• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • snalmums
    mammasgullar skrev 2011-06-09 12:14:07 följande:

Har en till fråga här,

När jag var hos spec.mvc fick jag höra att "man känner om man öppnar sig" eller om tappen är försvagad..
    Hur känns det?
    Kan ju vara bra att veta vilka saker man ska vara noga på.

Så, har ni kännt när ni öppnat er?

hoppsan, jag kan säga ärligt att jag kände inte alls att jag hade en kraftigt påverkad livmodertapp. det som jag reagera på var att jag hade ett litet tryck neråt och kraftig molande värk. hade inte direkt sammandragningar då eller så. fast jag tror det är lite olika, som sagt jag hade bara ren tur som kom in i rätt tid så man kunde sätta cerclaget. jag hade 11 mm kvar på tappen som var sluten.

jag sökte ju inte för en försvagad livmoderhals eller att jag öppnat mig, utan för min molande värk!
    bf 3 september
  • snalmums
    MiScHoOo skrev 2011-06-09 12:43:02 följande:
    jag har inte känt någon gång förutom när jag var helt öppen och läkarna såg buktande fosterhinna. Då kände jag som om jag hade urinvägsinfektion. Det du ska vara extra försiktigt med ökande flyttningar och tyvärr blir det lite svårare att ha koll på det när man får cerklage för att då har man tillräckligt med flyttningar. Jag fick råden att vara uppmärksam med flyttningarna, SD, eller det minst lilla man känner sig orolig.

tycker det är konstigt att spec.mvc sa att man känner, då skulle ingen få missfall. Har man en svag livmodertapp så öppnas det av sif själv utan förvarning. 
    håller med dig i din kommentar, då skulle det vara mycket mindre missfall om man själv kände av att man hade en påverkad livmoderhlas eller man öppnat sig lite.
    bf 3 september
  • mammasgullar
    MiScHoOo skrev 2011-06-09 12:43:02 följande:
    jag har inte känt någon gång förutom när jag var helt öppen och läkarna såg buktande fosterhinna. Då kände jag som om jag hade urinvägsinfektion. Det du ska vara extra försiktigt med ökande flyttningar och tyvärr blir det lite svårare att ha koll på det när man får cerklage för att då har man tillräckligt med flyttningar. Jag fick råden att vara uppmärksam med flyttningarna, SD, eller det minst lilla man känner sig orolig.

tycker det är konstigt att spec.mvc sa att man känner, då skulle ingen få missfall. Har man en svag livmodertapp så öppnas det av sif själv utan förvarning.

Nu känner jag mig lite illa till mods här..
    ökade flytningar, hur menar du då?
    Nått speciellt kännetecken på flytningarna?

För sista två veckorna har jag fått mer flytningar och reagerat lite på det, men tänkt att det är normalt.
    Och i måndags (förra måndagen) var jag ju hos spec.mvc som inte såg något annorlunda med tappen.. men bör jag bli orolig nu?

• mammasgullar
    snalmums skrev 2011-06-09 12:46:10 följande:
    håller med dig i din kommentar, då skulle det vara mycket mindre missfall om man själv kände av att man hade en påverkad livmoderhlas eller man öppnat sig lite.
    Ja jag tyckte också det var konstigt, men han sa att jag skulle "märka" om tappen var försvagad, att det itne gick att missa osv.

Jag missade ju förhelvete att förlossningen startat när sonen låg i magen, så varför skulle jag inte kunna missa detta :-S
  • MiScHoOo
    mammasgullar skrev 2011-06-09 12:49:50 följande:

Nu känner jag mig lite illa till mods här..
    ökade flytningar, hur menar du då?
    Nått speciellt kännetecken på flytningarna?

För sista två veckorna har jag fått mer flytningar och reagerat lite på det, men tänkt att det är normalt.
    Och i måndags (förra måndagen) var jag ju hos spec.mvc som inte såg något annorlunda med tappen.. men bör jag bli orolig nu?

Det är ett liten tecken att det händer saker i livmodertappen och specielt om det kommer stora klumpar flyttningar ska man ringa direkt oavsett om dem säger att det ser bra ut. Bättre att kontrollera en gång för mycket än en gång för lite. Vid min sista grav. så var jag inlagd eftersom vid en vanlig kontroll vissade sig att jag hade buktande fosterhinna och hade cerklage. Fick mer och mer flyttningar som var typ som segt snor, och barnmorskan blev fundersam varför det var så mycket. Nu ska jag inte skrämma dig och min historia är unik, men mer än en vecka efteråt var jag helt öppen och jag fick blöddningar, Fick alternativ om hur jag ska födda och då blev jag igångsatt.

Att din tapp var normalt vid tillfället är jätte bra och som jag sa tidigare att man får mer flyttningar med cerklage, trotts detta när flyttningarna blir mer ska man söka i tid.
  • mammasgullar
    MiScHoOo skrev 2011-06-09 13:02:37 följande:
    Det är ett liten tecken att det händer saker i livmodertappen och specielt om det kommer stora klumpar flyttningar ska man ringa direkt oavsett om dem säger att det ser bra ut. Bättre att kontrollera en gång för mycket än en gång för lite. Vid min sista grav. så var jag inlagd eftersom vid en vanlig kontroll vissade sig att jag hade buktande fosterhinna och hade cerklage. Fick mer och mer flyttningar som var typ som segt snor, och barnmorskan blev fundersam varför det var så mycket. Nu ska jag inte skrämma dig och min historia är unik, men mer än en vecka efteråt var jag helt öppen och jag fick blöddningar, Fick alternativ om hur jag ska födda och då blev jag igångsatt.

Att din tapp var normalt vid tillfället är jätte bra och som jag sa tidigare att man får mer flyttningar med cerklage, trotts detta när flyttningarna blir mer ska man söka i tid.

Jag har inte cerclage insatt, får det eventuellt om det finns tecken på försvagad livmoder. Kommer få en tid till spec.mvc i v 21-22 då de ska titta på tappen igen, förutsatt att jag inte ringer om något är fel.

Ska på ultraljud om en vecka, men enl SM är det 17+0 idag.

Fick problem i v 22-23 med sonen som föddes i v 25,

Och läkaren sa att just nu är det ingen risk för något, men att när jag kommit halvvägs är det större risk..

• snalmums

måste fråga dig niini, gjorde man någon odling på dina flytningar? det kanske du skulle kräva att dom gör om du känner oro och så. själv har jag cerclage och har som mjölk aktiga flytningar. dock hade jag en del vattniga flytningar innan cerclaget sattes.

bf 3 september
  • mammasgullar
    snalmums skrev 2011-06-09 15:30:36 följande:
    måste fråga dig niini, gjorde man någon odling på dina flytningar? det kanske du skulle kräva att dom gör om du känner oro och så. själv har jag cerclage och har som mjölk aktiga flytningar. dock hade jag en del vattniga flytningar innan cerclaget sattes.

Nej med sonen hade jag inte flytningar.. tror jag..

men den här gången har jag reflexterat lite över flytningarna, då det ibland syns tydligt i trosorna att jag haft flytningar, lite vitaktigt ibland..

Men har inte frågat om det än, men funderar på om jag ska göra det imorgon, just nu jobbar jag och har svårt att ens få tid till att äta.

Men imorgon är jag ledig och tänkte då att jag kan ringa i lugn och ro innan jag hämtar min lille herre på dagis.

• Lanie

niini: jag kan säga att jag kände inte att jag öppnade mig förrän jag började o blöda o hinnblåsan stack ut, först då fattade jag att ngt var fel. innan hade jag bara lite ont i magen, som typ molvärk, men jag fattade ju inte då att jag hade värkar, hade ju aldrig varit gravid tidigare, så hur skulle jag veta?

i den senaste graviditeten satte värkarna igång o bara några timmar senare var dottern född, allt gick superfort.. o jag har inte haft så mkt värkar eller sammandragningar tidigare i graviditeten.. så det kan gå fort också.. är du orolig ska du ringa o be o få bli kollad.. finns ingen anledning att gå runt o vara orolig när en koll kan lugna en...

• mammasgullar
    Lanie skrev 2011-06-09 16:20:43 följande:
    niini: jag kan säga att jag kände inte att jag öppnade mig förrän jag började o blöda o hinnblåsan stack ut, först då fattade jag att ngt var fel. innan hade jag bara lite ont i magen, som typ molvärk, men jag fattade ju inte då att jag hade värkar, hade ju aldrig varit gravid tidigare, så hur skulle jag veta?

i den senaste graviditeten satte värkarna igång o bara några timmar senare var dottern född, allt gick superfort.. o jag har inte haft så mkt värkar eller sammandragningar tidigare i graviditeten.. så det kan gå fort också.. är du orolig ska du ringa o be o få bli kollad.. finns ingen anledning att gå runt o vara orolig när en koll kan lugna en...

Nja just nu är jag inte så orolig.. förutom över flytningarna då som skrämde mig lite..
    Utan tänkte just på det han sa, att det ska kännas, men jag har ju ingen aning om "hur" det ska kännas...

när det kommer till all övrigt vad gäller graviditeten tycker jag det bara är "pain in the ass" för jag har ju ingen aning om vad som är normalt, när jag bör vara orolig, vilken smärta är "okej" och vilken är inte?

Hur vet jag när det är livmodern som växer, och när det är något annat?

Känner bara just nu att jag kan inte fatta människor som tycker om att vara gravida.. jag avskyr det....