• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MiScHoOo
    violatricolor skrev 2011-06-22 16:27:39 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Har det varit några som helst problem med fk?
    faktiskt aldrig, men tyvärr får dem inte ge flera månader åt gången utan en gång per månad, konstiga regler fk har
  • Lanie
    violatricolor skrev 2011-06-22 16:26:44 följande:
    Tack Lanie för ditt utförliga svar! Har det varit några problem med fk överhuvudtaget?

De vet inte vad de ska hitta på när jag blir gravid.... mer än kontroller på spec.mvc. De har sagt att jag ska ringa och komma dit ca v 10-12 och diskutera saken. Cerklage har varit på tal men det lät mer som att jag skulle gå på kontroller av livmoderhalsen och kortas den så sätter de akut cerklage. När allt är så osäkert så vill jag verkligen inte jobba efter v 12-14 eller så
    ska tillägga också att det stod i intyget att jag hade hotande förtidsbörd o därför skulle ta det lugnt o vila.

nej, jag har inte haft några som helst problem. Var en som ringde när jag hade skickat in första intyget o hade lite komplementerande frågor, men sen dess har allt flutit på bra.. fick till o med en egen handläggare som jag kunde kontakta om jag hade några frågor. de har varit jättetrevliga..

nä, förstår verkligen att du inte vill jobba om du inte ska ha cerklage.. jag ville inte gå utanför dörren ens när jag hade cerklage, så jag förstår din oro. jag kan ju tycka att du borde få ett cerklage tidigt insatt istället för o chansa o få akut cerklage, då det är mkt mer säkert att cerklaget håller om man sätter det tidigt i graviditeten..
  • Lanie
    MiScHoOo skrev 2011-06-22 17:28:19 följande:
    faktiskt aldrig, men tyvärr får dem inte ge flera månader åt gången utan en gång per månad, konstiga regler fk har
    fast när jag blev inlagd så blev jag sjukskriven två månader på en gång.. men det kanske är annorlunda när man väl är inlagd...för innan jag blev inlagd så fick jag ju också sjukskrivning en månad i taget...
  • vixan
    Lanie skrev 2011-06-22 18:27:18 följande:
    fast när jag blev inlagd så blev jag sjukskriven två månader på en gång.. men det kanske är annorlunda när man väl är inlagd...för innan jag blev inlagd så fick jag ju också sjukskrivning en månad i taget...
    Jag blir sjukskriven två månader åt gången.
  • Trassel
    Hej violatricolor, Jag fick cerklage satt i v 14 sist och därefter sjukskriven en månad åt gången. Sista tiden tog jag ut havandskapspeng istället. Egentligen spelar det kanske inte så stor roll men jag ville testa det också men det var betydligt mer pappersjobb att få til det än sjukskrivningarna. På mina papper stod det också hotande förtidsbörd och hänvisningar till tidigare förlust i v 22. Fk sa ingenting om det och det tror jag heller inte att de gör. Detta är ju om allt går bra ett tillstånd som " går över" när barnet är fött och efter det är man ju som vanligt igen.
    Jag tycker också att det är bättre om du kan få ett planerat cerklage istället för akut. Tapp kan man mäta men det kan ju gå så hiskeligt fort om tappen ger vika.
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • MiScHoOo
    Lanie skrev 2011-06-22 18:27:18 följande:
    Jag tycker det är konstigt med fk, vissa andra orsaker går att vara sjukskriven i flera månader utan oss med detta beskymmer. när jag tog bort gallan blev jag sjukskriven i 2 veckor och jag var inte återställd gick till husläkaren och hon var illa tvungen att läsa för att garantera att jag inte blev utan. dem har fått en lista från fk på hur länge vissa "sjukdomar" man vara sjuk för, tyvärr.
  • Lanie
    MiScHoOo skrev 2011-06-22 21:26:20 följande:
    Jag tycker det är konstigt med fk, vissa andra orsaker går att vara sjukskriven i flera månader utan oss med detta beskymmer. när jag tog bort gallan blev jag sjukskriven i 2 veckor och jag var inte återställd gick till husläkaren och hon var illa tvungen att läsa för att garantera att jag inte blev utan. dem har fått en lista från fk på hur länge vissa "sjukdomar" man vara sjuk för, tyvärr.
    min första läkare ville inte sjukskriva mig alls, hon tyckte jag kunde gå till jobbet dagen efter insättandet av cerklaget.. jag låg på uppvaket o grät mig till ett sjukintyg.. läkaren sa att fk aldrig skulle godkänna min sjukskrivning, men jag skrek att jag sket i om de godkände den eller inte, jag struntade i om jag skulle få pengar eller inte, jag ville bara ha ett intyg så jag kunde få vara hemma! så då skrevs ett intyg o i det intyget stod det inte så mkt, annat än att jag hade förlorat barn tidigare i förtidsbörd o att jag nu var gravid igen o var orolig för mf... fk godkände sjukskrivningen utan problem, så i mitt fall var det vissa läkare som var svåra o ha o göra med... den läkaren jag hade sen på alla kontroller tyckte det var självklart att jag skulle vara sjukskriven o hon skrev långa utlägg i intygen...
  • MiScHoOo
    Lanie skrev 2011-06-22 21:36:58 följande:
    min första läkare ville inte sjukskriva mig alls, hon tyckte jag kunde gå till jobbet dagen efter insättandet av cerklaget.. jag låg på uppvaket o grät mig till ett sjukintyg.. läkaren sa att fk aldrig skulle godkänna min sjukskrivning, men jag skrek att jag sket i om de godkände den eller inte, jag struntade i om jag skulle få pengar eller inte, jag ville bara ha ett intyg så jag kunde få vara hemma! så då skrevs ett intyg o i det intyget stod det inte så mkt, annat än att jag hade förlorat barn tidigare i förtidsbörd o att jag nu var gravid igen o var orolig för mf... fk godkände sjukskrivningen utan problem, så i mitt fall var det vissa läkare som var svåra o ha o göra med... den läkaren jag hade sen på alla kontroller tyckte det var självklart att jag skulle vara sjukskriven o hon skrev långa utlägg i intygen...
    som tur så sjukskriver dem en här, men det hemska är att man ska leva som vanligt, inte bara ligga och man är orolig och tvingas upp för att röra sig för att man är lat,,,,

det är en av orsakarna jag inte vill vara inlagd nu
  • Lanie
    MiScHoOo skrev 2011-06-22 21:45:18 följande:
    som tur så sjukskriver dem en här, men det hemska är att man ska leva som vanligt, inte bara ligga och man är orolig och tvingas upp för att röra sig för att man är lat,,,,

det är en av orsakarna jag inte vill vara inlagd nu
    ja, har de sån syn förstår jag att du inte vill vara inlagd, när jag blev inlagd fick jag ju bara göra toabesök o duscha, annars skulle jag ligga i den där sängen.. o innan jag blev sjukskriven så var min läkare väldigt noga med att påpeka att jag skulle ta det lugnt o inte röra på mig mer än jag kände själv att jag klarade av. hon var nog mer försiktig än vad jag var, men det tackar jag för. helt underbar var hon o hon kom o hälsade på oss på BB när Thea hade kommit o hon sa att skulle vi bli gravida igen så var det självklart att jag skulle ha cerklage igen o att jag skulle höra av mig till henne.
  • MiScHoOo
    Lanie skrev 2011-06-22 21:50:54 följande:
    ja, har de sån syn förstår jag att du inte vill vara inlagd, när jag blev inlagd fick jag ju bara göra toabesök o duscha, annars skulle jag ligga i den där sängen.. o innan jag blev sjukskriven så var min läkare väldigt noga med att påpeka att jag skulle ta det lugnt o inte röra på mig mer än jag kände själv att jag klarade av. hon var nog mer försiktig än vad jag var, men det tackar jag för. helt underbar var hon o hon kom o hälsade på oss på BB när Thea hade kommit o hon sa att skulle vi bli gravida igen så var det självklart att jag skulle ha cerklage igen o att jag skulle höra av mig till henne.
    gud vad härligt att du hade en förståndigt läkare. När jag nekad cerklage hade läkaren skickat tillbaka min remiss med kommentar- patient blev arg och upprör för att hon inte får cerklage, det är inte orda grant men har det på papper, Fy vad arg jag blir hur dem har behandlat mig (bara enstaka personer som verkligen gjorde livet ett helvete).

Timmarna innan min sista dotter föddes, hade jag kraftiga sammandragninar. Jag bad en sköterska om en bricanyl spruta och läkaren nekade, ringde igen och bad igen om en spruta. läkaren kommer in och säger enligt studierna så bevisar inte att sprutan hjälper innan v 22 (tror jag, har glömt eller 25, hur som helst) och i så fall kan jag få en spruta om en timme och jag grät och mådde allt sämre och i samband med detta ringer min mamma. hon lämnar sitt jobb och kör hem till mig och hämta mina bricanyltab och jag tar en och under tiden min mamma hämtar medicinen går en annan sköterska förbi och hon ser mig gråta och frågade vad det var för fel och jag bad om en spruta. Denna barnmorskan har skin på näsan kom in efter att jag tog en tab bricanyl och gav mig sprutan. jag lugnade mig och läkaren fick nästan en chock att jag hade lugnat ner mig. Hade jag fått sprutan i tid hade jag aldrig börjat blödda och framför allt, skulle det ändå gå åt helvete så skulle jag slippa lida.

Denna läkaren har varit jätte duktig denna gången och jag har varit som ett litet barn, Han skickade remiss till cvk eftersom min picc.line i armen inte fungerade och han hjälpte mig att skriva ut dropp och skriv ordinationer till hemvården. Men det var röda dagar och hemvården kanske inte kunde hantera cvk och skulle vänta till tisdag och varje gång han kom in undrade jag samma sak när får jag gå hem, jag vill hem.

Jag vill inte göra min inlägg för lång, men du ska skratta dig lycklig att du har en underbar läkare som verkligen lyssnar och hjälpte dig. Det värme i hjärtat varje gång jag läser att någon har blivit väl omhändetagna samt att många slipper få mer än ett missfall för att bli trodda och få en annan behandling. Jag blir så glad för att jag önskar inte min värsta fiende hamna i samma situation som jag har varit, där både sjukhusets policy och en chefsöverkläkare som har aldrig träffat mig låter en läkare neka ett cerklage.

Min andra chefsöverläkare som jag har är helt underbar och det var han som opererade mig och jag ville verkligen lyckas så kanske dem ser annourlunda om cerklaget, men tyvärr misslyckades jag