• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan

Hej alla!

Hoppas alla haft en trevlig helg! Igår var jag på en liten kort shoppingrunda. Behövde ju lite nya kläder. Idag har jag varit hos BM för lite vägning och hjärtljud. Allt såg bra ut och inga bakterier vad hon kunde se. Har gått upp 2 kg sen v10. Hur ofta går ni till er BM?

Längtar till tisdag då blir det tappmätning.

Fru Hellström: Hur gick det på RUL idag? 

• FruHellström
    vixan skrev 2011-06-13 15:12:02 följande:
    Hej alla!

Hoppas alla haft en trevlig helg! Igår var jag på en liten kort shoppingrunda. Behövde ju lite nya kläder. Idag har jag varit hos BM för lite vägning och hjärtljud. Allt såg bra ut och inga bakterier vad hon kunde se. Har gått upp 2 kg sen v10. Hur ofta går ni till er BM?

Längtar till tisdag då blir det tappmätning.

Fru Hellström: Hur gick det på RUL idag? 
    RUL gick toppenbra, lilla mirakel låg o hängde över moderkakan, såg väldigt avslappnat ut Fick även höra att anledningen till att jag fick så sent UL va för att jag va ju "lite mullig, om man nu får säga så?" Ehh, heheh, vad svarar man på det lixom??Förvånad 

Vad skönt att det såg bra ut, alltid skönt o få höra hjärtat slå, har själv inte fått hört än. men sett desto mer.

Gjorde misstaget att ha 2cm klack på ett bröllop i helgen, nu kan jag knappt gå, foglossningen från helvetet har etsat sig fast i mina arma fogar...  
    Jag ska på mitt andra besök hos BM den 7 Juli, tror det e större glapp vid andra barnet...? Sen e det tappmätning nästa Tisdag igen, hoppas allt ser bra ut så man får fortsätta vara uppe lite.

• vixan
    FruHellström skrev 2011-06-13 23:23:32 följande:
    RUL gick toppenbra, lilla mirakel låg o hängde över moderkakan, såg väldigt avslappnat ut Fick även höra att anledningen till att jag fick så sent UL va för att jag va ju "lite mullig, om man nu får säga så?" Ehh, heheh, vad svarar man på det lixom??Förvånad 

Vad skönt att det såg bra ut, alltid skönt o få höra hjärtat slå, har själv inte fått hört än. men sett desto mer.

Gjorde misstaget att ha 2cm klack på ett bröllop i helgen, nu kan jag knappt gå, foglossningen från helvetet har etsat sig fast i mina arma fogar...  
    Jag ska på mitt andra besök hos BM den 7 Juli, tror det e större glapp vid andra barnet...? Sen e det tappmätning nästa Tisdag igen, hoppas allt ser bra ut så man får fortsätta vara uppe lite.
    Hm konstig anledning flr sent UL. Jag fick ju mitt RUL i vecka 19+3 så det är ju ockps ganska sent. Jag är inte mullig m en har inte tänkt på att att det skulle vara sent. Iför sig gjorde jag kubtestet i v12. Jo det är väl glesare BM besök med andra barnet. Jag fick ju ett extra här nu för att jag mist mina pojkar. 

Usch för ömma fogar tror inte jag har eller har haft det problemet. Har också tappmätning på tisdag längtar dit vill veta hur det ser ut där nere. =)
  • snalmums

hallå tjejor!

ett tag sedan jag skev.... idag har jag varit på kontroll och allt ser ut som innan vilket är jätte skönt. jag börjar träffa fler och fler olika läkare för varje gång nu så man får lite olika infornation om hur jag ska leva. den ena säger ja ta det väldigt lungt och vila jätte mycket, den andra säger du kan leva som vanligt. hrm ja tur att jag lyssnar på mig själv till att börja med annars kanske allt hade gått käpp åt helvete.

idag v 29 (28+2) h*n har lagt sig i tvärläge och sparkar jämt på urinblåsan vilket gör skit ont, jag kniper varje gång h*n sparkar.

grattis fru hällström till lyckat rul, vilken lustig anleding till att dom ville göra rul senare... men ändå allt såg bra ut och det var ju det viktigaste.

stor kram till er

bf 3 september
  • snalmums

lanie: hur går det för er? hoppas du njuter till fullo nu Glad
    vilken vecka var det du började röra dig lite smått?
    är i v 29 nu (28+2) har varit ute litegrann men åkt i rullstolen givetvis.
    annars vilar jag en hel del och så.

bf 3 september
  • Lanie

snalmums: tråkigt o höra att du får träffa så många olika läkare hela tiden.. det bästa hade väl varit om du hade fått gå till en o samma läkare hela tiden. jag hade samma läkare från första cerklagekontrollen i v 15 tills dess att Thea föddes. läkaren ville själv ha det så o jag tackade ju inte nej då jag gillade henne så mkt. Så skönt att varje gång man skulle dit så behövde man aldrig dra samma historia hela tiden, för hon visste ju allt redan o det var lätt o få sjukskrivning o hela den där baletten..

hade du frågat igår hur det gick så hade jag sagt kanon! idag är ingen av oss särskilt glad här. Thea har problem med magen så hon ligger o gnäller hela tiden o ska vara på tutten hela tiden o allt känns mindre kul just nu.. har köpt lite semper magdroppar, får se om de hjälper.. o jag får väl börja o fundera på vad det är jag äter som hon reagerar på..

jag började o röra på mig när jag kom hem från sjukhuset i v 31. iofs lagade jag ju lite mat o såna där smågrejer innan jag blev inlagd också, men efter v 31 vågade jag o röra på mig mer obehindrat...

• snalmums
    Lanie skrev 2011-06-14 13:08:25 följande:
    snalmums: tråkigt o höra att du får träffa så många olika läkare hela tiden.. det bästa hade väl varit om du hade fått gå till en o samma läkare hela tiden. jag hade samma läkare från första cerklagekontrollen i v 15 tills dess att Thea föddes. läkaren ville själv ha det så o jag tackade ju inte nej då jag gillade henne så mkt. Så skönt att varje gång man skulle dit så behövde man aldrig dra samma historia hela tiden, för hon visste ju allt redan o det var lätt o få sjukskrivning o hela den där baletten..

hade du frågat igår hur det gick så hade jag sagt kanon! idag är ingen av oss särskilt glad här. Thea har problem med magen så hon ligger o gnäller hela tiden o ska vara på tutten hela tiden o allt känns mindre kul just nu.. har köpt lite semper magdroppar, får se om de hjälper.. o jag får väl börja o fundera på vad det är jag äter som hon reagerar på..

jag började o röra på mig när jag kom hem från sjukhuset i v 31. iofs lagade jag ju lite mat o såna där smågrejer innan jag blev inlagd också, men efter v 31 vågade jag o röra på mig mer obehindrat...
    ja, det känns lite tråkigt att träffa olika varje gång. men till början hade jag samma läkare från dom satte cerclaget tills för några veckor sedan så har jag träffat olika. dels är jag ändå tacksam för jag slipper denna läkare som vi hade från början, det är en lång historia men för att göra den kort så var han inblandad i vår dotters död i fjol. därför känner jag inget förtroende för honom och får alltid en klump i magen när jag ska in till honom.

tråkigt att det inte fungerar, kanske fråga på mvc vad som är galet. kanske har lite magont bara då? hoppas det hjälper ialf med magdropparna, har tyvärr inget tips att ge dig! Förvånad

okej, men du hade en infektion då om jag minns rätt, jag har klarat mig undan allt sånt.
    ska försöka ta det lite lugnt nu ändå men sen kanske man kan börja göra lite mer. har ju rullstolen så slipper
    gå en massa så det blir inte alls lika jobbigt med sammandragningar osv.
    bf 3 september
  • Lanie

snalmums: ja, då förstår jag att du inte vill ha den läkaren du hade.. jag hade ju från början förlossningsläkaren som var med när Wilton föddes o hon var så jäkla okänslig så hon blev bortplockad från mitt fall efter att jag hade pratat med min kurator.. har bara träffat henne ett fåtal gånger den här graviditeten o det var då vi åkte in när jag var orolig o alltså inte hade ngn tid bokad..

ja, vi ska till bvc imorgon så vi ska prata med dem.. åt ganska mkt choklad här igår så det kan ju vara det som spökar lite..märker det så fort, att när hennes mage fungerar bra så är hon hur nöjd som helst o när den inte fungerar blir det pip direkt..

jo jag blev ju inlagd pga infektion som gjorde att jag började o öppna mig inifrån så var ju sängliggande från v25-v31.. efter v 31 kan jag slappna av mer för att jag kände att det gjorde inte så mkt om bebis kom, hon var ju så gott som färdigbakad...

• snalmums
    Lanie skrev 2011-06-14 14:52:44 följande:
    snalmums: ja, då förstår jag att du inte vill ha den läkaren du hade.. jag hade ju från början förlossningsläkaren som var med när Wilton föddes o hon var så jäkla okänslig så hon blev bortplockad från mitt fall efter att jag hade pratat med min kurator.. har bara träffat henne ett fåtal gånger den här graviditeten o det var då vi åkte in när jag var orolig o alltså inte hade ngn tid bokad..

ja, vi ska till bvc imorgon så vi ska prata med dem.. åt ganska mkt choklad här igår så det kan ju vara det som spökar lite..märker det så fort, att när hennes mage fungerar bra så är hon hur nöjd som helst o när den inte fungerar blir det pip direkt..

jo jag blev ju inlagd pga infektion som gjorde att jag började o öppna mig inifrån så var ju sängliggande från v25-v31.. efter v 31 kan jag slappna av mer för att jag kände att det gjorde inte så mkt om bebis kom, hon var ju så gott som färdigbakad...
    förstår, men jag har ju en ganska så ful funeling innefrån om jag säger så. det är elastiskt liksom, öppnar och stänger sig lite. sen kommer själva cerclaget och sen nertill är det 1,5cm kvar som är stängt av tappen. men det har sett ut likadant varje gång på kontrollerna så. har vilat massor och tagit det lugnt men nu kanske man kan börja röra sig lite mer än vad man gjort förrut. har ju rullstolen så är ju inte precis ute och promenerar och varierar mkt med vila och liggläge. snart v 29 vilket känns underbart. bara 8v kvar tills dom klipper cerclaget om inget oväntat händer som sagt! helt sinnes vad tiden ändå gått fort, den som väntar på ngt gott! Skrattande
    bf 3 september
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-06-16 13:02:48 följande:
    förstår, men jag har ju en ganska så ful funeling innefrån om jag säger så. det är elastiskt liksom, öppnar och stänger sig lite. sen kommer själva cerclaget och sen nertill är det 1,5cm kvar som är stängt av tappen. men det har sett ut likadant varje gång på kontrollerna så. har vilat massor och tagit det lugnt men nu kanske man kan börja röra sig lite mer än vad man gjort förrut. har ju rullstolen så är ju inte precis ute och promenerar och varierar mkt med vila och liggläge. snart v 29 vilket känns underbart. bara 8v kvar tills dom klipper cerclaget om inget oväntat händer som sagt! helt sinnes vad tiden ändå gått fort, den som väntar på ngt gott! Skrattande
    aha, du hade en funneling också.. ja, det hade jag ju också, men den stängde sig faktiskt när jag kom tillbaka till mitt hemsjukhus o de sista veckorna så var den helt stängd, om än att den hade förkortats en del. sista två veckorna hade jag iofs ingen tapp kvar alls, allt höll ihop tack vare cerklaget.. jag tyckte nog att tiden började o gå lite fortare efter v 30, när man inte längre var lika orolig för om bebis skulle födas.. så veckorna från v 30, 31 till v 36 tyckte jag gick superfort.. hoppas att du också upplever det så.. o nu när sommaren är här kanske den kan hjälpa till o få tiden o gå lite fortare också