• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Pupp

Har inte fått någon riktig förklaring till det ett blodkärl som spruckit kanske..
    Har ni haft någon blödning? Det är ju inte helt ovanligt men med vårt bagage så tror man ju det värsta när ngt sånt händer.
    Skönt att dom tog det på allvar iaf!
    Nu kommer jag ta det om möjligt ännu lugnare än innan. Är i v16+6 idag, detta är tortyr vill bara att veckorna ska gå och chanserna öka med det.
    Skönt att det är lugnt för er andra! tänk att tre st får sina band klippta i oktober!
    Fru Hellström:Jobbigt med foglossningar!
    Trassel:Skönt att det gick bra att sätta dit cerklaget!
    Kram

• mamma mys

Trassel: ja jag vet faktiskt inte..jag är i vecka 23 imorgon..det är nog lite olika..fast så länge man har längden o tappen är sluten så kan ju tappen få böja sig hur mkt den vill...fråga läkaren nästa gång....min läkare sa att det var normalt o att det såg bra ut..men som sagt skilljer ju några veckor men om läkaren inte anmärkte nåt på det så är det nog ingen fara.... sen kan det säkert ändra sig också..jag menar om tappen kan bli kortare o sedan bli längre igen..öppna o sluta sig så kan den säkert böja sig o sedan sträcka ut sig igen...snacka om att leva sitt eget liv dessa tappar;)

• MiScHoOo
    Pupp skrev 2011-08-23 10:05:21 följande:
    Hej!
    Natten till måndag var jag upp på toa vid 3:20. Då kom det blod när jag torkade mig!
    Visste inte vad jag skulle göra utan la mig i sängen och vågade inte röra mig. Vi ringde till lasarettet och det slutade med att jag blev hämtad med ambulans eftersom jag inte vill resa på mig livrädd att förlora vårt lilla barn. Efter några timmars panik så blev jag undersökt tillslut och barnet levde och jag hade inte öppnat mig heller som tur var.
    Har varit inlagd sedan dess och inte haft ngn mer blödning så det var troligtvis falskt larm men Gud vad rädda vi har varit! Nu kom min man och jag ska få åka hem. Kram
    Oooh, vilken hemsk upplevelse...

Skönt att det var falsk alarm, sådana falska alarm är välkommna och inga riktiga alarm, psyket tar bara stryk, men går att bearbeta och välkommna hem.
  • Pupp

Här har blödningarna kommit tillbaka och mycket mer än innan det forsade när jag var på toa plus att det kom ut två klumpar med koagulerat blod.
    Vet inte vad jag ska känna eller tro såg ju bebisen imorses och tappen var stängd men var kommer allt detta blod ifrån? Orkar inte ens vara ledsen just nu.
    Ringde till gyn avdelningen som jag hade varit inlagd på men dom hade ingen läkare där utan hänvisade mig till akuten.. Jag ringde min läkare på Östra och nu ska vi dit imorn kl11 och få vår dom. Jag har inte ont vilket nog är bra men vad kan vara fel tänk om bebisen dött? Orkar inte mer!
    Kram 

• vixan
    Pupp skrev 2011-08-23 21:29:32 följande:
    Här har blödningarna kommit tillbaka och mycket mer än innan det forsade när jag var på toa plus att det kom ut två klumpar med koagulerat blod.
    Vet inte vad jag ska känna eller tro såg ju bebisen imorses och tappen var stängd men var kommer allt detta blod ifrån? Orkar inte ens vara ledsen just nu.
    Ringde till gyn avdelningen som jag hade varit inlagd på men dom hade ingen läkare där utan hänvisade mig till akuten.. Jag ringde min läkare på Östra och nu ska vi dit imorn kl11 och få vår dom. Jag har inte ont vilket nog är bra men vad kan vara fel tänk om bebisen dött? Orkar inte mer!
    Kram 
    Håller tummarna! Har du cerklage?
  • Pupp

Ja ett abdominellt cerklage som jag fick i april förra året.. Har haft livmoderhalscancer så min tapp är bar 16-17mm..

• MiScHoOo
    Pupp skrev 2011-08-23 22:14:47 följande:
    Ja ett abdominellt cerklage som jag fick i april förra året.. Har haft livmoderhalscancer så min tapp är bar 16-17mm..
    är blodet färsk eller mörk?
  • FruHellström
    Kram 
    Kramar om !!
  • MiScHoOo
    Pupp skrev 2011-08-23 22:14:47 följande:
    Hur som helst, det jag ville komma med min förra inlägg är att jag blödde i ca 2 vecka ( två till tre dagar färsk blod och efteråt blev det mörkt, det var massa rester som inte kom ut innan graviditeten, vet inte om det hade med cerklaget att göra, men det tog 2 veckor att bli helt fri från blödningarna) Hade ej ont eller något, var i v. 8-10.

Mina blödningar innehöll massa klumpar också, men ingen förklaringen var den kom ifrån. Jag håller tummarna imorgon att allt är lugnt och att blödningen snart försvinner.

Kram 
  • snalmums
    Kram 
    håller mina tummar för er att det ska gå bra och att ni kan få en förklaring på vart blödningen kommer ifrån.

stor styrke kram
    bf 3 september