• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • FruHellström

måste bara fråga, vad är det här funneling för något? Ingen har nämnt det på ngn koll...

• Lanie
    FruHellström skrev 2011-06-16 16:43:05 följande:
    måste bara fråga, vad är det här funneling för något? Ingen har nämnt det på ngn koll...
    ett fint ord för att man börjat o öppna sig inifrån...
  • snalmums

tack för du svarade på den frågan lanieGlad

ja det känns som jag vågar göra lite saker nu, är inte alls lika orolig som innan. men nu kommer tankarna tänk om ngt går snett på förlossningen, det skulle vara en mardröm isf! jag får försöka tänka positivt och det ska gå bra denna gång. kom precis hem från föräldra gruppen som startade idag. kul, men jobbigt sitta i 1½ timme så nu när vi kom hem slängde jag mig direkt på soffan för att avlasta nedre delen ialf. phuuu!!!

läkarn/a börjar glesa ut mina kontroller nu så nu fick jag tid igen om 2v, menar dom skulle inte göra det OM det såg ok ut och allt är oförändrat alla ggr samt nu klarar sig bebis bättre om det skulle hända ngt.

var hos bm igår och det blev sf-mått låg på 28 nu och lyssna på hjärtljudenHjärta

hur mår ni andra kära tjejor?

bf 3 september
  • FruHellström

Ok, tack Lanie, o hoppas du o familjen har det bra o att lillsnuffan är snäll =)

Det känns riktigt bra här, har bara växtvärk och lite molande samt blir smått illamående när bebis bökar runt o vänder sig...?
    Är dock lite nervös inför Tisdagens koll, jag hoppas läget är oförändrat o att tappen är som förut. Blir en ny läkare denna gång, men hon har bra rykte så jag är lugn. Gör de alltid både VUL o UL när de kollar, det gjorde de förra gången, är det vanligt?

Blev förresten framflyttad till 4e Nov på RUL, sambon hoppas den stannar till den 11:e, (jag tror risken e minimal att den ens stannar till Nov...?)

Glesar de ut kollerna efter man passerat ett visst antal veckor?  Kommer väl få "egna" restiktioner från läkaren på Tisdag, men vilka veckor hade de sagt åt er att ta det extra lugnt? Min läkare sa sist att vi skulle undvika sex från v.24 för det var en lite kritisk period... eller nåt...

Hoppas ni andra har det bra i värmen =) Kram 

• Lanie

min läkare glesade också ut kontrollerna i slutet av graviditeten, istället för två veckor emellan, blev det var tredje vecka.. de gör ju så eftersom riskerna med en förtidigt bebis minskar ju, så även om jag inte hade så mkt tapp kvar så fick jag ändå en tid tre veckor senare.. jag hade väldigt mkt restriktioner fram till v 26, (de flesta barn som föds efter v 26 överlever ju) sen tyckte läkaren att jag kunde börja o göra lite mer, men nu blev jag ju inlagd i v 25 så jag fick ju ännu mer restriktioner, men hade jag inte fått den där infektionen så hade det ju sett annorlunda ut

fruhellström: Thea är en liten duktig tjej.. dock har hon vissa dagar problem med magen så då blir det ju mkt tårar.. vi har börjat med både massage o magdroppar, får se om de kan hjälpa henne.. men annars är det finfint här.. så skönt o ha sambon hemma, han jobbar bara två pass till, sen ska han vara hemma till slutet av aug.. vet inte om jag hade orkat o vara hemma hela den här tiden själv.. är så mkt enklare när båda är hemma..

• snalmums
    FruHellström skrev 2011-06-16 18:45:46 följande:
    Ok, tack Lanie, o hoppas du o familjen har det bra o att lillsnuffan är snäll =)

Det känns riktigt bra här, har bara växtvärk och lite molande samt blir smått illamående när bebis bökar runt o vänder sig...?
    Är dock lite nervös inför Tisdagens koll, jag hoppas läget är oförändrat o att tappen är som förut. Blir en ny läkare denna gång, men hon har bra rykte så jag är lugn. Gör de alltid både VUL o UL när de kollar, det gjorde de förra gången, är det vanligt?

Blev förresten framflyttad till 4e Nov på RUL, sambon hoppas den stannar till den 11:e, (jag tror risken e minimal att den ens stannar till Nov...?)

Glesar de ut kollerna efter man passerat ett visst antal veckor?  Kommer väl få "egna" restiktioner från läkaren på Tisdag, men vilka veckor hade de sagt åt er att ta det extra lugnt? Min läkare sa sist att vi skulle undvika sex från v.24 för det var en lite kritisk period... eller nåt...

Hoppas ni andra har det bra i värmen =) Kram 
    jag hhar gått på kontroller en gång i veckan i 8v nu sedan dom satte cerclaget. nu blir det varannan vecka som man kollar. känns lite jobbigt ändå vänta så länge men så länge jag inte har värkar,blödning eller vattenavgång så ska det vara bra. dom gör bara vul på mig och kollar med speteln och tar odling.

jag fick lite olika besked från läkarna, sängläge,leva normalt, mycket vila men ändå röra litte försiktigt på mig. jja vem ska man lita på eller lyssna på, svårt till och börja med lyssnade jag på mig själv. har knappt varit utanför dörren och levt normalt precis mkt vila och sängläge faktiskt dels för man var rädd att något skulle hända för tidigt. nu är jag snart i v 29 wiho! 8v kvar tills dom klipper cerclaget!

jag får inte bada, ha sex eller anstränga mig för mkt tunga lyft osv. tycker lite synd om mannen som fått vara utan sex nu sedan bebis kom i magen, vi vågade inte med tidigare missfall osv. som min bästa vän sa ni kommer bli som kaniner sen Tyst *skrattar*

det kommer säkert gå bra för dig på tapp kontrollen på tisdag!!!
    bf 3 september
  • Lanie

fruhellström: glömde o skriva det.. på mig gjorde läkaren bara vul i början för o kolla tappen.. det var först när jag hade passerat första halvan av graviditeten som hon även kollade bebis med ul.. hon tyckte vi lika gärna kunde kolla det när vi ändå höll på, även om det egentligen inte var nödvändigt då jag aldrig oroade mig för att det skulle vara ngt fel med bebis..

snalmums: har inte haft sex sen vi plussade, 18 oktober.. nu har jag slutat blöda så nu är det faktiskt fritt fram, men har lite problem med hemorrojder sen efter förlossningen så vill inte riktigt än.. men märker att sambon börjar bli mer o mer frustrerad nu

• snalmums
    Lanie skrev 2011-06-16 20:38:08 följande:
    fruhellström: glömde o skriva det.. på mig gjorde läkaren bara vul i början för o kolla tappen.. det var först när jag hade passerat första halvan av graviditeten som hon även kollade bebis med ul.. hon tyckte vi lika gärna kunde kolla det när vi ändå höll på, även om det egentligen inte var nödvändigt då jag aldrig oroade mig för att det skulle vara ngt fel med bebis..

snalmums: har inte haft sex sen vi plussade, 18 oktober.. nu har jag slutat blöda så nu är det faktiskt fritt fram, men har lite problem med hemorrojder sen efter förlossningen så vill inte riktigt än.. men märker att sambon börjar bli mer o mer frustrerad nu
    aj, det lät inget vidare med hemorrodjer. själv har jag inga problem med sånt än....
    skönt att du slutat blöda nu, det kkan ju inte vara det roligaste. hatar själv när man
    har mens osv... bläää!!!
    bf 3 september
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-06-16 21:39:10 följande:
    aj, det lät inget vidare med hemorrodjer. själv har jag inga problem med sånt än....
    skönt att du slutat blöda nu, det kkan ju inte vara det roligaste. hatar själv när man
    har mens osv... bläää!!!
    hade inga problem med det heller.. de kom i samband med förlossningen, så jäkla typiskt.. har man gått omkring o oroat sig hela graviditeten o lyckats o undvika dem o så kommer dem när allt liksom är över.. blä.. blödde bara ca 2 veckor.. inte så lång tid, så jag tackar för det..
  • vixan
    snalmums skrev 2011-06-16 17:13:58 följande:
    tack för du svarade på den frågan lanieGlad

ja det känns som jag vågar göra lite saker nu, är inte alls lika orolig som innan. men nu kommer tankarna tänk om ngt går snett på förlossningen, det skulle vara en mardröm isf! jag får försöka tänka positivt och det ska gå bra denna gång. kom precis hem från föräldra gruppen som startade idag. kul, men jobbigt sitta i 1½ timme så nu när vi kom hem slängde jag mig direkt på soffan för att avlasta nedre delen ialf. phuuu!!!

läkarn/a börjar glesa ut mina kontroller nu så nu fick jag tid igen om 2v, menar dom skulle inte göra det OM det såg ok ut och allt är oförändrat alla ggr samt nu klarar sig bebis bättre om det skulle hända ngt.

var hos bm igår och det blev sf-mått låg på 28 nu och lyssna på hjärtljudenHjärta

hur mår ni andra kära tjejor?
    Hej Snabelmus! =)

Jotack det är ok men längtar till jag har i samma vecka som du är nu. Har mina inbilingar och någon gångi veckan får jag för mig att det inte kommer att gå bra.

Jag har normalt 3 veckor mellan mina kontroller men denna gången har jag 4 veckor. VIlket är en vecka för mycket man vill ju veta hur det står till där nere.

Vad är sf-mått?