• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan
    ISSEN skrev 2011-06-30 00:03:47 följande:
    Jag är här inne och läser nästan varje dag men orkar sällan skriva, Tycker det är jobbigt att skriva på mobilen och datorn är nästan aldrig på så jag är i bakgrunden och kikar ;)) Bebis är kvar i magen trots att jag numer gör ALLT som jag gjort innan cerklaget! Jag tom bär kassar, sonen mm men igår var jag på koll av cerklaget och det sjukaste är att det sitter där det satt sist, alltså fint på sin plats! Är i v 33+4 nu så känns inte läskigt på något vis att leva igen utan skulle snarare vara skönt på sätt och vis om bebis kunde komma nu! Har idag haft en aning mer sm så vi ffår väl se om det sätter igång snart! ÄVi är såå grymt redo för att träffa våran lilla bebeis här hemma nu!
    Oh vad skönt att man kommer känna så eller jag hoppas jag också kommer känna som dig. Jag tycker du inte du ska hoppas på att bebis ska komma utan stå ut 2-3 veckor till. Skönt att slippa neo. Min dotter kom i vecka 35 och mådde bra men hon var så trött att hon inte orkade äta. Vi fick väcka henne var tredje timme och mata henne med en kopp. Detta var väldigt jobbigt och vi var helt förtvivlade över att hon inte fick tillräckligt med mat. Fast hon gick upp som hon skulle så det var ju skönt. Hon behövde ingen neovård utan vi låg på bb i fem dagar. Så jag håller på att du din bebis kommer v 36. =)
  • snalmums
    ISSEN skrev 2011-06-30 00:03:47 följande:
    Jag är här inne och läser nästan varje dag men orkar sällan skriva, Tycker det är jobbigt att skriva på mobilen och datorn är nästan aldrig på så jag är i bakgrunden och kikar ;)) Bebis är kvar i magen trots att jag numer gör ALLT som jag gjort innan cerklaget! Jag tom bär kassar, sonen mm men igår var jag på koll av cerklaget och det sjukaste är att det sitter där det satt sist, alltså fint på sin plats! Är i v 33+4 nu så känns inte läskigt på något vis att leva igen utan skulle snarare vara skönt på sätt och vis om bebis kunde komma nu! Har idag haft en aning mer sm så vi ffår väl se om det sätter igång snart! ÄVi är såå grymt redo för att träffa våran lilla bebeis här hemma nu!
    låter helt underbart! brukar också surfa från mobilen och lite störigt när man ska posta allt man skrivit för då hänger det sig och ja allt försvinner sen som man skrev. härligt att du kan göra så pass mkt ändå med tanke på cerclaget. jag har också nu börjat göra lite mer än bara vila! det är helt underbart, men phu vad varmt man svettas ju för ingenting tycker jag.

stor kram på dig
    bf 3 september
  • snalmums

en liten fråga, för någon vecka sedan fick jag väldigt ont i mina handleder, fingrar och fingrarna har svullnat en del och ser ut som tjocka prinskorvar Skrikandes läste iofs att det är vanligt vid denna tiden att få ont i leder osv. tänkte bara höra om någon varit med om ngt liknande?

hoppas ni annars har det helt underbart i värmen!

bf 3 september
  • Silverklar

Hej,
    Får man hoppa in här? Tillfälligt ialla fall och kanske för längre period.
    Jag är gravid och är remissad till SpecMVC på SÖS för att diskutera ev. cerklage. Jag har undersökning och möte med läkare 3 aug när jag är 15+0.

Jag har gjort en konisering för länge sedan pga. cellförändringar och födde en dotter 2008 i v. 34+0-1 (ungefär).
    Dottern kom efter att jag fått 3-minuters värkar helt plötsligt, efter två timmar med dusch och bad, ringde vi sjukhuset och blev rekommenderade att komma in. När vi kom in visade det sig att jag var öppen 3-4 cm. Tolv timmar efter att värkarna börjat var hon född, och då hade förloppet blivit lite fördröjt eftersom hon hade uppe en hand vid huvudet som stoppade upp det hela. Lite chockartad upplevelse men allt gick superbra ändå! Vi undrade dock vad det kunde bero på men fick inget svar annat än att ibland blir det så och att barnet nog var färdigt att komma... Men senare var jag på en gynundersökning och då konstaterade läkaren att jag hade förkortad livmoderstapp vilket kunde orsaka för tidig förlossning och därför är jag nu remissad.

Ska ju kolla upp livmodertappen (antar jag) samt tala med läkare 3 aug, men vill gärna veta mer om cerklage innan och hur man tänker om det.
    Det gick som sagt jättebra med vår dotter, men är orolig för hur det ska gå med detta barn. Känns som om cerklaget skulle kunna vara en hjälp? Hur stora chanser tror ni att det är att få det efter att man fått remiss om det? Ska som sagt gå till SÖS i Stockholm. Vet ni om de är särskilt restriktiva eller generösa med cerklage? Vad brukar påverka om man får eller inte?

Är dels orolig för att förlossningen ska starta tidigare denna graviditet (eftersom min förra graviditet och förlossning kanske påverkat tapp m.m. negativt) och dels orolig eftersom förlossningsförloppet gick så pass snabbt förra gången att jag tror det kan bli svårt att stoppa förlossningen om den startar (mycket) för tidigt denna gång. Undrar också om det att mitt förlosssningsförlopp varit så hastigt kan påverka mina chanser att få cerklage negativt. Att de ska vara oroliga att de inte ska hinna klippa cerklaget vid ett hastigt förlopp. Vad tror ni?
    Jag funderar på om det kan ha varit så att jag öppnat mig i smyg ett tag innan jag fick värkarna. Isåfall borde det väl vara bra med cerklage, så att det antingen hindrar att man öppnar sig i smyg eller så att man känner att det är något på gång?

hmm blev långt och kanske lite virrigt med många frågor som ni kanske inte kan svara på, men skönt i alla fall att få skriva av sig lite funderingar och oro...

• Silverklar

missade en fråga: Läst lite i tråden och såg att flera blivit sjukskrivna i samband med isättandet, är det oftast så? Trodde att man kanske blev sjukskriven mot slutet mest. Ungefär hur långt innan beräknad BF brukar man bli sjukskriven? Eller det kanske är helt individuellt?

• FruHellström

Hej o välkommen Silverklar,

Jag tror ett cerklage skulle kunna hjälpa dig, absolut, jag tror inte läkarna heller skulle remittera dig till spec mvc om det inte var aktuellt med cerklagesättning.

Sen av egen erfarenhet så tycker ajg det varierar om vad som är bra eller ej, min bm sa att "såna sätter man inte" men jag kan kolla, det var för 3mån sen drygt. Ringde själv in till specmvc, hade cerklaget satt inom 2veckor. Så man måste nog vara på rätt hårt själv är min erfarenhet,TROTS att det såklart INTE borde vara så. Men jag tror det är lungt för dig nu när du blivit remiterad.

Jag blev sjukskriven pga att jag har fysiskt tungt jobb i vanliga fall, va tvungen o tacka nej till jobb jag blev erbjuden. och det är jag glad för idag. Hade inte pallat o lyfta o stå så mkt som jobbet kräver. Man ska ju oxå ta det väldigt lungt första månaden, iom att cerklaget måste läka sas. Så bunkra med filmer/böcker första tiden.

Sen varför din förra förlossning startade och hur, kan man bara spekulera i, iaf jag  
    När har du BF?

Önskar dig stort lycka till!! 

• Lanie

hej silverklar!

grattis till graviditeten!

tycker det låter väldigt bra att du blivit remitterad, jag kan tänka mig att du faktiskt får cerklage. din beskrivning på ditt förlopp låter nästan som mitt. har också gjort konisering, blev gravid o fick värkar helt plötsligt, var också öppen 4 cm när jag kom in till förlossningen o ungefär 15 timmar senare föddes min son, dock föddes han i v 24 o han överlevde tyvärr inte. på efterkontrollen såg läkaren att jag hade väldigt kort tapp o eftersom man inte hittade någon annan förklaring till varför han föddes för tidigt, annat än att jag hade gjort en konisering så fick jag cerklage o jag kommer o få det i alla ev framtida graviditeter också. cerklage är det bästa man kan få om man har benägenhet att öppna sig i smyg utan att man känner något, så är det var du gjorde så låter cerklage ngt för dig! hade du dock haft mkt sammandragningar som satt i gång förlossningen så kanske inte cerklage är lika självklart.

jag hade ett väldigt hastigt förlossningförlopp i min andra graviditet (tösen är nu snart 6 veckor) två o en halv timme efter att vi hade kommit in till förlossningen föddes hon. när de klippte cerklaget var jag redan 8 cm öppen! så din fråga om man överväger att inte sätta cerklage för att det kan gå för fort så är det nog inte skäl nog. man kan vara öppen o cerklaget fortfarande sitter kvar.

man ska vara sjukskriven efter insättandet. man ska ta det lugnt helst den första månaden så cerklaget har en chans att verkligen sätta sig o ju mer man vilar i början, desto större chans att det också håller bättre när bebis växer sig större. min första läkare tyckte dock att jag kunde gå till jobbet dagen efter, men jag stod på mig att det tänkte jag inte göra (fick senare veta att hon hade sagt helt fel för man ska vara sjukskriven) dock tyckte operatören att det bara behövdes en vecka, men återigen stod jag på mig o fick till slut sjukintyg för en månad. många andra läkare jag varit i kontakt med brukar sjukskriva minst två veckor efter insättandet. sen är det ju helt individuellt hur mkt sjukskriven man blir senare i graviditeten. jag hade ju möjlighet o jobba hemifrån, så det gjorde jag på halvtid, o jag hade tänkt o jobba så fram till BF, tyvärr fick jag en infektion i livmodern o blev inlagd i fem veckor o blev sjukskriven fram till BF. Det beror också helt o hållet på vilken läkare man får, vissa är superförsiktiga o sjukskriver direkt, medan andra tycker att man kan leva ganska så vanligt o gå till jobbet om man inte har alltför tungt jobb.. här är det mkt upp till en själv att stå på sig om man känner att läkaren inte tar ens oro på allvar!

hoppas jag fick med svar på alla dina frågor. lycka till!

• vixan

Hej Silverklar!

De två föregående talarna har också gått igenom en konisering och har en förkortadtapp. Jag har en långtapp men förmodligen försvagad.

Jag var inlagd v 35 pga njurbäcksinfektion och fick antibiotika. Jag kände en viss oro på morgonen och ringde min man och bad honom komma till sjukan. När han kom fick jag min första värk. Hade inga pauser i värkarna och 3 timmar senare anlände min dotter. Tur att jag var på sjukhuset annars hade det varit svårt att ta sig dit.

Ett och ett halvt år senare väntade jag tvillingar. Ena tvillingen kom ut i vecka 19. Hade inte merän mensvärkar och när jag gick på toa kände jag att bebisen var på väg ut. Tvilling 2 stannade kvar och man satt cerklage i vecka 20 för att hindra att han också skull komma ut. Jag hade ända sen v 12 haft UVI. Tvilling 2 kommer ut i v24. Denna gången hade jag värkar var 4 minut som avtog när jag kom in men då vattnet hade gått satte de igång mig.

Nu har jag cerklage igen. Man kan ju aldrig veta om man behöver cerklage eller inte men i mitt fall sa läkaren att han inte vågade chansa. Jag hade ju en massa bakterier som kunde var orsaken till att förlossningen startade men man vet inte om det var så att bakterierna klättrat in medans jag öppnat mig i smyg eller om de retade livmodertappen som tillslut öppnade sig. ELler så kunde det vara så att det var tvillingar vilket innebär en stor risk.

Jag har varit sjukskriven sen jag fick cerklaget insatt någon gång i v 13. 

• Silverklar

Fru hellström, Lanie och Vixan: Tack för långa och informativa svar! Och grattis, välkomnande och lyckönskan
    Skönt att ni tror att cerklage kan hjälpa mig och att jag har chans att få det.
    Hmm, funderar på det där med att ta det lugnt efter insättandet. Verkar vettigt med att det ska läka och så.
    Jag ska på cerklagemöte 3 aug när jag är 15+0, känns som att OM jag ska få cerklage borde det vara ganska nära efter det? Så jag undrar hur lugnt är lugnt? 18 aug är det tänkt att jag ska resa med flyg inom landet (redan bokat biljetterna, bort 18 aug, hem 21 aug). Men det låter som om det kanske inte är en så bra idé om jag just fått cerklage inlagt...? Eller vad tror ni?

Fru hellström: Jag har BF 24 januari. Hoppas i första hand att förlossningen inte ska starta så tidigt att det blir några problem eller men för barnet, sedan skulle det vara trevligt om jag fick gå så långt att det blir ett 2012-barn, men det är lite av en lyxönskan...
    Jag har inget fysiskt tungt arbete, men ganska stressigt, så vi får se vad läkaren säger angående det.

Lanie: Ditt förlopp med sonen låter verkligen likt mitt. Hela förloppen var helt chockartat för oss och kan inte föreställa mig hur det måste varit för er som det skedde ännu tidigare för och med tragisk utgång dessutom. Beklagar sorgen med sonen!
    Men stort GRATTIS till dottern! Verkar som om det som jag är rädd för, ett ännu hastigare förlopp i nästa förlossning är precis det som hände dig. Skönt att allt gick bra dock denna gång! Och skönt att höra att man kan få/ha cerklage trots snabbt förlossningsförlopp...
    Bra att du stod på dig, men hemskt att läkaren inte var mer informerad! Mer vila i början - bättre cerklage, ska ha det i åtanke. Man får hoppas på sjukskrivning minst två veckor då eller helst en månad, efter insättning antar jag.

Vixan: vilken tur att du ringde din man och att ni var på plats på sjukhuset när förlossningen startade.
    Beklagar upplevelsen med tvillingarna!
    Låter som en vettig läkare, bra att inte chansa utan ta det säkra före det osäkra (denna graviditet).

Lycka till Fru Hellström och Vixan med era fortsatta graviditeter och förlossningar också! I vilka veckor är ni? Beräknat BF? Och när tror ni/beräknas barnet komma "egentligen". När brukar barnen vanligen komma när man har cerklage?
    Lanie: Grattis igen till dottern! I vilken vecka var du när hon kom?

oj, långt igen. Men var mycket att kommentera och fråga

• Lanie

silverklar: jag tror att om du ska ha cerklage borde det bli ganska snart efter ditt möte. när man sätter preventiva cerklage gör man det oftast mellan v 13-15, just för det är de bästa veckorna. Man har kommit över den första missfallsrisken, men ändå är bebis så liten att man inte borde öppna sig än.. oftast håller preventiva cerklage bättre än akuta cerklage som sätts senare i graviditen om det upptäcks att man är på väg att öppna sig. det är det som är det jobbiga cerklage, det går inte o säga hur lugnt är lugnt. det är helt upp till en själv att känna efter. till mig sa de att jag skulle leva normalt. men jag skulle inte ha sex, inte träna, inga lyft, inget bad.. då jag har ett sexliv, tränar en hel del, lyfter en hel del o älskar o simma, så blev det helt plötsligt inte så normalt för mig. jag hade dessutom ont av cerklaget så länge jag hade det. Min teori är att cerklaget sattes ganska långt ner då jag hade ärrbildning som gjorde att det inte gick o sätta högre upp, vilket är det vanliga. jag tror att cerklaget låg o skvade lite, för jag kunde inte sitta riktigt så länge jag hade det. Det var pga de besvären som gjorde att jag inte kunde jobba heltid hemifrån, då jag fick ont av o sitta på en stol åtta timmar om dagen. Jag halvlåg i sängen eller soffan o jobbade. jag kan bara säga hur jag själv skulle gjort angående resan o jag skulle inte åkt på den.. men vi är ju olika. om du inte känner av några besvär av cerklaget, har ont eller så, så visst kan du åka, men jag vågade inte göra mkt den första månaden efter insättandet.

ja, det var chockartat, jag kunde inte riktigt ta det till mig när läkarna sa att jag skulle föda när som helst, var helt overkligt, skulle ju inte göra det förrän 16 veckor senare! o jag hade haft en sån bra graviditet, hade inte ont någonstans, mådde hur bra som helst o helt plötsligt skulle jag föda.. fattar inte än idag vad som hände den där dagen, det hände för snart 14 månader sen. o tack för både beklagan o gratulationen! livet har verkligen förändrats sen lilltösen kom

jag har aldrig behövt stå på mig för sjukvården tidigare så det var väldigt jobbigt att behöva tjafsa med de som ska veta mer än en annan, men tyvärr är det så att många av oss cerklagare har mer eller mindre fått strida för att vi ska få oss att känna oss lugnare. Det känns som om det är väldigt godtyckligt vad läkare anser om cerklage. Känns som om många misstror metoden, även om det inte finns ngn annan metod för de med försvagad livmoderhals, men det är ju ett ingrepp som görs ganska sällan. mitt sjukhus sätter kanske högst två cerklage om året. Sen finns det ju inga evidens (ett ord som min första läkare älskade att använda) för om cerklage fungerar, då det inte går i efterhand att utvärdera om graviditeten lyckats pga cerklaget eller att det hade gått ändå utan det.

det är ju väldigt individuellt när bebis kommer när man har cerklage. Finns de som förlorar kring v 20 även med cerklage. en jag haft kontakt med fick sin dotter i v 28.. finns de som klipper cerklaget, vanligtvis runt v 36-37, men som ändå går till v 40 eller mer. Jag kom till v 36+4. Det var planerat att cerklaget skulle klippas två dagar senare. Jag hade v 36 som mål just för att det var då cerklaget skulle tas bort, så jag nådde ju mitt mål. dottern var på väg att komma redan i v 25, men efter en tur med ambulans flyg till akademiska i uppsala så lyckades de få stopp på mina sammandragningar. fick ligga i linköping i nästan fyra veckor innan jag fick komma hem till mitt hemsjukhus igen o sen gick jag ytterligare fem veckor innan tösen kom..

sorry för långt inlägg, men jag blir så engagerad!