vixan skrev 2011-06-17 14:41:02 följande:
Hej Snabelmus! =)
Jotack det är ok men längtar till jag har i samma vecka som du är nu. Har mina inbilingar och någon gångi veckan får jag för mig att det inte kommer att gå bra.
Jag har normalt 3 veckor mellan mina kontroller men denna gången har jag 4 veckor. VIlket är en vecka för mycket man vill ju veta hur det står till där nere.
Vad är sf-mått?
snabelmus hihihihhi!!!
vad får dig att tro att det inte ska gå bra? jag ska ärligt säga dig att OM jag klarat det så tror jag att du också gör det faktiskt, sen beror det väl också på lite hur man lever men lyssna på din kropp och vila mycket det har gjort susen. jag har ju en otäck funneling också så läkarna har varit tveksamma på att det skulle hålla faktiskt, dom sa nu sist att det är helt underbart att jag gått så här länge. min funneling är väldigt skrämmande varje gång jag ser det på vul, man ser hur fostervattnet/hinnan är långt nere och själva tappen där jag öppnat mig är så elastisk så den öppnar och stänger sig hela tiden. därav trodde läkarna att ceclaget inte skulle hålla, men det sa dom aldrig till mig i dom tidiga veckorna för att inte oroa mig ännu mer. fast jag har ju förstått.
lång tid du har mellan kontrollerna, men kanske för att du fick det i tidigare veckor och inte kom akut in. läkarna sa att om man fått det v 12-16 är det mkt lättare än i mitt fall. jag har börjat nu glesa ut så varannan vecka är det kontroll, kanske också för dom vet att bebis klarar sig bra om det skulle hända ngt nu.
så jag tror det kommer gå vägen för dig och hålla så länge du inte får värkar eller kraftiga sammandragningar. jag håller alla mina tummar för dig ialf och givetvis för er andra också!
min mardröm just nu och oro är att ngt ska gå snett under förlossningen eller så och att jag inte får med mig bebis hem. fast jag får nog inte tänka så, försöker vara liiiiite positiv ialf.
sf-mått gör man hos bm, mäter livmodern om det växer som det ska. dvs f v 25 börjar man mäta. man mäter från blydbenet till livmoderns kant som är en bit ovanför navlen.
hoppas ni alla får en härlig helg!