• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie

issen: gott o höra från dig! o att allt är fortsatt bra!

snalmums: tycker barnmorskor o läkare brukar säga att smärtan inte är avgörande för hur stora barnen är, visst kanske värkarna blir starkare med större barn, men själva utdrivningsskedet verkar inte ha så stor inverkan på hur ont man upplever att det gör. ett större barn hjälper ju till, medan ett mindre barn inte gör det.. jag tror att jag upplevde den andra förlossningen som värre just för att det gick så fort. jag hann aldrig komma in i andningen förrän det var dags för krystvärkar.. med Wilton hade jag ju 15 timmar på mig att hitta mig själv, den här gången kom ju allt på en gång.dessutom så var jag ju så chockad med WIlton o jag tror chocken tog bort mkt av smärtan.. den här gången var det ju väntat att jag skulle föda när som helst..

• vixan
    Lanie skrev 2011-06-18 11:41:23 följande:

issen: gott o höra från dig! o att allt är fortsatt bra!

snalmums: tycker barnmorskor o läkare brukar säga att smärtan inte är avgörande för hur stora barnen är, visst kanske värkarna blir starkare med större barn, men själva utdrivningsskedet verkar inte ha så stor inverkan på hur ont man upplever att det gör. ett större barn hjälper ju till, medan ett mindre barn inte gör det.. jag tror att jag upplevde den andra förlossningen som värre just för att det gick så fort. jag hann aldrig komma in i andningen förrän det var dags för krystvärkar.. med Wilton hade jag ju 15 timmar på mig att hitta mig själv, den här gången kom ju allt på en gång.dessutom så var jag ju så chockad med WIlton o jag tror chocken tog bort mkt av smärtan.. den här gången var det ju väntat att jag skulle föda när som helst..

Jag tyckte det var värre med en 24 veckors bebis än med en 35 veckors. 
  • Lanie
    vixan skrev 2011-06-18 14:37:34 följande:
    Jag tyckte det var värre med en 24 veckors bebis än med en 35 veckors. 
    ja, du ser.. har hört flera som sagt som du.. därför tänkte jag väl att det inte skulle bli så farligt den andra gången.. men tyvärr upplevde jag det som värre... undrar om jag någonsin kommer o komma över den smärtan.. så här tre veckor efter har jag iaf inte gjort det :)
  • vixan
    Lanie skrev 2011-06-18 14:50:41 följande:
    ja, du ser.. har hört flera som sagt som du.. därför tänkte jag väl att det inte skulle bli så farligt den andra gången.. men tyvärr upplevde jag det som värre... undrar om jag någonsin kommer o komma över den smärtan.. så här tre veckor efter har jag iaf inte gjort det :
    Jag hade ju som du ett cerklage som klipptes under förlossningen kanske det som gör att det gör så ont. Hade ju inte cerklagmed min dotter. Fast det gör ont att föda barn men på någon konstig vänster så glömmer man den smärtan och ger sig på det igen. Konstigt att det föds så många barn egentligen.
  • Lanie
    vixan skrev 2011-06-18 18:08:56 följande:
    Jag hade ju som du ett cerklage som klipptes under förlossningen kanske det som gör att det gör så ont. Hade ju inte cerklagmed min dotter. Fast det gör ont att föda barn men på någon konstig vänster så glömmer man den smärtan och ger sig på det igen. Konstigt att det föds så många barn egentligen.
    ja, jag vet inte, eller så gjorde det bara så ont för det blev så intensivt o det gick fort. med wilton upplevde jag ju aldrig sån smärta. när bm bad mig att ställa mig upp efter förlossningen för att byra rent i sängen så tänkte jag när jag satte mig på sängkanten, detta kan jag göra igen, gjorde ju inte alls ont... så tänkte jag inte när jag ställde mig upp när Thea hade kommit... men om vi ska ha fler barn så hoppas jag verkligen att jag kan lyckas glömma smärtan för annars blir det nog inga fler barn här...

ja, min mamma har fått sju barn o jag fattar inte hur hon klarat av o gå igenom sju förlossningar...helt galet egentligen..
  • vixan
    Lanie skrev 2011-06-18 19:59:38 följande:
    ja, jag vet inte, eller så gjorde det bara så ont för det blev så intensivt o det gick fort. med wilton upplevde jag ju aldrig sån smärta. när bm bad mig att ställa mig upp efter förlossningen för att byra rent i sängen så tänkte jag när jag satte mig på sängkanten, detta kan jag göra igen, gjorde ju inte alls ont... så tänkte jag inte när jag ställde mig upp när Thea hade kommit... men om vi ska ha fler barn så hoppas jag verkligen att jag kan lyckas glömma smärtan för annars blir det nog inga fler barn här...

ja, min mamma har fått sju barn o jag fattar inte hur hon klarat av o gå igenom sju förlossningar...helt galet egentligen..
    Klart att du glömmer känslan men det tar ju längre tid än några veckor. Vet att någon berättade om anledningen till att gravid gröthjärna. Det var tydligen för att man inte skulle oroa sig för kommande förlossning så en grösthjärna ska göra att man glömmer smärtan från förra förlossningen.

Jag kan även tänka mig att det gör extra ont när man klipper cerklaget under förlossningen. Tappen är ju säkert extra känslig efter cerklaget. Min förlossning med dottern var också så intensiv som din med Thea. Smärtan släppte inte en sekund under de 3 timmar det tog. Jag fick ju första värken srax över 15 och 18.24 var hon ute. 
  • MiScHoOo

hej alla!

jag vill nog skriva av mig lite...
    Idag ringde läkaren som opererade mig i lund. Jag frågade efter ett ärligt svar angående hur länge jag kan jobba om jag nu inte var sjuk och hade dropp, hur som helst sa han inte längre än v 16-17 ska jag jobba och sedan frågade jag honom om det blir ett levande barn och svaret var, det vågade han inte säga eftersom jag redan hade 4 barn men om jag passerar v 25 och har massa sammandragningar ska jag förlössas med kejsarsnitt och innan v 25 och jag har sammandragningar ska jag vara i lund och om jag passerar v 28 ska helsingborg ta hand om oss. 

För första gången är jag över lycklig för ett ärligt svar. Alla andra är positiva att det ska bli bra.

jaja
    vi hörs

• FruHellström

Vad man missar när man är borta några dagar...=)

Hoppas ni alla haft en toppenhelg!

Andningslarm blir det här, med sonen sov jag knappt ingenting för jag va tvungen o kolla hela tiden. Vilket resulterade i att jag knappt vaknade framåt morgonkvisten när han ville ha mat. Tur pappan vaknade vid minsta pip...
    Så nu blir det larm så hoppas jag att det inger lite mera trygghet.
    Jag längtar efter min förlossning, och hoppas den väntar på sig tills början av Nov som det är sagt. Hittade mina gamla förlossningspapper i helgen, värkar i 48tim ca och ett aktivt förlossningsarbete i ca 3tim, jag hoppas verkligen det går fortare denna gång, samt att de klippt cerklaget några veckor innan så man slipper det mitt i allt.

Idag har bebis inte vart snäll, levt rövare o bökat o knölat så jag blir alldeles illamående samtidigt som det kittlas inuti magen, märklig känsla, är det vanligt tro. Man glömmer massor har jag märkt.

Imorrn är det dags för koll igen, längtar o hoppas allt e bra  

• vixan
    FruHellström skrev 2011-06-20 20:30:46 följande:
    Vad man missar när man är borta några dagar...=)

Hoppas ni alla haft en toppenhelg!

Andningslarm blir det här, med sonen sov jag knappt ingenting för jag va tvungen o kolla hela tiden. Vilket resulterade i att jag knappt vaknade framåt morgonkvisten när han ville ha mat. Tur pappan vaknade vid minsta pip...
    Så nu blir det larm så hoppas jag att det inger lite mera trygghet.
    Jag längtar efter min förlossning, och hoppas den väntar på sig tills början av Nov som det är sagt. Hittade mina gamla förlossningspapper i helgen, värkar i 48tim ca och ett aktivt förlossningsarbete i ca 3tim, jag hoppas verkligen det går fortare denna gång, samt att de klippt cerklaget några veckor innan så man slipper det mitt i allt.

Idag har bebis inte vart snäll, levt rövare o bökat o knölat så jag blir alldeles illamående samtidigt som det kittlas inuti magen, märklig känsla, är det vanligt tro. Man glömmer massor har jag märkt.

Imorrn är det dags för koll igen, längtar o hoppas allt e bra  
    Jag kommer nog också ha larm. Min lilla bebis är vaken hela dagarna och känner också hur det vibrerar upp i halsen. Ja tappkontroll här med!!!!

Lycka till imorgon!!
  • FruHellström

detsamma Vixan, för visst hade du med koll idag..?

När jag klev upp för en stund sedan så hade jag (äckelvarning): alldeles vattniga flytningar, hjärtat stannade nog när jag kände efter, men det kom inget mer. Ska iaf prata med läkaren om det med, man blir ju nojig för minsta lilla :/ 
    Har haft ont på vänstra sidan (mest) där det dragit som attan, det kom igår kväll efter en skrattattack när vi lagt oss, började nästan gråta så ont gjorde det, sen va det kvar lite imorse, plus en hel del gas...  Har haft så förut, men bara korta stunder, när jag då la ihop allt så blev det väl panik i mitt huvud tror jag, well behövde få ur mig lite, kanske ngn annan som haft så med?

hoppas den nya läkaren e bra så jag kan slappna av lite :S

Lejter...