• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan
    snalmums skrev 2011-06-22 07:57:06 följande:
    det stämmer, jag har typ 13mm kvar av min tapp och en "fin" funneling resten och cerclaget sitter väl som det ska antar jag? koll på tisdag och nu är jag nervös att ngt ska vara galet så att jag får ligga inlagd, det är det sista jag vill just nu.

jag har fått väldigt ont ovanför naveln, känns som det drar ngt fruktansvärt och ömmar. tror det är musklerna men fyfan för känslan man tappar verkligen humöret. annars mår jag ganska så bra, börjar tänka mer och mer på förlossningen nu. undrar hur tusan jag ska få ut huvudet?
    Det kommer gå bra för sig. Det är jag övertygad om.
  • FruHellström
    vixan skrev 2011-06-21 22:13:38 följande:
    Då är det helt otroligt att du fått cerklage. Sällan man sätter dit innan iallafall ett sent missfall. Skönt att ha det iallafall.
    Jag har någon sammandragning per dag men de gör inte ont utan bara spänner några sekunder. Han sa att det kunde jag väl få ha det är ju ändå min tredje graviditet.

Jag blödde nör jag hade mitte förra cerklage. Det var gammalt blod från tvilling 1 moderkaka som satt kvar i livmodern. Förmodligen det som retat livmodern och satt igång förlossningen.

Pratade med vän som jobbar på förlossningen om läkaren jag ska nästa gång och hon lovordade honom. 
    Ja, det kanske är ovanligt, jag vet faktiskt inte, fast läkarna sa ju redan vid operationerna  08 att det skulle ev bli aktuellt med cerklage vid en ev grav. Sen mätte dom ju o då va den ju påverkad. Dom e väl lite extra försiktiga i Nyköping kanske. Men jag är glad för det!

Lanie:  Låter som ngt helt normalt att göra för en gravid kvinna

Snalmums: Humöret får sig en släng med, stackars mannen som får ta en hel del onödigt gnäll emellanåt, men det är övergående får man hoppas...? Huvudet kommer ut, jag lovar, i journalen efter sonen tror jag det stog att huvudet va 35cm...Fast vad jag minns så va det krystvärkarna i sig som gjorde ondast, inte huvudet. men det är inget man direkt längtar efter iaf Tungan ute 

Börjar få lite småpanik inför midsommar, vi ska ha några vänner här över helgen, men hemmet ser ut som sju svåra år o jag ORKAR inte dammsuga o skura o plocka undan allt som ligger i små fina högar. Skrikandes 
  • violatricolor

Hej, Jag är INTE gravid än men jag tänker fan bli det snart! Tänkte bara fråga er: Har ni alla fått sjukskrivning och hur har läkarintygen formulerats? Känner att om jag blir gravid igen så vill jag göra allt för barnet och ta det lugnt (har mist ett barn pga extrem prematuritet - förlossningen satte igång med värkar och någon orsak hittades ej). Undrar vad det finns för möjligheter?

• MiScHoOo
    vixan skrev 2011-06-22 09:38:38 följande:
    Förstår att du helst ruva på ditt eget barn men du ska inte oroa dig för om mjölken skulle ta slut. Om mjölken tar slut finns det ersättning och det fungerar hur bra som helst. Jag hade inte tillräckligt mjälk medmin dotter då hon inte tog brösten så sinade mjölken trots att jag pumpade dygnet runt. Skulle bebis komma för tidigs så finns det ju donerad mjölk. 

Vissa dagar är jobbigare än andra.
    Tur att det finns andra alternativ, pratade precis med mannen och han fick ett utbrott på mig och sa att jag ska inte vara i den inställningen och ta en dag i taget. Jag har börjat äntligen få en liten mage,,, eller hoppas att det är det. När jag har lager med kläder på upplever jag att jag har fått mage och när jag tar bort kläderna ser ingen mage Foten i munnen nu blev jag förvirrad
  • MiScHoOo
    violatricolor skrev 2011-06-22 14:03:03 följande:
    Hej, Jag är INTE gravid än men jag tänker fan bli det snart! Tänkte bara fråga er: Har ni alla fått sjukskrivning och hur har läkarintygen formulerats? Känner att om jag blir gravid igen så vill jag göra allt för barnet och ta det lugnt (har mist ett barn pga extrem prematuritet - förlossningen satte igång med värkar och någon orsak hittades ej). Undrar vad det finns för möjligheter?
    Man blir oftast sjukskriven i v 12-14 då man får cerklage.eftersom försäkringskassan har blivit hårda så sjukskriver läkaren en gång per månad och dem skriver risk för sent abortion
  • Lanie
    jag blev först helt sjukskriven fyra veckor efter insättandet av cerklage. sedan blev jag sjukskriven 50% o jobbade 50% hemifrån. hade jag inte haft möjlighet att jobba hemifrån hade jag blivit helt sjukskriven. sen blev jag inlagd pga infektion i livmodern o jag började  o öppna mig, så de sista 2,5 månaderna var jag helt sjukskriven.

min läkare formulerade ungefär som så här: att jag tidigare hade förlorat en son i v 24, i vad som misstänktes berodde på försvagad livmoderhals o att jag hade fått cerklage i den nya graviditeten o därför skulle ta det lugnt, inga tunga luft etc. dessutom skrev hon att jag hade svåra smärtor när jag satt, vilket jag hade, fick det av cerklaget o därför gjorde det omöjligt för mig att jobba heltid (även om jag hade velat jobba heltid)

har du erbjudits cerklage när du blir gravid igen? håller tummarna för att du får plus på stickan snart!
  • violatricolor
    Lanie skrev 2011-06-22 16:20:35 följande:
    jag blev först helt sjukskriven fyra veckor efter insättandet av cerklage. sedan blev jag sjukskriven 50% o jobbade 50% hemifrån. hade jag inte haft möjlighet att jobba hemifrån hade jag blivit helt sjukskriven. sen blev jag inlagd pga infektion i livmodern o jag började  o öppna mig, så de sista 2,5 månaderna var jag helt sjukskriven.

min läkare formulerade ungefär som så här: att jag tidigare hade förlorat en son i v 24, i vad som misstänktes berodde på försvagad livmoderhals o att jag hade fått cerklage i den nya graviditeten o därför skulle ta det lugnt, inga tunga luft etc. dessutom skrev hon att jag hade svåra smärtor när jag satt, vilket jag hade, fick det av cerklaget o därför gjorde det omöjligt för mig att jobba heltid (även om jag hade velat jobba heltid)

har du erbjudits cerklage när du blir gravid igen? håller tummarna för att du får plus på stickan snart!
    Tack Lanie för ditt utförliga svar! Har det varit några problem med fk överhuvudtaget?

De vet inte vad de ska hitta på när jag blir gravid.... mer än kontroller på spec.mvc. De har sagt att jag ska ringa och komma dit ca v 10-12 och diskutera saken. Cerklage har varit på tal men det lät mer som att jag skulle gå på kontroller av livmoderhalsen och kortas den så sätter de akut cerklage. När allt är så osäkert så vill jag verkligen inte jobba efter v 12-14 eller så
  • violatricolor
    MiScHoOo skrev 2011-06-22 16:16:09 följande:
    Man blir oftast sjukskriven i v 12-14 då man får cerklage.eftersom försäkringskassan har blivit hårda så sjukskriver läkaren en gång per månad och dem skriver risk för sent abortion
    Tack så mycket för ditt svar! Har det varit några som helst problem med fk?
  • snalmums
    välkommen in till tråden!

jag fick själv ett akut cerclage pga att jag hade en kraftig påverkan på livmoderhalsen. har inte haft några problem alls med fk, det gick snabbt och smidigt! hoppas du plussar snart och det ska gå bra för dig!
    bf 3 september
  • snalmums
    FruHellström skrev 2011-06-22 11:27:03 följande:
    Ja, det kanske är ovanligt, jag vet faktiskt inte, fast läkarna sa ju redan vid operationerna  08 att det skulle ev bli aktuellt med cerklage vid en ev grav. Sen mätte dom ju o då va den ju påverkad. Dom e väl lite extra försiktiga i Nyköping kanske. Men jag är glad för det!

Lanie:  Låter som ngt helt normalt att göra för en gravid kvinna

Snalmums: Humöret får sig en släng med, stackars mannen som får ta en hel del onödigt gnäll emellanåt, men det är övergående får man hoppas...? Huvudet kommer ut, jag lovar, i journalen efter sonen tror jag det stog att huvudet va 35cm...Fast vad jag minns så va det krystvärkarna i sig som gjorde ondast, inte huvudet. men det är inget man direkt längtar efter iaf Tungan ute 

Börjar få lite småpanik inför midsommar, vi ska ha några vänner här över helgen, men hemmet ser ut som sju svåra år o jag ORKAR inte dammsuga o skura o plocka undan allt som ligger i små fina högar. Skrikandes 
    jaaa, humöret är väl inte alltid på topp här. men som tur är att mannen är sååå förstående att det är bara tillfälligt och man får försöka gott göra det sen på något sätt!Flört jo jag minns själv när man fick mf i v 20, fast det kanske inte är att jämnföra med men tyckte inte det gjorde så ont då att föda, men däremot värkarna innan. phu fast man glömmer det lika fort igen som tur är! annars skulle jag inte sitta med min magkula idagSkrikandes
    bf 3 september