jag har inte bara en snarkande man i sängen utan min lilla dotter också. Hon kryper alltid upp till mig på natten och vill trängas.
  • snalmums
    MiScHoOo skrev 2011-06-21 11:09:32 följande:
    det låter skönt och glädjs med er att ni får så bra förhoppningar om att få en liten bebis!

själv fick jag ju ett akut cerclage i v 21 och ja jag trodde aldrig att det skulle hålla såhär länge som det gjort. jag skulle kunna pussa läkarens fötter om nu allt går som det ska, det är tack vare henne som vi kommer få våran mirakel bebis!!! håller mina tummar för er också!
    bf 3 september
  • snalmums
    FruHellström skrev 2011-06-21 11:20:57 följande:

snabelmus, ok det får det också!Skrattande jag får väl kolla runt lite jag också se vad som finns!

skönt att det gick bra på kontrollen idag och allt såg normalt ut. tycker att mina flytningar har avtagit lite nu sista tiden faktiskt, ganska skönt!

ha en trevlig lunch med sonen och en helt underbar dag!
    bf 3 september
  • vixan

Hej!

Nyss hemkommen från läkaren. Allt såg bra ut och tappen 54mm lång och sluten. Nästa besöka blir inte förrän 19 juli och då hos en annan läkare. Förstår inte hur läkare kan få ta semester =).