• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie
    mammasgullar skrev 2011-06-09 17:54:46 följande:

Nja just nu är jag inte så orolig.. förutom över flytningarna då som skrämde mig lite..
    Utan tänkte just på det han sa, att det ska kännas, men jag har ju ingen aning om "hur" det ska kännas...

när det kommer till all övrigt vad gäller graviditeten tycker jag det bara är "pain in the ass" för jag har ju ingen aning om vad som är normalt, när jag bör vara orolig, vilken smärta är "okej" och vilken är inte?

Hur vet jag när det är livmodern som växer, och när det är något annat?

Känner bara just nu att jag kan inte fatta människor som tycker om att vara gravida.. jag avskyr det....

nä det är ju det, hur ska det kännas? jag har hela tiden fått höra att det gör ont o vara gravid, så hur vet man att smärtan man har är farlig? När jag hade ont i första graviditeten trodde en del att det berodde på foglossning, så som jag beskrev smärtan.. men förmodligen var det dåliga sammandragningar o förvärkar.  fram tills att vi förlorade vår son älskade jag o vara gravid för jag hade ju inte besvär.. den senaste graviditeten var hemsk, kunde inte riktigt slappna av förrän jag hade passerat v 31, 32.. när inte bebis bara kunde ramla ut hur som helst.

det du ska vara vaksam över är väl om du känner tryck neråt i samband med sd.. om sd gör ont o blir regelbundna. om du får ännu mer flytningar o de ändrar karaktär.. om du börjar o blöda.. lita på dig själv, om det uppstår smärta eller obehag som du tidigare inte haft.. o sen är det ju aldrig fel att ringa om man är orolig, oftast så förstår personalen.. jag har iaf inte upplevt att jag nojat, utan de har tagit min oro på allvar.
  • mammasgullar
    Lanie skrev 2011-06-09 18:18:01 följande:
    nä det är ju det, hur ska det kännas? jag har hela tiden fått höra att det gör ont o vara gravid, så hur vet man att smärtan man har är farlig? När jag hade ont i första graviditeten trodde en del att det berodde på foglossning, så som jag beskrev smärtan.. men förmodligen var det dåliga sammandragningar o förvärkar. fram tills att vi förlorade vår son älskade jag o vara gravid för jag hade ju inte besvär.. den senaste graviditeten var hemsk, kunde inte riktigt slappna av förrän jag hade passerat v 31, 32.. när inte bebis bara kunde ramla ut hur som helst.

det du ska vara vaksam över är väl om du känner tryck neråt i samband med sd.. om sd gör ont o blir regelbundna. om du får ännu mer flytningar o de ändrar karaktär.. om du börjar o blöda.. lita på dig själv, om det uppstår smärta eller obehag som du tidigare inte haft.. o sen är det ju aldrig fel att ringa om man är orolig, oftast så förstår personalen.. jag har iaf inte upplevt att jag nojat, utan de har tagit min oro på allvar.

När det kommer till att lita på mig själv, så går inte det.. jag gör inte det.
    Jag är en sån där människa som skiter i å ringa/åka in även fast jag har ont i vanliga fall, krävs mycket för att jag ska ta mig till sjukhuset eller ens ringa det där enkla lilla samtalet. Det hatar jag med mig själv, för även med den här graviditeten "äh, det är inget".

Jag älskade att vara gravid med sonen också, det var som på rosa/blåa moln. Allt var lyckligt och bra.
    Nu känner jag av alla konstiga känslor, varje liten smärta, "är det bebisen, foglossning, molande värk?" "ska det vara så?" "blir dom irriterade om jag ringer nu, eller om jag åker in?" "kommer dom hjälpa mig, eller sucka?"

Kan inte lita på att allt är bra för att bebis sparkar heller, för kände sparkar när jag åkte in till förlossning, det ända jag vet så länge bebis sparkar, är att bebis lever iallafall.
    Men jag vet ju inte att allt är okej för det.

Imorgon ringer jag för att fråga angående flytningarna iallafall, och jag har haft smått ont i sidan idag, nere vid livmodern, så känner för att vara snäll mot mig själv, annars kommer jag noja hela helgen.

• Lanie

niini: det är som om läsa om sig själv. jag var exakt likadan, många gånger är jag nog det fortfarande, men jag har faktiskt fått lära mig att det är okej att fråga, vården finns faktiskt till för att hjälpa en, men jag är också sån som inte vill vara krånglig o jobbig... men jag fick lära mig att vara det,annars hade det nog slutat likadant andra gången. vilken vecka är du i? för i vissa veckor känner man ju av växtvärken mer än vanligt. det är bra att du ringer, finns ingen anledning till o gå o oroa sig hela helgen sen..

• mammasgullar
    Lanie skrev 2011-06-09 18:30:57 följande:
    niini: det är som om läsa om sig själv. jag var exakt likadan, många gånger är jag nog det fortfarande, men jag har faktiskt fått lära mig att det är okej att fråga, vården finns faktiskt till för att hjälpa en, men jag är också sån som inte vill vara krånglig o jobbig... men jag fick lära mig att vara det,annars hade det nog slutat likadant andra gången. vilken vecka är du i? för i vissa veckor känner man ju av växtvärken mer än vanligt. det är bra att du ringer, finns ingen anledning till o gå o oroa sig hela helgen sen..

Jag är i v 17, går in i 18 på måndag.
    Ja jag vet inte alls när, men känner ju av nånting längs hela livmodern, och sen något annat ibland i sidan. Chansar på att det längs hela midjan är växtvärk iallafall.

Jo dom har sagt åt mig att är jag orolig ska jag ringa, om det är minsta lilla jag undrar över ska jag ringa, och att jag ska skita i mvc (om det är något alltså) för dom gör i stort sett inget annat än sånt som är vanligt.

Sist ringde jag mvc, med sonen, och hade jag kommit in på en kontroll då i v 22, kanske man hade hittat något fel.

Så jag måste lära mig ringa, för att minska risken att samma ska hända igen.
    Och lära mig att inte försöka bära tunga saker, som igår.. (GAH! Dumma mig! )

• vixan

Jag hade mensvärkar som inte ville ge sig men jag tog två alvedon och somnade om. Två timmar senare så går jag på toa fortfarande med mensvärkar och ut kommer bebis. Idag är jag i v 19+5 samma vecka som tvilling ett kom ut.

Jag har lätta mensvärkar nu också men inte lika kraftiga. Dessa har jag haft sen jag blev gravid men de är lite kraftigare nu än tidigare. Framförallt när jag behöver gå på toa. Molandevärkar kan man tydligen ha hela graviditeten. Jag har också haft konstiga flytningar allt från snoriga till vattning och från gula till vita. Jag har berättat om dessa men ingen har sett något konstigt när de varit där och rotat. =)

När tvilling 2 kom ut hade jag riktiga värkar men då hade jag cerklage och var i v 24.

Jag är inte heller den som ringer in utan måste typ störtblöda för att jag ska åka in. I tisdags när jag var på RUL så sa hon att du kommer säker att gå över tiden ska du se. Hon såg inga tecken på att något var på väg. Han låg inte nära utgången typ. Jag tar det med nypa salt för allt kan ändras så snabbt. Hon tyckte inte min mage var lättirriterade så de sammandragningar som jag känner ibland är inget att oroa sig för enligt henne.

• snalmums

niini, det är bättre att ringa en gång för mkt än en gång för lite! jag är heller inte den som ringer/åker in, i min första gravidietet var allt normalt tills en morgon jag vaknade då hade jag kraftiga sammandragningar och vips så gick vattnet.

denna graviditet har jag varit mer uppmärksam på att känna efter och lyssna på kroppen. jag kan också ibland vara osäker på ska det kännas såhär eller är något fel? du gör helt rätt i att ringa imorgon och rådfrågar!!!!

bf 3 september
  • MiScHoOo
    mammasgullar skrev 2011-06-09 13:15:09 följande:

Jag har inte cerclage insatt, får det eventuellt om det finns tecken på försvagad livmoder. Kommer få en tid till spec.mvc i v 21-22 då de ska titta på tappen igen, förutsatt att jag inte ringer om något är fel.

Ska på ultraljud om en vecka, men enl SM är det 17+0 idag.

Fick problem i v 22-23 med sonen som föddes i v 25,

Och läkaren sa att just nu är det ingen risk för något, men att när jag kommit halvvägs är det större risk..

risken finns om du har svaglivmodetapp. För att få det bekräftat att man har det ska man få två sena missfall eftersom man kan inte se det genom blodprov. Även om din etapp är inte påverkad så ta inga risker, be om cerklage vid din nästa besök. Ta det säkra förre det osäkra
  • mammasgullar
    MiScHoOo skrev 2011-06-09 19:16:34 följande:
    risken finns om du har svaglivmodetapp. För att få det bekräftat att man har det ska man få två sena missfall eftersom man kan inte se det genom blodprov. Även om din etapp är inte påverkad så ta inga risker, be om cerklage vid din nästa besök. Ta det säkra förre det osäkra

Försökte leda in samtalet på cerclage förra veckan, men fick bara till svar att han tycker inte att det låter som om jag skulle ha en svag livmodertapp för att jag började störtblöda eller vad det nu var.. han tyckte iallafall inte att sonens förlossning lät som en svag livmodertapp och sa att jag får cerclage insatt om de hittar några tecken på att något är fel vid nästa besök.

Förhoppningsvis blir jag i vilket fall sjukskriven, då läkaren jag träffade iallafall ansåg att det borde jag bli för att minimera risken.

Jag ska kolla upp numret till spec.mvc. nu och ringa angående flytningarna, om det kan vara tecken på något vill jag gärna att de kollar upp det, bättre en gång för mycket, än en gång för lite. Speciellt när jag redan har en prematur födsel bakom mig.

• mammasgullar
    vixan skrev 2011-06-09 18:51:02 följande:
    Jag hade mensvärkar som inte ville ge sig men jag tog två alvedon och somnade om. Två timmar senare så går jag på toa fortfarande med mensvärkar och ut kommer bebis. Idag är jag i v 19+5 samma vecka som tvilling ett kom ut.

Jag har lätta mensvärkar nu också men inte lika kraftiga. Dessa har jag haft sen jag blev gravid men de är lite kraftigare nu än tidigare. Framförallt när jag behöver gå på toa. Molandevärkar kan man tydligen ha hela graviditeten. Jag har också haft konstiga flytningar allt från snoriga till vattning och från gula till vita. Jag har berättat om dessa men ingen har sett något konstigt när de varit där och rotat. =)

När tvilling 2 kom ut hade jag riktiga värkar men då hade jag cerklage och var i v 24.

Jag är inte heller den som ringer in utan måste typ störtblöda för att jag ska åka in. I tisdags när jag var på RUL så sa hon att du kommer säker att gå över tiden ska du se. Hon såg inga tecken på att något var på väg. Han låg inte nära utgången typ. Jag tar det med nypa salt för allt kan ändras så snabbt. Hon tyckte inte min mage var lättirriterade så de sammandragningar som jag känner ibland är inget att oroa sig för enligt henne.

Åh fy vad hemskt..
    Nu kommer jag garanterat hålla koll på mensvärk iallafall.. usch vad läskigt.

Jo störtblödandet var det som fick mig att åka in när jag väntade sonen, då hade jag haft regelbunda värkar sen natten, och började blöda vid halv 4 på eftermiddagen.. kan säga att det tog ett tag för mig psykiskt att komma över det. Har fortfarande lite ångest och dåligit samvete för det.

• mammasgullar
    snalmums skrev 2011-06-09 19:12:14 följande:
    niini, det är bättre att ringa en gång för mkt än en gång för lite! jag är heller inte den som ringer/åker in, i min första gravidietet var allt normalt tills en morgon jag vaknade då hade jag kraftiga sammandragningar och vips så gick vattnet.

denna graviditet har jag varit mer uppmärksam på att känna efter och lyssna på kroppen. jag kan också ibland vara osäker på ska det kännas såhär eller är något fel? du gör helt rätt i att ringa imorgon och rådfrågar!!!!
    Jag försöker uppmärksamma min kropp och allt jag känner, men samtidigt, jag har ingen aning alls om vad som ska kännas, och vad som inte ska kännas.. Eller jo, jag har ju lärt mig att återkommande sammandragningar/värkar ofta, så SKA jag åka in. Samma sak med ordentlig smärta. Och att jag inte ska åka till mvc utan till spec.mvc.
    Annars vet jag i stort sett inte alls vad som är vanligt utan jag bara chansar på att allt är som det ska.