• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • melinda88

Tack åter igen för era svar :) Jag vet att sambon har en försäkring via facket där även jag ingår och så har jag en utökad gravidförsäkring hos folksam så jag ska genast kolla upp det imorgon.

Snalmums: Ska absolut uppdatera imorgon. Hoppas, hoppas att det blir från Linköping. Sammandragningarna är ungefär de samma, ibland är de fler och det känns som om bricanylen inte fungerar över huvudtaget men överlag så minskar dom ganska rejält jämfört med hur det är utan sprutorna. Har däremot börjat känna mycket tryck över bröstet vilket inte är så roligt men det beror väl på alla mediciner jag är fullproppad med.

Zeke: Jag ligger inne på sjukhuset just nu (23+0) och kommer antagligen få göra det många veckor framöver. Jag får en spruta med blodförtunnande medel varje kväll. Med mig känns det som om dom gör allt i förebyggande syfte och det är jag tacksam över, det blir inte så mycket att noja sig över då :)

Lanie: Låter ju jätte bra med övningarna du fick! Skulle också vilja få någon sån även om jag får sprutan, kroppen blir ju lite lätt dåsig så det vore trevligt att kunna aktivera den på något sätt iaf.

• Lanie

melinda: det är nog bricanylet som ger dig det där trycket över bröstet.. det du kan göra är att ligga o paddla med fötterna, upp och ner. sen kan du även ta ett tag ned båda händerna runt underlåret och böja smalbenet upp o ner och sen göra samma sak på det andra benet.. dessa övningar stimulerar blodflödet i benen, där det oftast är där man får proppar om man ligger mkt ner. sen kan du ligga o göra andningsövningar, profylax, in genom näsan, ut genom munnen.. så ligger du o tränar dig inför förlossningen så småningom också :)

• vixan

Hej alla ny och gamla! =)

Hur har ni gjort med barnförsäkring? Är det något bolag som vill försäkra oss med cerklage och i såfall vilket? 

• snalmums
    vixan skrev 2011-07-25 10:37:30 följande:

Hur har ni gjort med barnförsäkring? Är det något bolag som vill försäkra oss med cerklage och i såfall vilket? 
    jag har tecknat hos länsförsäkringar och jag har berättat i detalj allting och jag fick försäkra mig där igenom, det finns ju en gratis och en plus försäkring jag tog båda! jag fick betala 650kr för plus försäkringen. sen inom 6 månader så tecknar man en annan typ av barnförsäkring.

lustigt nog fick jag ett samtal från trygg-hansa om gravid försäkring och eftersom vi flesta här inne vet att vi som har cerclage inte kan precis teckna försäkring hos dom då deras regler inte gäller för oss som har cerclage. jag nämde det för henne i telefonen men försäljaren hade inte en aning om vad cerclage var och om man nu sitter och säljer försäkringar osv borde man väl ha koll på sånt? eller bara jag som är ute och dansar? hahaha
    bf 3 september
  • Lanie
    vixan skrev 2011-07-25 10:37:30 följande:

jag hade folksams gravidförsäkring då den började o gälla från v 22 el 23. nu sitter jag o ska teckna barnföräkring o nu ska jag ta länsförsäkringar då vi har allt annat där, men vad jag inte visste var att om man även hade haft deras gravidförsäkring så hade de dragit bort den kostnaden när man sen tecknade barnförsäkring.. så det lönar sig nog att ta gravidförsäkring o barnförsäkring från samma försäkringsbolag.
    snalmums skrev 2011-07-25 11:52:07 följande:
    jag har tecknat hos länsförsäkringar och jag har berättat i detalj allting och jag fick försäkra mig där igenom, det finns ju en gratis och en plus försäkring jag tog båda! jag fick betala 650kr för plus försäkringen. sen inom 6 månader så tecknar man en annan typ av barnförsäkring.

lustigt nog fick jag ett samtal från trygg-hansa om gravid försäkring och eftersom vi flesta här inne vet att vi som har cerclage inte kan precis teckna försäkring hos dom då deras regler inte gäller för oss som har cerclage. jag nämde det för henne i telefonen men försäljaren hade inte en aning om vad cerclage var och om man nu sitter och säljer försäkringar osv borde man väl ha koll på sånt? eller bara jag som är ute och dansar? hahaha
    jag visste inte detta.. står det i deras villkor uttryckligen att det är så?
  • FruHellström

Hmmm, gäller inte TH försäkring för oss? Jag har tecknat där o fick ett mail om att de ska höra av sig, har gått över en vecka nu...

Men vilket bolag funkar för oss då?Förvånad 

• FruHellström
    MiScHoOo skrev 2011-07-25 13:34:47 följande:
    varför ska man ha barnförsäkring? Har inte riktigt förstår inte den biten...
    ?

Ifall något händer under förlossningen tex, om man spricker mycket, behöver blod, ngt går galet med bebis, medfödda skador på barn, skador på mamma osv. TH har tex en försäkring som gäller från v26, om barnet kommer för tidigt o behöver vård osv.

Fick precis ett samtal från försäkringsrådgivarna, TH kräver ingen hälsokontroll så det är bara o teckna. Lr så fattade inte karlsloken vad ett cerklage var, men då e det hans problem ;P
  • snalmums

så vitt jag vet så gäller inte TH för oss som har cerclage, dom räknar en försvagad livmoderhals som en komplikation under graviditeten och vilket innebär risker. så fick jag det förklarat, kanske bra om man kollar upp det igen om man nu tecknat där så ni inte står utan ersättning OM ngt skulle hända.

lanie: vi kommer också köra på länsförsäkringar, har ju allt annat där och är nöjda med dem! det står inte i deras hemsida, men när jag fick samtal tidigare så fick jag det förklarat för mig av personen jag pratade med.

fru hellström: ksk ska maila eller ringa igen för vara på den säkra sidan? han ksk inte fattade vad det innebär med cerclage? det är samma med länsförsäkringar att den börjar gälla v 26.

MiScHoOo: kan ju vara bra och ha en försäkring på sitt barn utifall något skulle hända, precis som dom flesta har en olycksförsäkring.

bf 3 september
  • FruHellström

Ska absolut dubbelkolla med nån direkt på TH såklart, fast man t ycker ju att OM han var osäker så skulle han ju be att få återkomma innan han ger ett slutgiltigt besked...