• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MiScHoOo
    MeOnFire skrev 2011-08-24 14:51:42 följande:
    Har haft det ngra veckor till o från. Kan vara så när bebis vrider o vänder sig o kommer när nerverna neråt tappen, typ. Farligt-nej. Ont?-JAPP :)
    Skönt att jag inte behöver jaga upp mig i onödan. Tack snälla
  • FruHellström

Satt o funderade på det här med klippningen av cerklaget... Dom gör det ju på FL o man får lustgas, just för att det KAN ev sätta fart, men hur vanligt är det? 
    Har ngn av er "veteraner" varit med om att FL startat efter/i samband med klippningen? 

• Pupp

Hej!
    Tack för alla uppmuntrande kommentarer och stöd!
    Kollen gick otroligt nog bra!!!!!!! Bebisen låg och sprattlade och levde, hjärtat slog som det skulle och det bästa av allt tappen var stängd!
    Har varit nästan mest orolig för att den skulle ha öppnat sig eftersom det kommit ut klumpar.. Kom ut en till när jag var på toa innan kollen precis den var mer brunsvart så antaligen ännu en rest an koagulerat blod. Antagligen var det ett blodkärl som spruckit och därav blödningen och det som inte är bra med blödningar av den här typen är att det retar livmodern och tappen också antar jag... Har fått tabletter som jag ska äta som gör att blod stelnar fortare och att blödningar läker bättre. Hoppas nu att dom ska hjälpa och att vi slipper gå igenom detta igen! Har mått så jäkla dåligt dom senaste dagarna. 
    Nu ska vi dit igen den 5 september och då ska min läkare även göra RUL. Skönt att han kunde göra det, då slipper vi en resa till sjukhuset.

Jag har också haft stick/ilningar i nedre delen av magen vid cerklaget trodde jag. Inte så mycket när jag ligger ner utan mer när jag går/står.

Jag är i vecka 17+0 idag. vill bara vara någonstans i vecka 28 så man kan börja andas ut..

Kram på er! 

• MiScHoOo
    Pupp skrev 2011-08-24 15:52:41 följande:
    Hej!
    Kollen gick otroligt nog bra!!!!!!! Bebisen låg och sprattlade och levde, hjärtat slog som det skulle och det bästa av allt tappen var stängd!
    Har varit nästan mest orolig för att den skulle ha öppnat sig eftersom det kommit ut klumpar.. Kom ut en till när jag var på toa innan kollen precis den var mer brunsvart så antaligen ännu en rest an koagulerat blod. Antagligen var det ett blodkärl som spruckit och därav blödningen och det som inte är bra med blödningar av den här typen är att det retar livmodern och tappen också antar jag... Har fått tabletter som jag ska äta som gör att blod stelnar fortare och att blödningar läker bättre. Hoppas nu att dom ska hjälpa och att vi slipper gå igenom detta igen! Har mått så jäkla dåligt dom senaste dagarna. 
    Nu ska vi dit igen den 5 september och då ska min läkare även göra RUL. Skönt att han kunde göra det, då slipper vi en resa till sjukhuset.

Jag har också haft stick/ilningar i nedre delen av magen vid cerklaget trodde jag. Inte så mycket när jag ligger ner utan mer när jag går/står.

Jag är i vecka 17+0 idag. vill bara vara någonstans i vecka 28 så man kan börja andas ut..

Kram på er! 
    Tack för uppdateringen och skönt att allt var bra. Snart är det den 5 sep och vad spännande med RUL. Varje gång jag är hos dr är det typ RUL. Jag har själv tid hos min privat läkare och barnmorskan den 1 sep. Jag bara längtar. för en gång skull så blir det inget lasarettbesök utan en vanlig privat gynläkare mottagning.
  • vixan
    Pupp skrev 2011-08-24 15:52:41 följande:
    Hej!

Kram på er! 
    Vad skönt att allt såg bra ut!
  • vixan

Har haft mensvärkar hela graviditeten men idag känns de faktiskt lite mer! De kommer och går funderar på att ta två alvedon då det är en sådan irriterande känsla. Tycker inte att de kommer samtidigt som sammandragningarna. Hur känner ni andra er?

• Lanie
    FruHellström skrev 2011-08-24 15:43:39 följande:
    Satt o funderade på det här med klippningen av cerklaget... Dom gör det ju på FL o man får lustgas, just för att det KAN ev sätta fart, men hur vanligt är det? 
    Har ngn av er "veteraner" varit med om att FL startat efter/i samband med klippningen? 
    vet inte  hur vanligt det är, men min läkare trodde ju att förlossningen skulle sätta igång ganska snart efter klippningen.. nu satt ju min fl igång två dagar innan den planerade klippningen så hon hade nog rät i att det skulle gå fort för mig..
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-08-24 15:43:39 följande:
    Jag tror att anledning till att man klipper cerklaget på FL är att man har lustgas som smärtlindring. 
  • Lanie

fru hellström: precis som vixan säger så kan man få lustgas för smärtan för det är ju rätt obehagligt, tror inte man får den för eventuellt startande av fl...

• FruHellström
    Lanie skrev 2011-08-24 19:48:00 följande:
    fru hellström: precis som vixan säger så kan man få lustgas för smärtan för det är ju rätt obehagligt, tror inte man får den för eventuellt startande av fl...
    Nej nej, men alltså, OM det sätter fart just för att de är där o pillar o grejar o släpper på cerklaget. Sen förstår jag att det är för ev smärta.... Jag ska dra några stadiga andetag innan de kör på iaf, hua!
    Jag menar alltså om det börjar öppna sig och vattnet går typ. Det sa de till mig att en av anledningarna att man gör det på FL är att det kan sätta igång då de klipper. och om det är vanligt?  E ni med på hur jag menar?