• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-06-16 18:45:46 följande:
    Ok, tack Lanie, o hoppas du o familjen har det bra o att lillsnuffan är snäll =)

Det känns riktigt bra här, har bara växtvärk och lite molande samt blir smått illamående när bebis bökar runt o vänder sig...?
    Är dock lite nervös inför Tisdagens koll, jag hoppas läget är oförändrat o att tappen är som förut. Blir en ny läkare denna gång, men hon har bra rykte så jag är lugn. Gör de alltid både VUL o UL när de kollar, det gjorde de förra gången, är det vanligt?

Blev förresten framflyttad till 4e Nov på RUL, sambon hoppas den stannar till den 11:e, (jag tror risken e minimal att den ens stannar till Nov...?)

Glesar de ut kollerna efter man passerat ett visst antal veckor?  Kommer väl få "egna" restiktioner från läkaren på Tisdag, men vilka veckor hade de sagt åt er att ta det extra lugnt? Min läkare sa sist att vi skulle undvika sex från v.24 för det var en lite kritisk period... eller nåt...

Hoppas ni andra har det bra i värmen =) Kram 
    Härligt att höra att du mår bra! Jag får bara VUL när jag träffar min läkare. De mest kritiska veckorna är ju de veckor vi är i nu. Vecka 24 klarar 75% av barnen sig utanför mammas mage men vecka 28 går det 99% bra. Kommer bebis nu har den inte en chans så därför anser jag att de mest kritiska veckorna är de vi befinner oss i nu. Min läkare sa att vi skulle undvika sex hela gravidteten dels för infektionsrisken och dels för att sperimerna kan trigga igång sammandragningar.

Nu är vi helt olika fall då jag tidigar fått ett barn i v19 och ett i v 24 så de vet att jag har ett problem. Vad jag har förstått så har du fått ett cerklage för att du har kort livmodershals och inte för att den är försvagad. Min livmodershals är nästan 56mm lång men det hjälpte. 

Jag har inte träffat min läkare sen vecka 16 så jag har inte fått någon direktiv denna gången på just vilka veckor men förra gången så var det fram till v 28 och då fick jag cerklaget i v20.
  • snalmums
    vixan skrev 2011-06-17 14:41:02 följande:
    Hej Snabelmus! =)

Jotack det är ok men längtar till jag har i samma vecka som du är nu. Har mina inbilingar och någon gångi veckan får jag för mig att det inte kommer att gå bra.

Jag har normalt 3 veckor mellan mina kontroller men denna gången har jag 4 veckor. VIlket är en vecka för mycket man vill ju veta hur det står till där nere.

Vad är sf-mått?
    snabelmus hihihihhi!!!Tyst

vad får dig att tro att det inte ska gå bra? jag ska ärligt säga dig att OM jag klarat det så tror jag att du också gör det faktiskt, sen beror det väl också på lite hur man lever men lyssna på din kropp och vila mycket det har gjort susen. jag har ju en otäck funneling också så läkarna har varit tveksamma på att det skulle hålla faktiskt, dom sa nu sist att det är helt underbart att jag gått så här länge. min funneling är väldigt skrämmande varje gång jag ser det på vul, man ser hur fostervattnet/hinnan är långt nere och själva tappen där jag öppnat mig är så elastisk så den öppnar och stänger sig hela tiden. därav trodde läkarna att ceclaget inte skulle hålla, men det sa dom aldrig till mig i dom tidiga veckorna för att inte oroa mig ännu mer. fast jag har ju förstått.

lång tid du har mellan kontrollerna, men kanske för att du fick det i tidigare veckor och inte kom akut in. läkarna sa att om man fått det v 12-16 är det mkt lättare än i mitt fall. jag har börjat nu glesa ut så varannan vecka är det kontroll, kanske också för dom vet att bebis klarar sig bra om det skulle hända ngt nu.

så jag tror det kommer gå vägen för dig och hålla så länge du inte får värkar eller kraftiga sammandragningar. jag håller alla mina tummar för dig ialf och givetvis för er andra också!

min mardröm just nu och oro är att ngt ska gå snett under förlossningen eller så och att jag inte får med mig bebis hem. fast jag får nog inte tänka så, försöker vara liiiiite positiv ialf.

sf-mått gör man hos bm, mäter livmodern om det växer som det ska. dvs f v 25 börjar man mäta. man mäter från blydbenet till livmoderns kant som är en bit ovanför navlen.

hoppas ni alla får en härlig helg!
    bf 3 september
  • Lanie

snalmums; jag började också o oroa mig för förlossningen, var rädd att ngt skulle hända under den o förlora min bebis.. nu gick ju förlossningen bra, men nu oroar jag mig för andra saker, som att hon ska sluta o andas, bli sjuk eller råka ut för en olycka.. kollar henne varje natt o även på dagarna flera gånger så att hon andas.. hon låter ganska mkt när hon sover så när det är tyst ett tag så måste jag kolla henne.. det är väl så här föräldraskapet ser ut, att man oroar sig ständigt, men det kanske blir lite mer tydligt när man tidigare förlorat barn.. min sambo tycker jag oroar mig alldeles för mkt.. men jag är så kär i den lilla krabaten att jag inte vet hur jag skulle klara mig om hon försvann från mig nu när jag fått hålla i henne...

vi har inlett fredagsmyset, med potatisgratäng i ugnen o rosmarinsmarinerad fläskfile som är redo för grillen.. iofs så både regnar, haglar o åskar det emellanåt så vi får se hur det blir med maten!

• vixan
    Lanie skrev 2011-06-17 16:01:55 följande:
    snalmums; jag började också o oroa mig för förlossningen, var rädd att ngt skulle hända under den o förlora min bebis.. nu gick ju förlossningen bra, men nu oroar jag mig för andra saker, som att hon ska sluta o andas, bli sjuk eller råka ut för en olycka.. kollar henne varje natt o även på dagarna flera gånger så att hon andas.. hon låter ganska mkt när hon sover så när det är tyst ett tag så måste jag kolla henne.. det är väl så här föräldraskapet ser ut, att man oroar sig ständigt, men det kanske blir lite mer tydligt när man tidigare förlorat barn.. min sambo tycker jag oroar mig alldeles för mkt.. men jag är så kär i den lilla krabaten att jag inte vet hur jag skulle klara mig om hon försvann från mig nu när jag fått hålla i henne...

vi har inlett fredagsmyset, med potatisgratäng i ugnen o rosmarinsmarinerad fläskfile som är redo för grillen.. iofs så både regnar, haglar o åskar det emellanåt så vi får se hur det blir med maten!
    Hehe ja du oroa sig kommer man göra hela livet. Min dotter är 4 år och jag kollar så att hon andas när hon sover. Jag är oroliga att något ska hända. Fasar för tonårstiden då hon ska börja gå ut på kvällar och  nätter. Fast jag kryssade in den rutan där det stod att hon ska bjuda hem sina kompiar på helgerna och spela monopol. =)
  • snalmums

usch ja, jag har sagt till mannen att jag kommer vaka på nätterna för att se så inget händer. har sett på nätet någonstans att det finns en grej man sätter eller lägger där bebisen sover, den larmar om bebisen slutar andas, röra sig osv. kanske värt satsa på en sådan så man får sova lugnt på nätterna?

lanie: ja förlossningen är inget som skrämmer mig precis. vet ju på ett ungefär hur det kommer kännas när man genomgått en halv förlossning men visst det var inget roligt etfer själva förlossningen för man fick ingen bebis med sig hem utan man var sååå sugen att plocka med henne från kylrummet och ta med henne hem... kändes så konstigt!

jag känner en som förlorade sitt barn i 9e måanden, bebisen dog i magen och detta hände samtidigt typ som vi förlorade våran dottter, hon bor dessutom i samma trapp som vi. usch ja man har verkligen tankar på allt just nu.

bf 3 september
  • vixan
    snalmums skrev 2011-06-17 17:59:38 följande:
    usch ja, jag har sagt till mannen att jag kommer vaka på nätterna för att se så inget händer. har sett på nätet någonstans att det finns en grej man sätter eller lägger där bebisen sover, den larmar om bebisen slutar andas, röra sig osv. kanske värt satsa på en sådan så man får sova lugnt på nätterna?

lanie: ja förlossningen är inget som skrämmer mig precis. vet ju på ett ungefär hur det kommer kännas när man genomgått en halv förlossning men visst det var inget roligt etfer själva förlossningen för man fick ingen bebis med sig hem utan man var sååå sugen att plocka med henne från kylrummet och ta med henne hem... kändes så konstigt!

jag känner en som förlorade sitt barn i 9e måanden, bebisen dog i magen och detta hände samtidigt typ som vi förlorade våran dottter, hon bor dessutom i samma trapp som vi. usch ja man har verkligen tankar på allt just nu.
    Jag har ockås funderat på andningslarm. Kan nog kännas lugnare med en sådan.
  • Lanie

snalmums: jag trodde jag också var var beredd på denna förlossningen då jag gått igenom en tidigare, men kan säga det att det fanns ingenting som påminde om den första förlossningen.. allt var annorlunda, inkl smärtan..

har inte tänkt på larm tidigare, men har faktiskt börjat o göra det nu..men samtidigt kan de ju larma när det inte är ngt.. eller att de trilar av när de är små.. o det skulle öka oron istället för o minska den..så är liten kluven

• ISSEN

Hej hej tjejer! Skönt att se att ni alla verkar må fint! Själv går jag in i v 32+0 imorgon och det känns inte som någon bebis är på g,, kan iof gå fort men i nuläget känns allt lungt! Såg att ni funderar över andningslarm! Jag hade det till sonen som föddes i v 26 och kan säga att jag sov 10000 ggr bättre om nätterna än vad jag gjorde med första sonen som inte hade det! För mig kommer det vara en självklarhet även denna gången då jag anser att det är en billig livförsäkring! Min son slutade andas en gång (tack och lov va vi på sjukhuset vid det tillfället annars hade han dött) men han vårt lila och fast jag sätt och ammade märkte jag inte själv att han hade satt i halsen och slutat andas, hade det inte vart för larmet då så... Fyran vill inte ens tänka tanken!

• snalmums
    Lanie skrev 2011-06-17 22:12:13 följande:
    snalmums: jag trodde jag också var var beredd på denna förlossningen då jag gått igenom en tidigare, men kan säga det att det fanns ingenting som påminde om den första förlossningen.. allt var annorlunda, inkl smärtan..

har inte tänkt på larm tidigare, men har faktiskt börjat o göra det nu..men samtidigt kan de ju larma när det inte är ngt.. eller att de trilar av när de är små.. o det skulle öka oron istället för o minska den..så är liten kluven
    jo, jag kan tänka mig att det blir mer annorlunda denna gång också. bebisen är ju mkt större och smärtan blir väl detso mer också. men man får tänka att man får något positivt när allt är klart! samtidigt så tyckte jag det var jobbigt när vi förlorade våran dotter då jag fick använda cytotec för att få ut våran dotter eftersom inget hände. det gick fort efter 1 timme var hon ute och ja smärtan var enorm men jag har nog ganska hög smärtgräns och går in för mig själv och vill bara vara i fred. minns hur jag slängde signal knappen i väggen precis innan hon kom ut.

ja, jag får fundera lite på det där med andnings larmet hur vi ska göra. jag är ju den enda som hör den isf, mannen är hörselskadad så han kommer nog soooooova hur gott som helst eller så kanske han också kommer vaka på nätterna när vi väl är där?!
    bf 3 september
  • snalmums
    ISSEN skrev 2011-06-17 23:14:06 följande:
    Hej hej tjejer! Skönt att se att ni alla verkar må fint! Själv går jag in i v 32+0 imorgon och det känns inte som någon bebis är på g,, kan iof gå fort men i nuläget känns allt lungt! Såg att ni funderar över andningslarm! Jag hade det till sonen som föddes i v 26 och kan säga att jag sov 10000 ggr bättre om nätterna än vad jag gjorde med första sonen som inte hade det! För mig kommer det vara en självklarhet även denna gången då jag anser att det är en billig livförsäkring! Min son slutade andas en gång (tack och lov va vi på sjukhuset vid det tillfället annars hade han dött) men han vårt lila och fast jag sätt och ammade märkte jag inte själv att han hade satt i halsen och slutat andas, hade det inte vart för larmet då så... Fyran vill inte ens tänka tanken!
    heeeej!

vad skönt att höra att det går så bra för dig och att bebisen verkar trivas i magenGlad

ja, jag får fundera på det där med andnings larmet som jag skrev i tidigare inlägget!!!

själv går jag snart in i v 29+0 (imorgon) hoppas det håller några veckor till ialf!

kraaam till dig!
    bf 3 september