• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • snalmums
    FruHellström skrev 2011-07-25 14:54:37 följande:
    Ska absolut dubbelkolla med nån direkt på TH såklart, fast man t ycker ju att OM han var osäker så skulle han ju be att få återkomma innan han ger ett slutgiltigt besked... 
    absolut, kan bara hålla med dig! fast jag tycker det är konstigt att alla säger så olika också så man vet knappt själv vad som gäller snart...
    bf 3 september
  • vixan
    MiScHoOo skrev 2011-07-25 13:34:47 följande:
    varför ska man ha barnförsäkring? Har inte riktigt förstår inte den biten...
    En barnförsäkring täcker en hel del som barn kan råka utför. Om de slår ut en tand och senare i livet får men och behöver byta ut tanden så har man försäkring. 

Har en kompis som fick en äggledarinflamation som gjorde henne steril som plåster på såren fick hon 700 000kr. Detta hände när hon var 20.
  • vixan

Tecknar man gavid plus så får man halva priset på barnförsäkring när bebisarna är 6 månader hos länsförsäkringar. Blir nog dem för oss också men har If till stora syster får väl byta den.

• melinda88

Hej på er!
    Nu ligger jag på plats i Linköping efter en dramatisk dag igår. De gjorde ett vul igår förmiddags och trots att det var tre läkare där så kunde de inte se något. Så helt plötsligt så blev det bråttom att få mig hit upp. När vi kom fram så gjorde de ett vul och då visade det sig att tappen var mer eller mindre oförändrad sen förra veckan :D Ca 17 mm tapp och funeling ner till cerklaget som är ca 2 cm som bredast. Så otroligt skönt att se :) Så nu är det en massa information från läkare, barnmorskor och så kommer någon läkare från neo snart för att informera oss om vad som händer om lillen skulle födas under tiden som jag ligger här.

Appropå försäkringar. Ringde igår folksam där jag har min utökade gravidförsäkring för att se om den täcker sjukhusvistelse, vilket den inte gör för min del. Men när hon kollade så såg hon att jag har en barn och ungdomsförsäkring hos dom som mina föräldrar tecknat. Via den får jag drygt 400 kr/dygnet som jag är inlaggd! Blev alldeles chockad när jag hörde det. Så nu måste jag se till att tacka mina föräldrar ordentligt att dom tecknade en sån när jag var liten :)

• snalmums
    melinda88 skrev 2011-07-26 09:38:13 följande:
    Hej på er!
    Nu ligger jag på plats i Linköping efter en dramatisk dag igår. De gjorde ett vul igår förmiddags och trots att det var tre läkare där så kunde de inte se något. Så helt plötsligt så blev det bråttom att få mig hit upp. När vi kom fram så gjorde de ett vul och då visade det sig att tappen var mer eller mindre oförändrad sen förra veckan :D Ca 17 mm tapp och funeling ner till cerklaget som är ca 2 cm som bredast. Så otroligt skönt att se :) Så nu är det en massa information från läkare, barnmorskor och så kommer någon läkare från neo snart för att informera oss om vad som händer om lillen skulle födas under tiden som jag ligger här.

Appropå försäkringar. Ringde igår folksam där jag har min utökade gravidförsäkring för att se om den täcker sjukhusvistelse, vilket den inte gör för min del. Men när hon kollade så såg hon att jag har en barn och ungdomsförsäkring hos dom som mina föräldrar tecknat. Via den får jag drygt 400 kr/dygnet som jag är inlaggd! Blev alldeles chockad när jag hörde det. Så nu måste jag se till att tacka mina föräldrar ordentligt att dom tecknade en sån när jag var liten :)
    vad skönt att allting såg oförändrat ut trots en dramatisk dag för dig igår!
    vilken tur att du får 400kr/dygn det är verkligen bra ju, fast andra sidan är inte pengar det viktigaste egentligen i detta läget jag hoppas bara på att du kommer få gå lika långt som jag gjort med tanke på att vi är i samma situation. fast nu rör jag på mig så gott det går inget ansträngade som tunga lyft osv.

stor kram på dig!
    bf 3 september
  • snalmums

halloj alla andra!

hur mår ni nu förtiden och hur går det med kontrollerna eller kanske inte varit någon som varit på koll än?
    nu är jag inne i v 34+2 idag känns verkligen helt overkligt att jag lyckats komma såhär långt. lite sammandragningar och förvärkar om dagarna men annars så buffar det på i magen och än så länge känns allt bra. min största oro nu är att något händer under förlossningen eller så. hade en granne som bor i samma trapp som oss där hennes barn dog i magen 2v innan förlossningen, vilken mardröm!!!!

jag har nog inte tagit till mig än att jag ska bli mamma och vågar inte riktigt lita på allt riktigt än, kanske jag tar det till mig efter förlossningen när jag väl har bebisen i famnen.

ha en skön dag allesammans

bf 3 september
  • zeke
    melinda88 skrev 2011-07-26 09:38:13 följande:
    Hej på er!

hej alla,,
    och tack för alla snabba svar angående blodförtunnande! Jag var hos min läkare igår och tappen var oförändrad tack och lov! De tycker fortsatt inget cerklage utan att jag ska fortsätta vila som jag gör idag. Svårt det där, men just nu lutar det åt att jag inte kommer ta fajten för cerklage utan förlita mig på att det kanske ändå kan gå vägen med hjälp av vila.

En tråkig grej som hon sa var att om vi skulle vilja ha ett till barn så är det troligt att samma sak skulle inträffa som det gjort nu. Hon pratade om att min kropp troligen är "inställd på" att sätta igång för tidigt.  Låter lite konstigt tycker jag-är det någon som hört något liknande? Men jag antar att det är därför som cerklage sätts tidigt (v.12-16), dvs  i förebyggande syfte för att man ska slippa ligga och vila en hel graviditet?? Shit, blir inte klok på alla läkares olika åsikter och ideer om cerklage och inte cerklage! Vet att jag ligger lite i förväg i tankarna angående ett barn till, eftersom jag ännu inte vet hur jag kommer känna angående ett barn till efter denna graviditet,  men som ni vet snurrar ju tankarna åt alla håll när man ligger och gör ingenting!

melinda88: vad skönt att höra att tappen var oförändrad! Jag vet verkligen vad du går igenom. Vid min förra graviditet låg jag inlagd från 22+3 tom v.27 och gick igenom mycket av det du går igenom just nu även fast anledningen till inläggningen var lite annan än den du beskriver. Håller tummarna SÅ för dig!Glad
  • Lanie

melinda: sedär, det är ju därförn det är bra att ens föräldrar tecknar försäkring när man är liten för den hänger ju med så länge man betalar den o när man sen fyller 25 övergår den till en vuxen försäkring..visst, pengar är inte allt i sammanhanget, men de underlättar när man har det kämpigt som det är..är det spec BB du ligger på nu då?

snalmums: oj vad långt du kommit! snart dags ju! har du fått ngt datum än när ni ska ta bort cerklaget? förstår dig angående dina känslor. jag hade jättesvårt att ta det till mig under graviditeten, för jag trodde inte på det helt enkelt. gjorde väl det för o skydda mig själv. Jag tog ju Wilton till mig direkt så fort jag plussade o så dog han o jag blev helt förkrossad.. o med thea låg ju hela tiden fokus på att hålla koll på tappen, så jag fattade det nog aldrig. inte ens nu när hon snart är två månader kan jag riktigt ta det till mig alla gånger. det är så överväldigande på ngt vis!

zeke: nä, fajtas för mkt orkar man ju inte heller, men än så länge verkar ju vilan göra susen för dig. jag skulle tolka läkarens svar som att du faktiskt skulle kunna ha försvagad livmoderhals, för det är ju det som händer, förlossningen sätts igång för tidigt.. men vi har haft cerklagetjejer här i tråden som faktiskt klarat sig utan cerklage i andra graviditeter.. man ska nog inte lyssna för mkt på alla tolkningar, utan bilda sig sin egen, för just med cerklage finns det inga riktlinjer, utan uppfattas olika mellan olika läkare beroende på vilken kunskap o erfarenhet de har...

• snalmums
    zeke skrev 2011-07-26 11:24:47 följande:
    hej alla,,
    och tack för alla snabba svar angående blodförtunnande! Jag var hos min läkare igår och tappen var oförändrad tack och lov! De tycker fortsatt inget cerklage utan att jag ska fortsätta vila som jag gör idag. Svårt det där, men just nu lutar det åt att jag inte kommer ta fajten för cerklage utan förlita mig på att det kanske ändå kan gå vägen med hjälp av vila.

En tråkig grej som hon sa var att om vi skulle vilja ha ett till barn så är det troligt att samma sak skulle inträffa som det gjort nu. Hon pratade om att min kropp troligen är "inställd på" att sätta igång för tidigt.  Låter lite konstigt tycker jag-är det någon som hört något liknande? Men jag antar att det är därför som cerklage sätts tidigt (v.12-16), dvs  i förebyggande syfte för att man ska slippa ligga och vila en hel graviditet?? Shit, blir inte klok på alla läkares olika åsikter och ideer om cerklage och inte cerklage! Vet att jag ligger lite i förväg i tankarna angående ett barn till, eftersom jag ännu inte vet hur jag kommer känna angående ett barn till efter denna graviditet,  men som ni vet snurrar ju tankarna åt alla håll när man ligger och gör ingenting!

melinda88: vad skönt att höra att tappen var oförändrad! Jag vet verkligen vad du går igenom. Vid min förra graviditet låg jag inlagd från 22+3 tom v.27 och gick igenom mycket av det du går igenom just nu även fast anledningen till inläggningen var lite annan än den du beskriver. Håller tummarna SÅ för dig!Glad
    vad lustigt av läkaren att kommentera det på sånt vis, min läkare var snarare tvärtom att det var bättre att sätta cerclage så vi skulle slippa att förlora ett barn till. fast andra sidan finns det ju inga garantier på om man ska vara strikt sängläge att det håller det gäller ju även med cerclaget. det är ju alltid risker med båda delarna. tycker också det är lustigt att dom inte vill åtgärda problemet om dom är så säkra på att det kommer komma igång för tidigt. får jag fråga vilket sjukhus du tillhör eller går till?

ialf jag hoppas att det går vägen för dig, och vila mkt!
    bf 3 september
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-07-26 12:00:24 följande:

melinda: sedär, det är ju därförn det är bra att ens föräldrar tecknar försäkring när man är liten för den hänger ju med så länge man betalar den o när man sen fyller 25 övergår den till en vuxen försäkring..visst, pengar är inte allt i sammanhanget, men de underlättar när man har det kämpigt som det är..är det spec BB du ligger på nu då?

snalmums: oj vad långt du kommit! snart dags ju! har du fått ngt datum än när ni ska ta bort cerklaget? förstår dig angående dina känslor. jag hade jättesvårt att ta det till mig under graviditeten, för jag trodde inte på det helt enkelt. gjorde väl det för o skydda mig själv. Jag tog ju Wilton till mig direkt så fort jag plussade o så dog han o jag blev helt förkrossad.. o med thea låg ju hela tiden fokus på att hålla koll på tappen, så jag fattade det nog aldrig. inte ens nu när hon snart är två månader kan jag riktigt ta det till mig alla gånger. det är så överväldigande på ngt vis!

zeke: nä, fajtas för mkt orkar man ju inte heller, men än så länge verkar ju vilan göra susen för dig. jag skulle tolka läkarens svar som att du faktiskt skulle kunna ha försvagad livmoderhals, för det är ju det som händer, förlossningen sätts igång för tidigt.. men vi har haft cerklagetjejer här i tråden som faktiskt klarat sig utan cerklage i andra graviditeter.. man ska nog inte lyssna för mkt på alla tolkningar, utan bilda sig sin egen, för just med cerklage finns det inga riktlinjer, utan uppfattas olika mellan olika läkare beroende på vilken kunskap o erfarenhet de har...

som jag skrev det är offatbart att det kommit såhär långt! nej ingen tid än till uppklippningen men fått tid den 10e aug för att kolla om h*n vänt sig men h*n ligger fortf med huvudet uppåt och njuter säkert! så då blir det vändningsförsök vilket jag helst inte vill..... annars så blir det väl snitt om man inte lyckas vända h*n!
    förstår dig ang thea, jag får väl försöka ta mamma rollen til mig när h*n är i min famn men fortf känns det som att man vågar inte lita på att det går hela vägen.
    bf 3 september