• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MeOnFire

Härligt att det går bra för de flesta nu! Var själv på cerclage koll idag o det såg skit bra ut allting :) sjukt glad idag! Bebis mådde bra oxå, och läkaren sa att mätningarna hon gjorde nu visade på att bebisen var lite äldre,ca 1v trodde hon. Men det jämnar nog ut sig med tiden. Ca 900 gram. Duktig flicka jag har hihi

• vixan

Kommer ni som inte redan varit där få fler Ul efter RUL. Fick ett i v 32 tror jag det var med min dotter men nu ska de ändra mödravården här i skåne så nu kanske jag inte får det. Jag menar jag får inte se bebisen när jag är på kontroll man vill ju gärna veta om bebis mår bra.

• snalmums
    vixan skrev 2011-07-26 16:59:12 följande:
    Kommer ni som inte redan varit där få fler Ul efter RUL. Fick ett i v 32 tror jag det var med min dotter men nu ska de ändra mödravården här i skåne så nu kanske jag inte får det. Jag menar jag får inte se bebisen när jag är på kontroll man vill ju gärna veta om bebis mår bra.
    jag har heller inte fått se bebis mer än 2 ggr snabbt typ i 10 sek, endast för se vilket läge h*n ligger så det var det ända Rynkar på näsan men så länge det sparkar och buffar så får man hoppas att allt är bra!!!

men tycker du kan säga ifrån om din oro så kanske dom kan göra ett extra UL så du kan känna dig tryggare?
    bf 3 september
  • snalmums
    MeOnFire skrev 2011-07-26 16:54:39 följande:
    Härligt att det går bra för de flesta nu! Var själv på cerclage koll idag o det såg skit bra ut allting :) sjukt glad idag! Bebis mådde bra oxå, och läkaren sa att mätningarna hon gjorde nu visade på att bebisen var lite äldre,ca 1v trodde hon. Men det jämnar nog ut sig med tiden. Ca 900 gram. Duktig flicka jag har hihi
    vad skönt att höra att kontrollen gick bra och allt såg bra ut! Skrattande

nu hoppas jag veckorna rullar på fort för alla andra och att ni snart har era bebisar i famnen!
    bf 3 september
  • Lanie

det är härligt att det rullar på så bra för er alla!

min läkare gjorde kontroller på bebis nästan varje gång jag var hos henne, speciellt när jag hade passerat v24.. även om vi aldrig oroade oss för tillväxthämning eller så så tyckte hon det var lika bra o göra tillväxt ultraljud när vi ändå höll på, så vi fick se thea många gånger...

• zeke
    snalmums skrev 2011-07-26 12:13:12 följande:
    vad lustigt av läkaren att kommentera det på sånt vis, min läkare var snarare tvärtom att det var bättre att sätta cerclage så vi skulle slippa att förlora ett barn till. fast andra sidan finns det ju inga garantier på om man ska vara strikt sängläge att det håller det gäller ju även med cerclaget. det är ju alltid risker med båda delarna. tycker också det är lustigt att dom inte vill åtgärda problemet om dom är så säkra på att det kommer komma igång för tidigt. får jag fråga vilket sjukhus du tillhör eller går till?

ialf jag hoppas att det går vägen för dig, och vila mkt!
    snalmums: jag tror att de helt enkelt tycker att tappen är så pass lång att det räcker med vila i dagsläget. knepigt som sagt, vad man ska tro... men om det blir ett till barn kommer jag nog att ta det säkra före det osäkra och kräva cerklage tidigt! jag bor i stockholm och går till odenplans läkarhus spec. MVC, men väntar på kallelse till Huddinge spec. MVC eftersom det är bestämt att jag ska föda där. vart går du?

Roligt att det är flera som rapporterar att det går bra nu! längtar till dess att jag är i samma veckor som er...tristessen är verkligen total att ligga inne när temperaturen stiger utanför!
  • snalmums
    zeke skrev 2011-07-27 12:49:21 följande:
    snalmums: jag tror att de helt enkelt tycker att tappen är så pass lång att det räcker med vila i dagsläget. knepigt som sagt, vad man ska tro... men om det blir ett till barn kommer jag nog att ta det säkra före det osäkra och kräva cerklage tidigt! jag bor i stockholm och går till odenplans läkarhus spec. MVC, men väntar på kallelse till Huddinge spec. MVC eftersom det är bestämt att jag ska föda där. vart går du?

Roligt att det är flera som rapporterar att det går bra nu! längtar till dess att jag är i samma veckor som er...tristessen är verkligen total att ligga inne när temperaturen stiger utanför!
    okej, men vi får hoppas på det bästa och att det går vägen för dig! precis kanske bra ta det säkra före det osäkra vid nästa graviditet. läkarna har sagt att dom vill inte riskera att vi ska förlora ett barn till så OM jag skulle bli gravid igen så kommer jag få cerclage tidigare än vad jag fick nu. jag går till spec mvc i ö-bro.

haha drygt att ligga inne i när det är varmt ute, själv skulle jag vilja bada i någon pool eller hav men det får jag inte så jag får stå ut med värmen. har en stor fläkt på golvet som svalkar lite ialf!
    bf 3 september
  • zeke
    snalmums skrev 2011-07-27 13:37:14 följande:
    okej, men vi får hoppas på det bästa och att det går vägen för dig! precis kanske bra ta det säkra före det osäkra vid nästa graviditet. läkarna har sagt att dom vill inte riskera att vi ska förlora ett barn till så OM jag skulle bli gravid igen så kommer jag få cerclage tidigare än vad jag fick nu. jag går till spec mvc i ö-bro.

haha drygt att ligga inne i när det är varmt ute, själv skulle jag vilja bada i någon pool eller hav men det får jag inte så jag får stå ut med värmen. har en stor fläkt på golvet som svalkar lite ialf!
    en fläkt! såklart, bra idé där- Skrattandedet får jag se till att maken införskaffar!
  • MiScHoOo

Idag var jag på rul och allt såg bra ut, när jag blev gravid var etappen 4,5 cm och i lördags när jag hade ont va den 3,5 och idag 3,1. det viktigaste är att den är fortfarande lång och sluten. Fick sjukskrivning till slutet av sep, jätte skönt att slippa tänka på den i nästan 2 1/2 månad, Dessutom fick jag veta könet och såg i 3d eller 4 d, vet inte vad det heter och tyckte barnet hade pappas näsa och långa ben, jätte skoj. Nu vilar jag igen innan sköterskorna kommer och kopplar mitt dropp. Det är festival i helsingborg, vi åkte förbi den och det är någ det enda jag får se av årets festival. Jag kommer att överleva det. Om det går så lång blir det en jul barn, sa att jag inte vill födda på julafton eftersom min bror fyller år, ta det dagen innan, men jag tror själv att jag födder i nov har den känslan,,,

nu är det bra och jag är lugn

• snalmums

sådär ja, då är det v 35+0 idag och än så länge inga tecken på att något ska sätta igång. det är verkligen tungt och mina fötter ser ut som elefantfötter fina och svullna. känner mig som en heffaklump eller ja jag ser ialf ut som en sådan just nu. h*n har ff inte vänt sig och jag börjar bli lite orolig nu inför vad som komma skall. blir det snitt eller en vanlig förlossning. hrm....

hur mår ni andra? det är sjukt varmt och jag orkar knappt ta mig ut dessutom så svullnar mina fötter på noll tid och då är det svårt att gå.

melinda88 hur går det för dig? hoppas allt är lugnt och inget har hänt!!!!

bf 3 september