• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • snalmums
    vixan skrev 2011-08-04 17:43:39 följande:
    Hej alla gamla och nya!

På lördag går jag in i v29 så det närmar sig nu. Är så fruktansvärt trött så jag vet inte var jag ska ta vägen. Har börjat med järntabletter är nog lite mer effektiva än blutsaften som jag också tar. Jag trodde att jag skulle känna mig lugnar när jag kom till v 28 men icke.

Vi har börjat tvivla på att det är en flicka trots att BM sa att det var enliten tös så jag gjorde ett bikarbonat test och det visade en lite pojke. Ett kul test. blanda lite kiss med 1tsk bikarbonat händer absolut inget ärdet en flicka men om det låter och fräser så är det en pojke. Kan göras redan i v 11.

Laine: Jag har inte heller vågat ta mig till lilla knytet i magen så jag kommer nog känna ungefär som du när hon anländer.  
    skönt att höra att du kommit så långt, jag satte upp små delmål och visst varje gång man kom till målet så var man ändå orolig på något sätt att det skulle hända något. jag hejar på dig/er att det kommer gå vägen för er. jag tkr själv att blutsaften är för äcklig klarar inte att dricka det... usch! däremot fick jag tips från min bm om fexim (järn) att dricka det eftersom jag inte kan ta tabletterna för jag blir hård i magen samt så tar jag inte upp järnet från tabletterna heller. jag fick ju järn dropp i 13 veckor för att få upp mitt järnvärde. förtsår att du känner dig trött... jag var som en zombie när jag hade låga järnvärden och hb var också lågt...

vilket bra tips du delar med dig på, det måste jag testa bara för att se om det stämmer Solig

kram
    bf 3 september
  • vixan
    snalmums skrev 2011-08-04 21:37:34 följande:
    skönt att höra att du kommit så långt, jag satte upp små delmål och visst varje gång man kom till målet så var man ändå orolig på något sätt att det skulle hända något. jag hejar på dig/er att det kommer gå vägen för er. jag tkr själv att blutsaften är för äcklig klarar inte att dricka det... usch! däremot fick jag tips från min bm om fexim (järn) att dricka det eftersom jag inte kan ta tabletterna för jag blir hård i magen samt så tar jag inte upp järnet från tabletterna heller. jag fick ju järn dropp i 13 veckor för att få upp mitt järnvärde. förtsår att du känner dig trött... jag var som en zombie när jag hade låga järnvärden och hb var också lågt...

vilket bra tips du delar med dig på, det måste jag testa bara för att se om det stämmer Solig

kram
    Ja testa och berätta sen hur det gick. Använd helst morgon urin.
  • MiScHoOo

jag måste fråga er igen!

igår och idag har det hänt enstaka gånger, men det bubblar ifrån slidan och det hoppar typ, har inte ökat flytning eller har ingen smärta, men är rädd att det är buktande foster hinna igen... har ni samma känning, är detta normalt? 

• vixan
    MiScHoOo skrev 2011-08-05 16:12:05 följande:
    jag måste fråga er igen!

igår och idag har det hänt enstaka gånger, men det bubblar ifrån slidan och det hoppar typ, har inte ökat flytning eller har ingen smärta, men är rädd att det är buktande foster hinna igen... har ni samma känning, är detta normalt? 
    Nej har jag inte känt men det är inte bebis som bubblar runt i magen? Det jag kan känna ibland är att det svider till i slidan. Sen har vi ju olika cerklage så det känns kanske annorlunda. Kan du inte åka in och kolla bara för att vara på den säkra sidan?
  • snalmums
    MiScHoOo skrev 2011-08-05 16:12:05 följande:
    jag måste fråga er igen!

jag kan ibland känna som att det bubblar till inne i slidan men inte att det hoppar osv. kanske kolla upp det försäkerhetsskull som vixan skriver också?
    bf 3 september
  • MeOnFire

så har jag med när bebisen sparkar neråt, ilar o gör ont ibland, men ingen fara hittills pga av det.

• MiScHoOo

tack snälla för svaret, bm sa att man kan känna så och att man kan typ fisa ifrån slidan. Får jag mer smärta ska jag åka in.

• snalmums

då är vi inne i 36+1 idag, inget tecken att något är på gång! imorgon blir det bm för kolla blodtrycket och lämna urinprov för att kolla äggvitan. hoppas inte man är sjuk i havandeskapsförgiftning nu ocksåSkäms

ff ligger h*n med huvudet uppe i revbenen på mig vilket inte alls är så behagligt men kanske bättre det än ha ett par fötter som sparkar på revbenen. mannen sa till mig för någon månad sedan: tänk dig själv ligga med huvdet upp och ner det är ju inte alls skönt, haha så sant men nu tycker jag h*n kan vända sig rätt självmant. arghhh

hoppas ni andra mår bra och har det varit någon som varit på kontroll eller så?
    fru hellström hur mår du? inte hört av dig på ett tag nu...?

bf 3 september
  • vixan
    snalmums skrev 2011-08-08 10:11:50 följande:
    då är vi inne i 36+1 idag, inget tecken att något är på gång! imorgon blir det bm för kolla blodtrycket och lämna urinprov för att kolla äggvitan. hoppas inte man är sjuk i havandeskapsförgiftning nu ocksåSkäms

ff ligger h*n med huvudet uppe i revbenen på mig vilket inte alls är så behagligt men kanske bättre det än ha ett par fötter som sparkar på revbenen. mannen sa till mig för någon månad sedan: tänk dig själv ligga med huvdet upp och ner det är ju inte alls skönt, haha så sant men nu tycker jag h*n kan vända sig rätt självmant. arghhh

hoppas ni andra mår bra och har det varit någon som varit på kontroll eller så?
    fru hellström hur mår du? inte hört av dig på ett tag nu...?
    Nej inte ska du väl drabbas av det också!! Hoppas bebis tar sitt förnuft till fånga och vänder på sig snart men vem vet du kanske går över tiden så kanske bebis har några veckor på sig att vända sig. =) 

Jag är v 28+2 så nu hoppas vi tiden går fort. Imorgon ska jag göra glukostestet sen nästa tisdag är det dags för kontrollen och då med min ordinare läkare. Tror det bli en kontroll til efter denna sen blir det cerklage klippning.

Vi får göra en efterlysning på fru Hellström!