• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MiScHoOo
    melinda88 skrev 2011-08-04 15:21:04 följande:
    Liten uppdatering från Linköping :) Blev rädd ännu en gång i torsdags då de gjorde ett ul och vul. Ultraljudet såg jätte bra ut och jag fick se vår lilla skrutt i 3d för första gången. Det var väldigt svårt att få en profil med vanligt ul då favoritplatsen är att ha ansiktet nergosat i moderkakan ;) Det vaginala visade däremot en tapp som bara var 13 mm stängd (tidigare 17 mm) så den dagen var lite jobbig. Men jag pratade med läkaren dagen efter och han sa att det behöver inte betyda att tappen är fullt så kort eftersom det är olika personer som gjort undersökningarna och som mäter lite olika. Idag eller imorgon blir en ny undersökning så jag får väl se då hur det ser ut. Men någonstans är det väl bara att acceptera att jag inte kan gör mer än att ligga här och hoppas på det bästa. Men nu har i alla fall halva tiden gått här i Linköping så jag börjar känna ett hopp om att få komma tillbaka till Jönköping som gravid :)
    Det hoppas jag också, skönt att dem tar hand om dig ordentligt. vilken v. är du i nu?
  • MeOnFire
    melinda88 skrev 2011-08-04 15:21:04 följande:
    Liten uppdatering från Linköping :) Blev rädd ännu en gång i torsdags då de gjorde ett ul och vul. Ultraljudet såg jätte bra ut och jag fick se vår lilla skrutt i 3d för första gången. Det var väldigt svårt att få en profil med vanligt ul då favoritplatsen är att ha ansiktet nergosat i moderkakan ;) Det vaginala visade däremot en tapp som bara var 13 mm stängd (tidigare 17 mm) så den dagen var lite jobbig. Men jag pratade med läkaren dagen efter och han sa att det behöver inte betyda att tappen är fullt så kort eftersom det är olika personer som gjort undersökningarna och som mäter lite olika. Idag eller imorgon blir en ny undersökning så jag får väl se då hur det ser ut. Men någonstans är det väl bara att acceptera att jag inte kan gör mer än att ligga här och hoppas på det bästa. Men nu har i alla fall halva tiden gått här i Linköping så jag börjar känna ett hopp om att få komma tillbaka till Jönköping som gravid :)
    Hoppas att tiden går hyffsat fort för dig. Vet hur as jobbigt det är att bara ligga inne på sjukan så. Låg i 16 dagar själv, o tckte det var vidrigt.. Du är stark glöm aldrig det! :)
  • vixan

Hej alla gamla och nya!

På lördag går jag in i v29 så det närmar sig nu. Är så fruktansvärt trött så jag vet inte var jag ska ta vägen. Har börjat med järntabletter är nog lite mer effektiva än blutsaften som jag också tar. Jag trodde att jag skulle känna mig lugnar när jag kom till v 28 men icke.

Vi har börjat tvivla på att det är en flicka trots att BM sa att det var enliten tös så jag gjorde ett bikarbonat test och det visade en lite pojke. Ett kul test. blanda lite kiss med 1tsk bikarbonat händer absolut inget ärdet en flicka men om det låter och fräser så är det en pojke. Kan göras redan i v 11.

Laine: Jag har inte heller vågat ta mig till lilla knytet i magen så jag kommer nog känna ungefär som du när hon anländer.  

• Trassel

Hej på er!
    Knappt varit här på jättelänge tror jag! Sist jag hade cerklage var juni- nov 2008.
    Var idag och gjorde ul och där såg allt bra ut! v 12+0 idag så jag blev bara flyttad en dag. Blev också insläng till specMVC och fick göra prover och bokade cerklageop till 19/8 så nu är det två veckor kvar i "frihet"

Melinda, så skönt att höra att allt ser fint ut! Malin hälsar så gott till dej och jag hoppas verkligen du får komma tillbaka till Jönköping snart! Kanske ses vi då när jag ska in på op! Om inte annat kommer jag gärna upp och hälsar på dej om du får ligga kvar på Ryhov! När får du komma "hem"?
    Hoppas tiden i Linköping har varit bra och de är snälla mot dej! När jag låg där och då Gabriel föddes var alla fullständigt underbara!
    Kram!!!

Kramar till er andra slapptappar också Flört

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Lanie

melinda: aldrig roligt när det verkar som om tappen förkortats.. för mig blev det tvärtom. när jag låg i uppsala så var jag öppen ett par cm inifrån (sk funeling) några dagar senare när en läkare i linköping skulle mäta tappen så var jag helt plötsligt stängd!? o läkaren tyckte ju det var jättebra, men jag var skeptisk. dessutom så kollade han vul när jag låg i sängen, alltså inte i gynstolen (en läkare i uppsala sa att man såg mkt bättre i en gynstol än liggande i sängen) så ett par dagar senare när läkaren i linköing skulle kolla igen så krävde jag att vi kollade i gynstolen, o mkt riktigt, funelingen fanns kvar..

jag blev lite av en expert på att bara ligga då jag var på sjukhuset, låg där i fem veckor o ju längre jag låg där desto fortare gick tiden, konstigt nog.. jag började o sticka under tiden där, blev en filt till bebis.. sen såg jag till o skaffa mig rutiner så man hela tiden visste vad som skulle hända,.. jag levde väl för måltiderna, få allt från frulle till kvällsfika serverad..

hur länge har du varit inlagd o hur länge till ska du vara inlagd?

• Trassel

Laine, När vi förlorade Gabriel vår första lilla kille, så var vi hemma hos mina föräldrar och närmsta sjukhus var Linköping så vi låg där i två dagar när han föddes. Men det var ju ungefär två dygn , lite till just då akut. Sen kunde vi ju åka hem tyvärr. Men de som jobbade då under de dygnen var kanon!

• Lanie
    Trassel skrev 2011-08-04 18:08:29 följande:
    Laine, När vi förlorade Gabriel vår första lilla kille, så var vi hemma hos mina föräldrar och närmsta sjukhus var Linköping så vi låg där i två dagar när han föddes. Men det var ju ungefär två dygn , lite till just då akut. Sen kunde vi ju åka hem tyvärr. Men de som jobbade då under de dygnen var kanon!
    aha, på det viset... ja, personalen gjorde tiden där så mkt lättare när de var så snälla... var iofs en barnmorska som hellre ville ge mig smärtstillande än en extramadrass när jag bad om en.. var väl för jobbigt för henne o leta efter en madrass mitt i natten, men jag fick min madrass till slut.. o jag kom nog henne närmast till slut.. hon kallade mig både prinsessan på ärten och för inventarie.. men det är ju lite skoj så här i efterhand :)
  • Trassel

Laine, haha, ja lite sånt är ju kul att skratta åt i efterhand Vi blev så himla bra bemötta av alla så det var faktiskt en stor räddning för oss att mitt i allt det hemska så fick vi så bra omvårdnad. Det blev en bra start på sorgen om man nu kan säga så...

• snalmums

melinda88, jag tror inte du behöver oroa dig även om man gör det! jag har också fått en del olika mätningar från olika läkare men min tapp är 13mm och några ggr har man mätt till mindre och även mer. sen har du också en funneling som kanske påverkar själva mätningen, min öppnas och stängs precis som det vore elastiskt!!!
    jag hoppas verkligen för din skull att det ska gå bra och att du snart ska få komma "hem"Glad

kul att det blev lite fart i tråden här och nytt ord slapptappar tyckte jag var lite roligt men visst vi är alla starka som tar oss igneom all möda för att få en bebis!!!

här har det ännu inte hänt någonting, förvärkar och sammandragningar dålig i magen och inte direkt någon aptit.
    vi får väl la se vad som händer 35+5 nu och det känns overkligt. som jag skrivit innan är jag livrädd att ngt ska gå snett nu bara för jag kommit såhär långt.... h*n har ff inte vänt sig så ja jag får väl se om jag står ut med ett vändningsförsök nästa vecka?

kram till er alla

bf 3 september