silverklar: jag tror att om du ska ha cerklage borde det bli ganska snart efter ditt möte. när man sätter preventiva cerklage gör man det oftast mellan v 13-15, just för det är de bästa veckorna. Man har kommit över den första missfallsrisken, men ändå är bebis så liten att man inte borde öppna sig än.. oftast håller preventiva cerklage bättre än akuta cerklage som sätts senare i graviditen om det upptäcks att man är på väg att öppna sig. det är det som är det jobbiga cerklage, det går inte o säga hur lugnt är lugnt. det är helt upp till en själv att känna efter. till mig sa de att jag skulle leva normalt. men jag skulle inte ha sex, inte träna, inga lyft, inget bad.. då jag har ett sexliv, tränar en hel del, lyfter en hel del o älskar o simma, så blev det helt plötsligt inte så normalt för mig. jag hade dessutom ont av cerklaget så länge jag hade det. Min teori är att cerklaget sattes ganska långt ner då jag hade ärrbildning som gjorde att det inte gick o sätta högre upp, vilket är det vanliga. jag tror att cerklaget låg o skvade lite, för jag kunde inte sitta riktigt så länge jag hade det. Det var pga de besvären som gjorde att jag inte kunde jobba heltid hemifrån, då jag fick ont av o sitta på en stol åtta timmar om dagen. Jag halvlåg i sängen eller soffan o jobbade. jag kan bara säga hur jag själv skulle gjort angående resan o jag skulle inte åkt på den.. men vi är ju olika. om du inte känner av några besvär av cerklaget, har ont eller så, så visst kan du åka, men jag vågade inte göra mkt den första månaden efter insättandet.
ja, det var chockartat, jag kunde inte riktigt ta det till mig när läkarna sa att jag skulle föda när som helst, var helt overkligt, skulle ju inte göra det förrän 16 veckor senare! o jag hade haft en sån bra graviditet, hade inte ont någonstans, mådde hur bra som helst o helt plötsligt skulle jag föda.. fattar inte än idag vad som hände den där dagen, det hände för snart 14 månader sen. o tack för både beklagan o gratulationen! livet har verkligen förändrats sen lilltösen kom
jag har aldrig behövt stå på mig för sjukvården tidigare så det var väldigt jobbigt att behöva tjafsa med de som ska veta mer än en annan, men tyvärr är det så att många av oss cerklagare har mer eller mindre fått strida för att vi ska få oss att känna oss lugnare. Det känns som om det är väldigt godtyckligt vad läkare anser om cerklage. Känns som om många misstror metoden, även om det inte finns ngn annan metod för de med försvagad livmoderhals, men det är ju ett ingrepp som görs ganska sällan. mitt sjukhus sätter kanske högst två cerklage om året. Sen finns det ju inga evidens (ett ord som min första läkare älskade att använda) för om cerklage fungerar, då det inte går i efterhand att utvärdera om graviditeten lyckats pga cerklaget eller att det hade gått ändå utan det.
det är ju väldigt individuellt när bebis kommer när man har cerklage. Finns de som förlorar kring v 20 även med cerklage. en jag haft kontakt med fick sin dotter i v 28.. finns de som klipper cerklaget, vanligtvis runt v 36-37, men som ändå går till v 40 eller mer. Jag kom till v 36+4. Det var planerat att cerklaget skulle klippas två dagar senare. Jag hade v 36 som mål just för att det var då cerklaget skulle tas bort, så jag nådde ju mitt mål. dottern var på väg att komma redan i v 25, men efter en tur med ambulans flyg till akademiska i uppsala så lyckades de få stopp på mina sammandragningar. fick ligga i linköping i nästan fyra veckor innan jag fick komma hem till mitt hemsjukhus igen o sen gick jag ytterligare fem veckor innan tösen kom..
sorry för långt inlägg, men jag blir så engagerad!